• amia01

Koppeltvång på egen tomt?

Hur ska jag tolka/praktisera koppeltvång för våra jakthundar?

Vi har en rätt stor tomt, ca 1000 m2, där vi rastar hundarna flera gånger dagligen. Pga av hus, träd och buskar har man inte full sikt över hela ytan, men det har aldrig varit något problem att hundarna gett sig av utanför tomten så länge vi är ute med dom och håller uppsikt.

Det händer att dom fångar en och annan fågel ibland, men det gör ju även utekatter, så det tycker jag är ok. Men i går kväll när vi var ute så hittar dom en grävling i rabatten. Det är ju inte jakttid på grävling nu, och man får inte släppa hundar utan uppsikt just för att dom inte ska jaga, men hur gör man i sådana här fall? Kan jag fortsätta att ha hundarna lösa på tomten?

• Svar på tråden Koppeltvång på egen tomt?
  • Blöjor111111

Lagen gäller för hundar oavsett om de är på din tomt eller på annans. Det är för vilddjurens parning man har kopplingskravet.
    Ingen gillar att bli stressad då man har ungar eller sex eller hur?Skrattande

• jaghetersophia

Vilka regler som gäller för hundhållning varierar beroende på vilken kommun man bor i. Du kan därför kontakta det lokala Miljö- och Hälsoskyddskontoret för att få veta vad som gäller för dig. I jaktlagen och jaktförordningen finns som du beskriver en del som berör hundar. Bland annat står det att hund under tiden den 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden måste vara kopplad men den måste stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Det är ju ändå bara 5 månader det rör sig om så kanske kan du se till att vara med ute under den perioden? Alternativt är ju att sätta upp staket längs tomten eller bygga en hundgård. Hundgård ska ju dock inte användas timmar i sträck utan de behöver ju sin rastning utanför den också. Hoppas att du hittar en bra lösning som passar er. Mvh Sophia

• amia01
    jaghetersophia skrev 2012-05-16 08:55:47 följande:
    Vilka regler som gäller för hundhållning varierar beroende på vilken kommun man bor i. Du kan därför kontakta det lokala Miljö- och Hälsoskyddskontoret för att få veta vad som gäller för dig. I jaktlagen och jaktförordningen finns som du beskriver en del som berör hundar. Bland annat står det att hund under tiden den 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden måste vara kopplad men den måste stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Det är ju ändå bara 5 månader det rör sig om så kanske kan du se till att vara med ute under den perioden? Alternativt är ju att sätta upp staket längs tomten eller bygga en hundgård. Hundgård ska ju dock inte användas timmar i sträck utan de behöver ju sin rastning utanför den också. Hoppas att du hittar en bra lösning som passar er. Mvh Sophia
    Våra hundar springer aldrig lösa i skogen under den här tiden, och vi har dom aldrig lösa på tomten utan att vara ute med dom och hålla uppsikt. Och inkallning och lydnad är det inget fel på. Staket runt tomten har vi också, och en stor hundgård.

Men hundarna behöver ju rastas och oavsett hur mycket uppsikt och kontroll man har så kan dom ju hitta vilt på tomten, åtminstone om man bor mitt i skogen, som vi gör.

Den här grävlingen hittade hundarna i rabtten mindre än 5 meter från där jag stod. Hade lika gärna kunnat ske med koppel på. Undrar bara om jag bryter mot någon lag när jag låter hundarna vara lösa på tomten, bara för att det ligger en grävling i vår rabatt? Skulle ju kunna hända vem som helst och var som helst. Är det i så fall någon som vågar släppa sina hundar lösa på tomten? Eller ska man ha koppel på konstant under koppeltvångs-tiden? hur ska man tolka lagen? 
  • dezibel

Om du tror att dina hundar stör/skadar grävlingen eller andra djur bör du ha hundarna kopplade jämt även på din tomt . 
    Man hör rätt ofta att hundar skadat/bitit ihjäl katter,igelkottar,harpaltar osv och ägarna försvarar sig med att det var på deras tomt och det är rätt bedrövligt tycker jag. Har man hundar som har ett sånt beteende har man hunden kopplad året runt tycker jag personligen!

• amia01

Den skadar inte grävlingen med avsikt att döda, men den försöker direkt att ställa den precis som vid jakt, och det är i de flesta sammanhang samma sak som ett rejält slagsmål med ömsesidiga tjuvnyp och ett himla liv om inte grävlingen står still, vilket den sällan gör direkt...
    Och även om inte grävlingen skadas fysiskt, vilket sällan är fallet, så blir det ju en enormt stressande situation för den.  

Men det är alltså inte ok att ha hundar som stör vilt på det sättet lösa i någonstans, någon enda gång under kopplingstiden? Annars antar jag att det är ok, åtminstone om det gäller jakthundar där ägarna har kunskap att hantera situationen?

