• tjej92

medicinsk abort, vad har jag att vänta?

är i v 8 och tog för nån timme sen det första pillret (medicinsk abort).. har läst om folk som bara tycker det är som en vanlig mens och om folk som haft extremt ont och till och med SETT FOSTRET... vad har jag att vänta mig de närmsta timmarna/dagarna/veckorna egentligen? nån som gjort medicinsk abort?

• Svar på tråden medicinsk abort, vad har jag att vänta?
  • Anonym (Linn)

Jag gjorde en sån abort i vecka 6. Jag hade som väldigt kraftig mensvärk och mådde väldigt illa emellåt. tog första tabletten vid 10-11 på förmidagen och började må dåligt efter någon timma men mot kvällningen mådde jag ganska bra igen. Jag såg inte något foster! Det kom massa blod klumpar men när man är såpass tidigt i grav. har jag svårt att tänka mig att man faktiskt ska se ett foster.

• tjej92
    Anonym (Linn) skrev 2012-05-16 14:02:27 följande:

Jag gjorde en sån abort i vecka 6. Jag hade som väldigt kraftig mensvärk och mådde väldigt illa emellåt. tog första tabletten vid 10-11 på förmidagen och började må dåligt efter någon timma men mot kvällningen mådde jag ganska bra igen. Jag såg inte något foster! Det kom massa blod klumpar men när man är såpass tidigt i grav. har jag svårt att tänka mig att man faktiskt ska se ett foster.

okej, men jag är ju två veckor länge in i grav, kanske inte spelar ngn roll?
  • Anonym (c)

I januari gjorde jag en medicinsk abort i vecka 7 (cirka).
    Eftersom det är väldigt olika hur folk upplever det kan jag bara skriva min version.

På måndagen tog jag den första tabletten. (mifegyne)
    Jag mådde lite småtjorvigt, frös som sjutton och illamåendet jag känt av graviditeten ändrade karaktär.
    På tisdagkvällen stack det till i magen och jag började blöda. Först bara lite och sedan tilltagande. Under natten till onsdagen blödde jag väldigt mycket. Stora klumpar. Jag kände dock innan så jag kunde gå på toa varje gång. Under den tiden hade jag inte speciellt ont. Som mensvärk fast lite mer stickande/skärande.
    På onsdagen åkte jag in till sjukhuset för att få de sista tabletterna. Eftersom jag hade blött så mycket under natten trodde de att det mesta var ute men jag fick ändå ta fyra cytotec (vaginalt). Jag fick smärtstillande tabletter som jag tog.
    Sedan låg jag kvar där under dagen. Fick ett eget rum och de kom med mat och en jättegullig sköterska kom och tittade till mig hela tiden. Blödningarna tilltog ungefär en timme efter att jag fört upp cytotecen. De var lite lindrigare än på natten. Jatg hade knappt ont alls. En lite molande mensvärkliknande smärta emellanåt när det kom klumpar bara.
    Strax efter lunchtid (jag tog cytotecen vid 8) började de avta. Jag stannade någon timme för att jag skulle kunna köra hem.
    Jag såg bara blodiga klumpar och något lite ljusare som förmodligen var någon hinna eller så. Inget foster eller ens antydan till det.

Efteråt var jag lite seg och slö i ett par dagar. Hormonerna for upp och ner i några veckor. Alla graviditetssymptom försvann dagen efter.
    Jag blödde i cirka fyra veckor. Första dagarna som mens (jag har ganska riklig) och sedan mindre. Sista veckorna hade det räckt med trosskydd.

Jag hade två normala menser efteråt men lite oregelbundna. Sedan satte jag in en hormonspiral. (och hittills har den orsakat med 100 gånger mer smärta än aborten)

• tjej92
    Anonym (c) skrev 2012-05-16 14:08:49 följande:
    I januari gjorde jag en medicinsk abort i vecka 7 (cirka).
    Eftersom det är väldigt olika hur folk upplever det kan jag bara skriva min version.

