• TigerLinn

när ska man köpa solglasögon till barnet?

När börja ni använd solglasögon på era bebisar? Min son är snart 2 månadet så funderar om man ska köpa det åt honom i sommar?

• Svar på tråden när ska man köpa solglasögon till barnet?
  • Pickeli

När solen verkar bli irriterad i ögonen för dem. Är man 3 månader så har man ändå nget i solen att göra så det känns otroligt onödigt och obekvämt.

Google it!
  • Natulcien

Oj, vid två månader ska bebisen inte vara i solen alls. Vi har inte använt solglasögon till vår 1,5-åring än. Vi försöker undvika solen så gott det går, och han har keps på när solen skiner.

• TigerLinn

Vet att de inte ska vara i solen men ljusadagar har ju sommaren ändå när de sitter i vagnen och bilen...

• Pickeli
    TigerLinn skrev 2012-05-16 14:39:49 följande:
    Vet att de inte ska vara i solen men ljusadagar har ju sommaren ändå när de sitter i vagnen och bilen...
    Ingen av mina barn har haft solbrillor i den åldern, har aldrig "klagat" heller. Köp en suflett till bilen och i vagnen gissar jag att det är skugga, annars är ett parasoll att föredra. Så ljust är det inte i skuggan så att det stör ögonen. Eller tycker du det?
    Google it!
  • Collin

Vi använde solglasögon på vår bebis från det att han ville sitta upp i vagnen(ca 5 månader). Då var det vinter och solen skiner ju även då, och med kritvit snö på det blev det ju jätteljust. Även i bilen har han haft dem då och då, då sufletten inte räckt åt som skydd.

• anyXX

Från ett år ungefär har mina haft det, men inte varje gång vi är ute. Sonen på två har ett par men han tar oftast av dem ändå.

flicka 2008 & pojke 2010
  • StoltMamma92
    TigerLinn skrev 2012-05-16 11:06:19 följande:
    När börja ni använd solglasögon på era bebisar? Min son är snart 2 månadet så funderar om man ska köpa det åt honom i sommar?
    bvc är mycket stränga med att INTE ha solglasögon på småttingarna, för dom kan inte skilja på mörkt och ljust riktigt så det är farligt att göra det mörkt för dom på dagen...kan skada ögonen, så en liten parasoll eller en filt över vagnen är mycket bättre:)
  • TigerLinn
    Pickeli skrev 2012-05-16 14:43:33 följande:
    Ingen av mina barn har haft solbrillor i den åldern, har aldrig "klagat" heller. Köp en suflett till bilen och i vagnen gissar jag att det är skugga, annars är ett parasoll att föredra. Så ljust är det inte i skuggan så att det stör ögonen. Eller tycker du det?

sufflett har jag i bilen men han blir så arg när han inte kan se nått när han e vaken.. och har han solen i ögonen så blir han irriterad för det... när han sover går de bra att ha för sufletten.

i vagen är de ju sugga när han sover... ,men han e myucket redan nu för att sitta så snart blir de att inte använ da liggdelen mera utan bädda i sitt delen... och så kan ju solen nå honom när han sitter under promenader...

men kanske en parasoll  går att ordna till vagnen värt att kolla upp...    
  • TigerLinn
    Collin skrev 2012-05-16 19:48:42 följande:
    Vi använde solglasögon på vår bebis från det att han ville sitta upp i vagnen(ca 5 månader). Då var det vinter och solen skiner ju även då, och med kritvit snö på det blev det ju jätteljust. Även i bilen har han haft dem då och då, då sufletten inte räckt åt som skydd.

ok vår son vill sitta i vagnen redan nu... men vi använder liggdelen önnu men om en månad kanske vi måte börja bädda i sitt delen för han vill helst sitta n är han är vaken...
  • Buzan

Bädda i liggdelen i stället med en kudde så bebisen halvligger. Då ser de ut och belastar inte ryggen.