Och vilket vilt räknas? Vad är tillåtet att störa/skada? Fåglar? Ormar? Mullsorkar? Om inte bör ju inte katter gå lösa heller?

Och jag som männsika stör ju och skadar en hel del vilt i trädgården också.  Jag gräver sönder gångarna för mullsorken och fångar grävlingarna i fällor för att dom inte ska förstöra min trädgård och avlivar huggormar som kommer in i huset. Var går gränsen?

• dezibel
    amia01 skrev 2012-05-16 13:52:29 följande:
    Den skadar inte grävlingen med avsikt att döda, men den försöker direkt att ställa den precis som vid jakt, och det är i de flesta sammanhang samma sak som ett rejält slagsmål med ömsesidiga tjuvnyp och ett himla liv om inte grävlingen står still, vilket den sällan gör direkt...
    Och även om inte grävlingen skadas fysiskt, vilket sällan är fallet, så blir det ju en enormt stressande situation för den.  

Men det är alltså inte ok att ha hundar som stör vilt på det sättet lösa i någonstans, någon enda gång under kopplingstiden? Annars antar jag att det är ok, åtminstone om det gäller jakthundar där ägarna har kunskap att hantera situationen?

Och vilket vilt räknas? Vad är tillåtet att störa/skada? Fåglar? Ormar? Mullsorkar? Om inte bör ju inte katter gå lösa heller?

Och jag som männsika stör ju och skadar en hel del vilt i trädgården också.  Jag gräver sönder gångarna för mullsorken och fångar grävlingarna i fällor för att dom inte ska förstöra min trädgård och avlivar huggormar som kommer in i huset. Var går gränsen?
    Ärligt talat kan jag inte svara på var gränsen går för det är ju inte solklart direkt!  Jag har utekatt som tuggar i sig det mesta men tolererar inte att hundar skadar/dödar djur.....Ja du, du ser ju Obestämd jag pratar emot mig själv redan nu!

När jag tänker efter räknar jag nog katten som olärbar och att gå med kissen i koppel är inte att tänka på medans hunden både går att lära att inte jaga och att genom att ha den kopplad förhindra den att störa/skada vilt och tamdjur. Jag har alltså större krav på hundägare och hundar än på folk med utekatt....

Jag personligen ser inget lidande i att flytta huggormar ut från tomten eller gräva fast jag har sork i trädgården, jag stör dom men stressar inte ihjäl dom eller dödar dom och jag har inget emot grävlingar som faktiskt är rätt trevliga djur så länge man inte tränger dom. 

Det kommer säkert ett inlägg till för jag måste fundera på hur jag egentligen resonerar och tänker :) 
  • amia01

Men det här är ju jakthundar, som större delen av året faktiskt används just för att jaga/störa vilt, så det är liksom emot hela deras exixtens att lära dom att inte jaga...

Jag tycker själv det är jätteviktigt att respektera koppeltvånget, och skulle aldrig släppa dem lösa i skog och mark utanför jakttid. Blir tvärt om väldigt irriterad på alla sällskapshundar som tillåts springa och jaga lite när och hur som, helst. Orsakar stora skador utanför jakttid, och stressar viltet helt i onödan under jakttid. När våra hundar jagar så resulterar det i alla fall ofta i snabba avlivningar, mat på bordet eller färre skadedjur i naturen.

Däremot kan jag tycka att det måste vara ok att rasta hundarna på tomten. 
    Har också  lite svårt att få ihop argumenten här, men på något sätt känns det som om att om jag lämnar hela skogen till viltet, så borde de vilda djuren kunna lämna mina rabatter i fred
    Finns väl även möjlighet att få skyddsjakt på grävling i tätbebygda områden tror jag?  Så på ett sätt känns det helt ok att mina hundar "försvarar" vår tomt och att det vilt som inte naturligt skall leva där också jagas bort, oavsett årstid. Medan jag på ett annat sätt själv blir väldigt illa berörd av jakt under vår/försommar, och därför helst hade sett att grävlinegn stannat i skogen tills jaktsäsongen var här

• Blöjor111111
    jaghetersophia skrev 2012-05-16 08:55:47 följande:
    Behöver inte ringa till kommunen det står i Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Kommunen bestämmer inte det.
    16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
       Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund skall hållas kopplad.

TS på din tomt kan ju vilt finnas. Vet inte vad du äger för tomt.
  • beccagranen

Jag är inte säker på vad lagen säger, men en incident som skedde för ett par år sedan gav hundägaren rätt.

En granne till mina föräldrar har en tomt på drygt 4000kvm (dubbeltomt) med staket/inhägnad. Deras hundar används i jakt (så dom har det i sinnet). Hundarna är mestadels utav tiden utomhus, i trädgården eller hundgården (gråhundar som inte trivs i värmen). Ytterligare en granne i närheten hade en katt, en katt som kom in på hundarnas mark och miste livet. Kattägaren blev förtvivlad och polisanmälde hundägaren. En utredning påbörjades, men hundägaren fick full rätt då hundarna var på inhägnad mark och ärendet avskrevs. Det ansåg att hundägaren gjort vad han kunnat för att förhindra olyckor, och har full rätt att ha sina hundar vistandes på privat mark. Kattägaren skulle däremot haft katten inne/ på sin mark för att slippa bekymmer.