På måndagen tog jag den första tabletten. (mifegyne)
    Jag mådde lite småtjorvigt, frös som sjutton och illamåendet jag känt av graviditeten ändrade karaktär.
    På tisdagkvällen stack det till i magen och jag började blöda. Först bara lite och sedan tilltagande. Under natten till onsdagen blödde jag väldigt mycket. Stora klumpar. Jag kände dock innan så jag kunde gå på toa varje gång. Under den tiden hade jag inte speciellt ont. Som mensvärk fast lite mer stickande/skärande.
    På onsdagen åkte jag in till sjukhuset för att få de sista tabletterna. Eftersom jag hade blött så mycket under natten trodde de att det mesta var ute men jag fick ändå ta fyra cytotec (vaginalt). Jag fick smärtstillande tabletter som jag tog.
    Sedan låg jag kvar där under dagen. Fick ett eget rum och de kom med mat och en jättegullig sköterska kom och tittade till mig hela tiden. Blödningarna tilltog ungefär en timme efter att jag fört upp cytotecen. De var lite lindrigare än på natten. Jatg hade knappt ont alls. En lite molande mensvärkliknande smärta emellanåt när det kom klumpar bara.
    Strax efter lunchtid (jag tog cytotecen vid 8) började de avta. Jag stannade någon timme för att jag skulle kunna köra hem.
    Jag såg bara blodiga klumpar och något lite ljusare som förmodligen var någon hinna eller så. Inget foster eller ens antydan till det.

Efteråt var jag lite seg och slö i ett par dagar. Hormonerna for upp och ner i några veckor. Alla graviditetssymptom försvann dagen efter.
    Jag blödde i cirka fyra veckor. Första dagarna som mens (jag har ganska riklig) och sedan mindre. Sista veckorna hade det räckt med trosskydd.

Jag hade två normala menser efteråt men lite oregelbundna. Sedan satte jag in en hormonspiral. (och hittills har den orsakat med 100 gånger mer smärta än aborten)
    okej, fattar inte hur vissa kan ta upp fostret och kolla på det och se ögon, armar, ben, fingrar, tår, ryggrad, revben osv i typ v 8? kanske är olika, me fostret ska ju va ca 2cm och ganska precis lika mkt utvecklade men men..
  • Anonym (Linn)

Med första tabletten mena jag dom man tar vaginalt. den man tar för att grav. ska avstanna mådde jag bara lite illa av.

Nej, tror inte att du kommer se något foster.

Ett tips när du känner att du börjar få ont, som mensvärk smärta, använd en värmekudde! Och försök att röra dig lite oxå, efter några timmar iaf. ifall du inte har jätte jätte ont vill säga.

Det kommer nog att gå bra!

• tjej92
    Anonym (Linn) skrev 2012-05-16 14:16:21 följande:
    Med första tabletten mena jag dom man tar vaginalt. den man tar för att grav. ska avstanna mådde jag bara lite illa av.

Nej, tror inte att du kommer se något foster.

Ett tips när du känner att du börjar få ont, som mensvärk smärta, använd en värmekudde! Och försök att röra dig lite oxå, efter några timmar iaf. ifall du inte har jätte jätte ont vill säga.

Det kommer nog att gå bra!
    okej, tack
  • Anonym (c)
    tjej92 skrev 2012-05-16 14:13:06 följande:
    okej, fattar inte hur vissa kan ta upp fostret och kolla på det och se ögon, armar, ben, fingrar, tår, ryggrad, revben osv i typ v 8? kanske är olika, me fostret ska ju va ca 2cm och ganska precis lika mkt utvecklade men men..
    Men två cm. Det är är inte så stort det.
    Jag har googlat lite och man ska inte kunna se så himla mycket på ett sånt litet foster. Organen har precis bildats, den har fortfarande simhud. Förmodligen går den inte att skilja från andra däggdjursfoster i samma utvecklingsstadie.
    Har du mage för det kan du ju gå in och titta på någon sida.

Det har varit en hel del abortmotståndare i de här trådarna och de har i vissa fall spridit lite desinformation om såna grejer... Hävdat en massa saker om fostren som inte är sant. Läs kritiskt om du läser i andra trådar.
  • Anonym (v.7)

Gjorde medicinsk abort i v.7

Mådde rätt illa av graviditeten i sig (spydde dock aldrig) men detta ökade en del efter första tabletten (mifegyne),
    gick hem och sov nästan hela dagen när jag tagit den. Två dagar senare var jag på sjukhuset och tog dom fyra vaginaltabletterna + smärtstillande (alvedon+diklofenak). Tog dessa ca 07.30 låg stilla i en timme (som man ska efter att ha stoppat in tabletterna) och varvade därefter vila med någon promenad då och då. Barnmorskan vill att man rör på sig för att snabba på processen. Började få som lite lätt mensvärk redan efter 1,5 timme och blödningen kom igång efter ca 3,5 timme....garderade med jättebinda men det kom inte som något vattenfall direkt. 