• Collin
    TigerLinn skrev 2012-05-17 10:41:04 följande:

ok vår son vill sitta i vagnen redan nu... men vi använder liggdelen önnu men om en månad kanske vi måte börja bädda i sitt delen för han vill helst sitta n är han är vaken...
    Jag skulle nog ändå främst rekommendera parasoll på vagnen, just för att ljusskillnaderna inte blir för stora, som någon annan skrev. Tyvärr ville inte vårt parasoll sitta kvar som det skulle så fort det blåste litegrann, så vi fick ta till solglasögon ibland ändå. Fast efter ett tag började sonen slita av dem, så då fick han klara sig utan. Kom solen rakt i ansiktet på honom(vilket han  inte alls gillade/gillar) när man var/är ute med vagnen, så har vi vänt på vagnen så att han åkt framåt och inte haft solen i ansiktet.
    Och nu kommer såklart någon komma och påpeka att man inte ska vända barnet framåt i så tidig ålder pga anknytning och F-n och hans moster, men vända honom framåt är inget vi gör ofta eller längre stunder. Det har bara skett när solen skinit för starkt och man tyvärr inte haft någon möjlighet att gå i skugga.
  • TigerLinn
    Buzan skrev 2012-05-17 14:33:19 följande:
    Bädda i liggdelen i stället med en kudde så bebisen halvligger. Då ser de ut och belastar inte ryggen.

känns inte så säkert.. brukar göra så inomhus när han är i vagnen vaken och det blir så osäkert om man vill rulla eller nått så kan han ju falla ur.. är säkert bara en känsla man får.. men i vår sitt del kan man välja läge så man behöver inte ha fyullt sitt läge.. utan bar alite så han ser..
  • Buzan

Okej. :) jag brukar bara ha en kudde (sån som vi vuxna har när vi sover) bakom ryggen, då är rumpan kvar i botten så han kommer inte direkt högre upp. Utan bara överkroppen. Ja, du förstår säkert! :) jag tycker det funkar kanon. Men det funkar säkert på ditt sätt också. Tycker bara att liggdelen är så satans snygg på min vagn och vill inte heller kasta pengar i sjön. :P

• TigerLinn
    Buzan skrev 2012-05-18 23:59:10 följande:
    Okej. :) jag brukar bara ha en kudde (sån som vi vuxna har när vi sover) bakom ryggen, då är rumpan kvar i botten så han kommer inte direkt högre upp. Utan bara överkroppen. Ja, du förstår säkert! :) jag tycker det funkar kanon. Men det funkar säkert på ditt sätt också. Tycker bara att liggdelen är så satans snygg på min vagn och vill inte heller kasta pengar i sjön. :P

Jag gör lika fast med filt men tycker han kommer högt upp ändå. Vad har du för vagn?
  • Buzan

Okej. Ja, det kanske beror på vilken vagn man har. Hur djup den är. En Emmaljunga nitro city.

• tina14
    StoltMamma92 skrev 2012-05-16 22:57:56 följande:
    bvc är mycket stränga med att INTE ha solglasögon på småttingarna, för dom kan inte skilja på mörkt och ljust riktigt så det är farligt att göra det mörkt för dom på dagen...kan skada ögonen, så en liten parasoll eller en filt över vagnen är mycket bättre:)

vill bara kommentera: lägg absolut inte filt över vagnen, denna tokiga trend som är just nu, blir både för varmt, samt kan barnen drabbas av syrebrist....har varit endel snack om detta i media på senaste tiden, finns forskning på att det är farligt, ändå ser man det ofta, förstår inte hur folk tänker..

vi hade solglasögon på vår dotter från ca 7mån, när vi var ute med vagen och det var soligt, självklart ska man undvika solen om det går, men det är ju faktiskt inte alltid möjligt, det finns solglasögon speciellt anpassade för bebisar på t.ex. babyproffsen.   
  • TigerLinn
    Buzan skrev 2012-05-19 19:44:31 följande:
    Okej. Ja, det kanske beror på vilken vagn man har. Hur djup den är. En Emmaljunga nitro city.

Kanske vi har en emmaljunga city cross
Svar på tråden när ska man köpa solglasögon till barnet?