Anonym (c) skrev 2012-05-16 14:08:49 följande:
I januari gjorde jag en medicinsk abort i vecka 7 (cirka).
Eftersom det är väldigt olika hur folk upplever det kan jag bara skriva min version.
På måndagen tog jag den första tabletten. (mifegyne)
Jag mådde lite småtjorvigt, frös som sjutton och illamåendet jag känt av graviditeten ändrade karaktär.
På tisdagkvällen stack det till i magen och jag började blöda. Först bara lite och sedan tilltagande. Under natten till onsdagen blödde jag väldigt mycket. Stora klumpar. Jag kände dock innan så jag kunde gå på toa varje gång. Under den tiden hade jag inte speciellt ont. Som mensvärk fast lite mer stickande/skärande.
På onsdagen åkte jag in till sjukhuset för att få de sista tabletterna. Eftersom jag hade blött så mycket under natten trodde de att det mesta var ute men jag fick ändå ta fyra cytotec (vaginalt). Jag fick smärtstillande tabletter som jag tog.
Sedan låg jag kvar där under dagen. Fick ett eget rum och de kom med mat och en jättegullig sköterska kom och tittade till mig hela tiden. Blödningarna tilltog ungefär en timme efter att jag fört upp cytotecen. De var lite lindrigare än på natten. Jatg hade knappt ont alls. En lite molande mensvärkliknande smärta emellanåt när det kom klumpar bara.
Strax efter lunchtid (jag tog cytotecen vid 8) började de avta. Jag stannade någon timme för att jag skulle kunna köra hem.
Jag såg bara blodiga klumpar och något lite ljusare som förmodligen var någon hinna eller så. Inget foster eller ens antydan till det.
Efteråt var jag lite seg och slö i ett par dagar. Hormonerna for upp och ner i några veckor. Alla graviditetssymptom försvann dagen efter.
Jag blödde i cirka fyra veckor. Första dagarna som mens (jag har ganska riklig) och sedan mindre. Sista veckorna hade det räckt med trosskydd.
Jag hade två normala menser efteråt men lite oregelbundna. Sedan satte jag in en hormonspiral. (och hittills har den orsakat med 100 gånger mer smärta än aborten)
okej, fattar inte hur vissa kan ta upp fostret och kolla på det och se ögon, armar, ben, fingrar, tår, ryggrad, revben osv i typ v 8? kanske är olika, me fostret ska ju va ca 2cm och ganska precis lika mkt utvecklade men men..