Sen började det mola på riktigt ordentligt i magen och barnmorskan ville gärna att jag skulle ta emot en spruta med smärtstillande (något morfinliknande som jag fick i låret) för att kunna slappna av lite och låta processen ha sin gång. Är otroligt glad att jag tog den, den tog bort all smärta och gjorde mig behagligt lugn. Rekommenderar alla att ta emot smärtlindring överlag...det gör aborten betydligt mindre jobbig.

Efter runt 4,5 timme gick jag på toaletten och fick ut en rejäl och blodig klump som jag skulle tro var embryo med hinna och vad det nu kan tänkas vara....valde att inte titta något mer än det jag hann se av bara farten. Sen fortsatte det blöda rätt bra och kom ut små blodklumpar. Efter detta så fick jag en spruta i rumpan eftersom jag är Rh-negativ och sen fick jag åka hem (inte köra bil förstås).

Jag blödde mycket i 2 dagar och sen ungefär som mens...är 6 dagar sen jag gjorde min abort och har idag bara en brunaktig flytning, så kanske har jag tur att blödningen börjar stanna av redan. För övrigt mådde jag riktigt dåligt psykiskt i 2 dagar efter, sen har det ljusnat lite för varje dag. Grav.symptomen verkar hänga kvar än så länge men antar att det ger med sig rätt snart...hoppas jag. 

Hoppas allt går bra för dig också!

• Anonym (v 9)

Jag gjorde medecinsk abort i v 9 för snart 2 år sen, jag hade som en kraftig mens ( kom efter 2 timmar jag tagit första pillret.)

Satt hela natten på toaletten då det bara forsa blod ut det kom också klumpar och sov där hela natten  men hade inte ont.  Dan efter skulle jag på sjukhuset och där fick man ju slidpiller, hade inte ont alls och blödde bara 1 en vecka efter det. 

( Jag var ett sånt där fall där man blödde ut allt första kvällen och hon jag pratade med sa att det var ovanligt) men det ska nog gå bra ska du se =)

Lycka till! 

• Anonym (2 olika)

Abort 1

Tog tablett 1 tisdag morgon efter en gyn undersökning och vaginalt ultraljud, 7 plus 3

Kändes inget och på torsdagen infann jag mig 8 på kliniken för att föra upp fyra tabletter till i slidan. Sen var det bara vänta. Tog 3 timmar innan det satte igång och det kändes inget utom när det kom ut en klump då det kom som en kraftig smärta i magen och sen var det bara mensvärk i ca 3 dagar. hade blödning 9 dagar efter aborten.

Abort 2
    Tog tablett 1 måndagen efter gyn undersökningen då jag var i 8 plus 1
    Morgonen efter fick jag kraftigt illamående och kräktes kraftigt hela dagen- fick inte i mig något. Reaktion på tabletten. samma kväll kom det ut en jättestor klump i toan och sen en timme senare försvann illamåendet. Dagen efter ringde jag in (hemabort) o frågade om detta men jag skulle ta de fyra tabletterna ändå.
    Gjorde så men det kom inget mer än lite blod.
    Blödde 5 dagar sen fick jag vanlig mens efter 2 veckor.

• tjej92

tack för era svar.. är just nu på dagen mellan de olika tabletterna och ligger bara och väntar.. känns som att morgondagen kmr bli den jobbigaste när fostret ska ut och alla verkar känna klumpar osv :(

• Anonym

Gör abort i stunden går segt, gjort det innan oh var som dig i v 8. Ta med dig någon om du kan! Det kommer gå bra, själv är jag i vecka tolv och det är lite jobbigt och har mycket smärtlindring nu skönt!

• Anonym

Jag gör oxå en medicinsk abort nu. Tog första tabletten igår och idag har jag mensvärk och börjat blöda lite lätt. Är oxå nervös inför de andra tabletterna som ska tas.

• tjej92
    Anonym skrev 2012-05-17 12:20:21 följande:
    Jag gör oxå en medicinsk abort nu. Tog första tabletten igår och idag har jag mensvärk och börjat blöda lite lätt. Är oxå nervös inför de andra tabletterna som ska tas.
    aa som jag då, har också börjat blöda lite nu (typ svart torkat? :S) och mensvärk men oroar mig inför imorgon.. sen fattar jag inte vf man måste blöda i flera veckor efter, suck :(
  • Anonym

Man blöder bara lite längre, i bland kortare, är det något du undrar? Är du själv i morgon? Det kommer gå bra för dig!! Själv har jag redan en liten hemma nu!

