• SuperSuf

Hur söker man i fonder ???

Hej! ♥

Nu krisar det sig ordentligt med min ekonomi. Efter räkningarna denna månaden har jag och min son på 6 månader 100 kr att överleva på. Och då har jag bara räknat med de räkningar som MÅSTE betalas denna månaden. Socialen är inte att tänka på, jag fick för mycket utan att veta om det så jag får ingen hjälp av dom det närmsta halvåret.

Så igår började jag fundera på fonder. Många får ju hjälp från olika fonder hela tiden. Jag har letat lite på nätet men hittar bara för tex sjuksköterskor i Östergötland osv. Det borde väl finnas någon för tex ensamstående eller allmänheten över huvudtaget?
    Söker man inom sin egen kommun eller hur gör man?

Någon som vet eller har något tips på hur jag kan ta reda på det via internet?

**Kram**

• Svar på tråden Hur söker man i fonder ???
  • kajsa 2

www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,753992,00.html
    Sök på stipendier och fonder på google.
    Jag har fått från fonder 4 ggr. Sist i julas då jag fick 4000:-Egentligen sökte jag den i våras men fick den nu.Jag hade sökt till semester för mig o min son.Det är gamla formuleringar som t.ex. till fattiga kvinnor och barns vård och fostran m.m.
    En är Alma Detthows hjälpfond för" kvinnor som oförvållat i nöd komma eller på grund av sjukdom i behov varande, ensamstående kvinnor med eller utan barn."
    Jag brukar slänga in 15-20 ansökningar åt gången.
    Undrar du något mer så fråga gärna.

• SuperSuf

Kajsa 2: Tack för ditt svar.
    Är det fonder som är för fattiga kvinnor och barns vård och fostran m.m. som jag kan söka i? Har letat på google men de jag hittar är endast för sjuka och i andra kommuner. Skickar man in ansökningarna via brev?

• kajsa 2

Andra uttryck kan vara "till behövande barn", "hjälpverksamhet bland behövande"
    De flesta stipendierna finns för "att främja barns och ungdoms vård och fostran eller utbildning". Har man inga pengar över ,blir barnen lidande, eller hur.
    Så man kan lika gärna söka dom stipendierna som gäller barnen. Som dom pengarna jag fick nu till jul var för att mitt barn inte fått åka nånstans på sitt sommarlov.Men det kom lite sent men så det gick till julklappar och annat istället.Det spelar ingen roll om det är i andra kommuner.Det jag fick var till de i "Oscars församling" i Stockholm...jag bor i Göteborg.Antagligen var det inga sökande där och då fick jag det.För det är lag på att en viss procent (tror det är 75%) som MÅSTE delas ut varje år och har du tur kan du ändå få.

• SuperSuf

Okej, då ska jag söka på de med barn. Bättre att skicka in för många än för få.
    Skickar man in ansökningarna via brev, inte via internet?
    Vad ska man ha med? Läste på länken du skickade om meritförteckningar och så, det gäller bara stipendier eller?

• Jennie Brunflo

På biblioteket så finns det böcker där "alla" fonder finns med.
    Det är MASSOR!!!!!

Det är bara att börja bläddra och söka.
    Det finns massor som du kan söka - det gäller bara att hitta dom.

Min kompis fick 5000kr ur en fond utan motprestation för att hon pluggade till arbetsterapeut. Tjoho, säger man bara!

• kajsa 2

Via brev (det är det jobbigaste).En del vill ha ansökningsblankett som man får skicka efter. En del skriver man bara en lite text själv om hur man har det.En del vill ha kopior av ditten o datten.Så det är olika.
    Jag kan skriva ner några till dig om du vill, så du får sänt iväg dom första.

• SuperSuf

Kajsa 2: Okej, tur att man är mammaledig och har gott om tid då. Det få du jättegärna göra!

• kajsa 2

En är som sagt
    Alma Dettows Hjälpfond. Till ensamstående kvinnor med eller utan barn.Där kan man söka bidrag på högst 2000:- home.swipnet.se/stop_tratten/Fonder%20och%20stiftelser.htm
    Du måste skicka efter blankett. Adress finns på denna länken.Där finns flera som gäller för dig.
    Byggmästare Erik Ritters fond. Till behövande barn. Där är det egen ansökan med ekonomisk redogörelse som du ska skicka in.
    Om man beställer ansökningar från Lindhes advokatbyrå så kan du söka där för det gäller både till behövande och till främjande av barns....där. Dom har många stipendier. Det kan du se om du kollar in "Blankett för bidrag/

• SuperSuf

Tack så mycket! Ska kika lite där.
    Vad menar du med Ekonomisk redogörelse. Som man skriver själv eller måste hämta ut från de ställen man får sina pengar från?

• kajsa 2

Nej.. du skriver själv vad du har. Dom litar väl på att man är ärlig.. Jag har fler men du kan dessa så länge. Måste gå.

• Annica30

Hej.. Finns det fonder för par med 4 barn, som har kass ekonomi oxå?? Nän som vet??

• kajsa 2

Dom stipendierna gäller väl för er också Annica.( främjande av barns vård,uppfostran....)
    Ragnhild Frykbergs stiftelse är en till för som gäller det. www.rfrykbergstiftelse.com/
    'Stiftelsen Elof Malmbergs fond www.rf.se/gastrikland/files/%7BE4FE5843-F92B-44E4-AE97-CC02EE6EDA2D%7D.pdf är en annan.

Svar på tråden Hur söker man i fonder ???