• Snösparv

    Gravidförsäkring för oss som fött prematurt

    Jag är gravid igen och vill skaffa en gravidförsäkring. Men jag tycker det är svårt. Har försökt läsa mig till det, men vill fråga er om tips också. En del har ju undantag gällande sjukdomar som uppstår till följd av att de fötts för tidigt.  Jag vet ju inte om jag kommer att få en prematur bebis igen, men är såklart orolig.

    Vilken rekommenderar ni?

    (Jag hade Folksam via facket förra gången, men jag undrar om de verkligen täcker sjukdomar till följd av det, hon fick inga så det var inte aktuellt).

  • Svar på tråden Gravidförsäkring för oss som fött prematurt
  • Katarina76

    Jag tog Folksams (som  man betalar för) eftersom den gäller redan från v.23 för barnet. Man får kanske inte ersättning för sjukdomar, men iaf för antalet dagar på neo. Sedan om man väljer deras barnförsäkring (via facket) slipper man karenstiden på 6 månader.

  • FabulousMom

    Jag kommer också att välja Folksam andra gången, vet dock inte heller om de täcker sjukdomar. Jag har läst igenom alla villkoren och det låter som om den täcker ganska bra. Men ingen försäkring täcker allt, dock har jag inte hittat någon bättre än Folksam (av samma anledning som i svaret ovan).

  • Snösparv

    Jag tycker inte Folksam verkar vara bäst, förutom att den gäller tidigast. Födde i v.32 så jag hoppas det ska räcka med en försäkring som inte gäller redan från 23 - men det vet man ju aldrig!

    Får fortsätta undersöka saken...

  • FabulousMom

    Jag födde i v. 24 så för mig är det jättebra med en som gäller från v. 23. Men du får gärna skriva här och tipsa om du hittar någon bättre! Glad

  • Snösparv

    Problemet är att jag absolut vill att de ska täcka sjukdomar, om de avskriver sig från sjukdomar till följd av prematur födelse är de rätt värdelösa. Visst får man ett par tusen för sjukhusvistelsen, men försäkringen är inte till stor nytta för barnet. Många barn som föds prematurt får ju men av det, även om vår dotter verkar haft turen att inte ha det.

  • wockatz
    Snösparv skrev 2012-05-17 14:11:40 följande:
    Problemet är att jag absolut vill att de ska täcka sjukdomar, om de avskriver sig från sjukdomar till följd av prematur födelse är de rätt värdelösa. Visst får man ett par tusen för sjukhusvistelsen, men försäkringen är inte till stor nytta för barnet. Många barn som föds prematurt får ju men av det, även om vår dotter verkar haft turen att inte ha det.
    Men hur menar du?

    Tecknar du en gravidförsäkring hos Folksam och sedan en barnförsäkring där så slipper du ju karenstiden. Dvs det är en vanlig barnförsäkring från början med en sjuk-del och en olycks-del.

    När vi ansökte om vanlig försäkring till dottern, född . 28+1, fick vi en karens på ett halvår pga födelsevikt under 1 kg och född före v. 29. Det var inte tal om friskrivning från nån speciell sjukdom. Sjukdelen gäller efter ett halvår och olycksdelen från början.(Jag hann inte betala för gravidförsäkringen innan hon kom tyvärr)
  • Snösparv

    Vad skönt att höra, då kanske jag blandat ihop det ändå!

    Jag har ännu inte orkat sätta mig in i dem, men snart börjar det nog bli dags..! Förra gången tog jag bara en utan att jämföra så mycket, nu har man lite mer att tänka på tycker jag.

  • Hannathu
    wockatz skrev 2012-05-19 01:57:02 följande:
    Men hur menar du?

    Tecknar du en gravidförsäkring hos Folksam och sedan en barnförsäkring där så slipper du ju karenstiden. Dvs det är en vanlig barnförsäkring från början med en sjuk-del och en olycks-del.

    När vi ansökte om vanlig försäkring till dottern, född . 28+1, fick vi en karens på ett halvår pga födelsevikt under 1 kg och född före v. 29. Det var inte tal om friskrivning från nån speciell sjukdom. Sjukdelen gäller efter ett halvår och olycksdelen från början.(Jag hann inte betala för gravidförsäkringen innan hon kom tyvärr)
    Även om det inte var tal om det så är det ju just det de där 6 månaderna är till för. För att det ska finnas en massa skrivet i journalerna som de sen begär ut om barnet blir sjukt och pekar på för att slippa betala ut ersättning

    Vi råkade ut för precis det, ringde försäkringsbolaget från BB som sa att vi var tvungna att vänta tills barnet fått personnummer (vilket tydligen inte är sant). Hade gravidförsäkring och fick barnförsäkring efter några veckor. Då fanns redan en anteckning om att han inte bäckat första dygnet och att han hade lite svullen buk = inget ut från försäkringen.
  • Snösparv
    Hannathu skrev 2012-05-19 23:06:39 följande:
    Även om det inte var tal om det så är det ju just det de där 6 månaderna är till för. För att det ska finnas en massa skrivet i journalerna som de sen begär ut om barnet blir sjukt och pekar på för att slippa betala ut ersättning

    Vi råkade ut för precis det, ringde försäkringsbolaget från BB som sa att vi var tvungna att vänta tills barnet fått personnummer (vilket tydligen inte är sant). Hade gravidförsäkring och fick barnförsäkring efter några veckor. Då fanns redan en anteckning om att han inte bäckat första dygnet och att han hade lite svullen buk = inget ut från försäkringen.
    Tack för upplysningen!
Svar på tråden Gravidförsäkring för oss som fött prematurt