• Anonym (oromamman)

Kan småbarn få shaken baby syndrome vid lek-olyckor?

Klantiga jag tog upp min dotter i en hög rutschbana idag. Hon är bara 1 år och 3 månader. Jag tog henne i famnen och rutschade ner, och eftersom jag hade hala byxor på mig gick det med raketfart. Väl nere flög vi ner DUNS eftersom rutschbanan slutade ganska högt upp ovanför marken. Vi hoppade till och jag kastades framåt med lillan i famnen. Ryckte tillbaka, och sen var det ännu lerigt så jag snubblade. 

Lilltjejen for ju fram och tillbaka ganska hastigt när jag tappade balansen, och när vi "föll" ur ruschbanan. Nu är jag orolig att hon fick shaken baby syndrome eller nåt sånt. Kanske lindrig variant? Kan det hända sånt?

Jag VET att det var ganska kraftiga stötar, hade ju fullt upp att försöka hållas kvar på benen själv efter "fallet".

Nån som kan lugna mig, kan jag släppa detta eller bör jag rådfråga en läkare? (Lider av orostankar ifall nån tycker att jag är överdriven) 

• Svar på tråden Kan småbarn få shaken baby syndrome vid lek-olyckor?
  • Maryam88

Hur mår din dotter nu? Verkar hon normal som hon brukar eller verkar hon trött och seg? Eller.. Mm nu sover hon väl, men efter olyckan. Hur betedde hon sig då?

• Anonym (oromamman)

Hon grät direkt efter att vi landat och en stund efter, men sen normal. 

• Anonym

Jag frågade bvc-sköterskan om mitt barn kunde få shaken-baby om man körde barnvagnen för hårt, typ över trottoarkanter. Hon bara skrattade och sa att det krävdes att man verkligen skakade. Sen dess har jag inte varit så orolig. Det lät ju som en normal reaktion efter ett fall, men jag vet inte.

• Maryam88

Då e de nog ingen fara :) jag tänkte kanske ifall hon fått en hjärnskakning. Men eftersom hon inte slog i huvudet och hon verkat helt normal efter kan du nog somna lugnt :) och sbs är nog lite svårare än så att orsaka på ett så stort barn. :) hon blev nog bara lika rädd som dig.

• Dimisi

Om hon inte blev onormalt sömnig resten av dagen eller kräktes är det ingen fara.

Svar på tråden Kan småbarn få shaken baby syndrome vid lek-olyckor?