Vad det gäller vilddjur så är jag osäker, men en olycka kan ju alltid ske.

• amia01
    Blöjor111111 skrev 2012-05-16 15:45:10 följande:
    Behöver inte ringa till kommunen det står i Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Kommunen bestämmer inte det.
    16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
       Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund skall hållas kopplad.

Vilt av typ grävling/hare/rådjur kan väl finnas på många villatomter? Ska inga hundar någonsin få släppas lösa på tomter på grund av den risken?
  • Blöjor111111
    amia01 skrev 2012-05-16 16:14:28 följande:
    Vilt av typ grävling/hare/rådjur kan väl finnas på många villatomter? Ska inga hundar någonsin få släppas lösa på tomter på grund av den risken?
    ställ den frågan till regeringen, jag stiftar inga lagarSkrattande
  • dezibel
    amia01 skrev 2012-05-16 16:14:28 följande:
    Jo absolut men inte om dom är benägna att ge sig på och skada djuren. Då får man säkra sin trädgård bättre så viltet inte kommer in dvs högt nät med mindre maskor.
    Nu har jag en väldig tur med en hund som inte ens tittar efter vilt ens om hon snubblar över dom och jag förstår att det måste vara frustrerande att inte kunna ha hundarna lösa på er egen tomt.
    Men jag upplever att viltet inte gärna går in när det bor en hund på platsen. Har tagit över min fars hus och rådjuren/hjortarna åt upp allt i trädgården och sen jag flyttade in med hund har dom inte varit in en enda gång.

Kom att tänka på en kompis som har en TJT som försöker att hugga katter som trycker i buskarna på koppelpromenaderna, han har munkorg på sin hund för att förhindra att hon hinner nypa en katt vilket hon tydligen lyckats med fast hon var kopplad. Det tycker jag är att ta ansvar!
  • amia01
    dezibel skrev 2012-05-16 17:45:56 följande:
    Jo absolut men inte om dom är benägna att ge sig på och skada djuren. Då får man säkra sin trädgård bättre så viltet inte kommer in dvs högt nät med mindre maskor.
    Nu har jag en väldig tur med en hund som inte ens tittar efter vilt ens om hon snubblar över dom och jag förstår att det måste vara frustrerande att inte kunna ha hundarna lösa på er egen tomt.
    Men jag upplever att viltet inte gärna går in när det bor en hund på platsen. Har tagit över min fars hus och rådjuren/hjortarna åt upp allt i trädgården och sen jag flyttade in med hund har dom inte varit in en enda gång.

Kom att tänka på en kompis som har en TJT som försöker att hugga katter som trycker i buskarna på koppelpromenaderna, han har munkorg på sin hund för att förhindra att hon hinner nypa en katt vilket hon tydligen lyckats med fast hon var kopplad. Det tycker jag är att ta ansvar!
    Jo, vi har väldigt sällan vilt på tomten, inga andra objudna besökare heller för den delen Men det här var en unge, och antagligen hade den inte tillräckligt förstånd att hålla sig undan.

Visst vilt får är ju nästan omöjligt att stänga ute med rimliga stängsel, tex fåglar, ormar, rådjur. Och fakutm är ju att många hundar är både avlade och tränade att följa, spåra, driva och ställa vilt.

Att alla hundar som släpps lösa skall kunna kallas in om de stöter på vilt på tomten, det tycker jag är ett minimikrav, men om både uppsikt och inkallning funkar, ska man trots det inte kunna släppa hundar med jaktinstinkt lösa på tomter som saknar 100% viltsäker inhägnad? Känns som det skulle vara en väldigt stor begränsning för väldigt många hundägare mot en minimal risk. Kan nämna att vi haft jakthundar lösa på tomten i över 10 år ock det här är första gången de träffar på vilt på tomten. Är det inte ett sådant undantag man måste acceptera både för hundarnas och hundägarnas bästa?
  • amia01
    Blöjor111111 skrev 2012-05-16 15:45:10 följande:

Som sagt var så är det första gången på dryga 10 år som vi stött på vilt på tomten utanför jakttid. Höst/vinter händer det oftare, eftersom viltet rör sig på ett annat sätt då, men då är det ju inget problem
  • Blöjor111111
    amia01 skrev 2012-05-16 19:15:28 följande:
    Som sagt var så är det första gången på dryga 10 år som vi stött på vilt på tomten utanför jakttid. Höst/vinter händer det oftare, eftersom viltet rör sig på ett annat sätt då, men då är det ju inget problem
    Om ni inte har grannfejd då är det nog inga problemFlört
Svar på tråden Koppeltvång på egen tomt?