• tjej92
    Anonym skrev 2012-05-17 12:29:46 följande:
    Man blöder bara lite längre, i bland kortare, är det något du undrar? Är du själv i morgon? Det kommer gå bra för dig!! Själv har jag redan en liten hemma nu!
    okej, vad jag har förstått är det väldigt individuellt och beror på hur långt gången man är också.. nej jag är inte själv imorgon men oroar mig för att se fostret jag dödat, vet att jag inte ska tänka så, men det är svårt..
  • Anonym
    tjej92 skrev 2012-05-17 12:23:40 följande:
    aa som jag då, har också börjat blöda lite nu (typ svart torkat? :S) och mensvärk men oroar mig inför imorgon.. sen fattar jag inte vf man måste blöda i flera veckor efter, suck :(

Mitt är mera som mörk rött. Ja vi får hoppas vi inte blöder så länge.
  • Lillsudd
    tjej92 skrev 2012-05-16 14:13:06 följande:
    Jag tror att det kan vara så att det där "stora" som upplevs av en del helt enkelt handlar om att hela fostersäcken kommer ut, för en del brister den inte och embryot ligger kvar i sin vattenblåsa. Då blir det ganska stort.

Embryot är på sitt sätt relativt välutvecklat tidigt, så att man kan se armar och ben om man faktiskt har fått upp det i handen, på samma vis som man kan se ansiktet som är präglat på en en-krona. Men för de flesta är det inte något man hittar, inte "bara sådär". Det kommer med tyngdlagen och därför gärna i samband med toabesök snarare än att det ramlar ut i bindan mellan toabesöken. Men hamnar det i bindan och inte är kvar i sin säck och inte för mycket blod på sig, så kan man förstås få syn på det. Och om man studerar det se ganska mycket utveckling. Däremot är jag tveksam till om man ser revben eftersom det tar lång tid innan kroppen förbenar sig. 2-3 centimeter är ändå något som är tillräckligt stort för att få syn på. Men sannolikheten att du ska göra det om du inte vill, är nog låg.
  • Anonym

Gjorde en abort i v.6, inte alls hemskt. Blödde medelmycket efter cytotec i 2-3 dagar, efter det hade jag sparsam mens/brun flytning i 1 vecka. Gjorde inte särskilt ont, fick dock smärtstillande när vi inledde aborten. Kändes som mens. Såg inget heller, med en blodkoagel. Klumpar, men små. Kan man ju få med vanlig mens heller. Såg inget foster eller ngåot som tydde på graviditet

• vampyra

håller på med medicinsk abort just nu. 

Var hos kk/barnmorskan i torsdags och fick då svälja första tabletten som skulle stoppa graviditeten. Gick smidigt, kände inte mycket mer än att jag var svullen i magen och dagen efter tryckte det lite och hade extra mycket flytningar men inget mer.

Idag, lördag gick jag upp vid 9 och förde upp de 4 Cytotec tabletterna som man skulle, tog även 2 diklofenak, 2 panodil innan jag lade mig 1h till. Började känna en molande värk efter ca 45 min och efter 75min fick jag första blödningen. En hel del och flera stora  klumpar. Detta fortsatte väl komma var 10onde minut. De kändes en hel del; som en svår mensvärk kan man säga. Vid  lite i 12 så började de från ingenstans spränga i hela magen, underlivet och jag började må väldigt illa. Kunde inte sitta still, ligga ner, knappt så jag orkade gå men försökte. Kräkte så gott som var 3dje minut. Tog en Oxynorm som barnmorskan hade gett mig men kände inte av någon effekt av den. De bara gjorde mer och mer ont istället. Sambon ringde  KK som tyckte att jag skulle ta en oxynorm till och vänta 30min till och hjälpte in det  så var det komma in akut. Knappt så jag stod ut men efter haft den olidliga smärta i ca 70min känner jag hur det riktigt skär till där nere och det spänner och något pressas ut samtidigt som något bara rinner längst benen på en. Smärtan försvann nästan omedelbart och inne på toaletten upptäcker jag FOSTRET. ett 2,5cm litet foster i bindan som ser så vacker ut i sin fostersäck.(de som rann var troligen fostervatten). (v 8+6)

Nu efter det och några timmar senare blöder jag fortfarande en hel del, får en del klumpar och de känns som en svår mensvärk. Men de börjar sakta avta och bli mer likt en kraftig mens. Förhoppningsvis så kommer även det  lugna sig så de kanske återgår till min egna ganska milda knappa blödning under kvällen.

Svar på tråden medicinsk abort, vad har jag att vänta?