• Indiansommar

Spagge med k-sås, hur gör du din?

Spagge med k-sås som mina barn kallar det (spagetti med köttfärssås) en klassisk maträtt i våra svenska hem, hur gör du din?

Så här gör jag!
    Bryner färs
    kryddar med salt o peppar
    på med vetemjöl
    mjölk
    pastavatten 
    och ibland om jag har en skvätt över creme fraich, grädde
    soya
    gul lök
    Serveras med spagetti till

Idag lyxade vi till det med paprika, smaksatt creme fraich paprika chilli, matlagningsgrädde, riven ost och sambal olek! Gött!
    Och ja ni har läst rätt, ingen ketchup, tomat puré, krossade tomater mm. Det gillar jag inte, så den som vill får ta ketchup efter!

• Svar på tråden Spagge med k-sås, hur gör du din?
  • katalysator

Jag brukar fräsa köttfärs ihop med en hackad lök och några vitlöksklyftor. Ibland även ett par grovrivna morötter eller hackade champinjoner om jag har det hemma. Kryddar med salt, peppar och en liten gnutta kanel. Sedan i med en burk krossade/passerade tomater, lite tomatpuré, en skvätt grädde och en skvätt vatten. En burk majs brukar också få komma med på slutet. Servera med spaghetti Glad

• Hallonröd

Köttfärs som bryns sen i med passerade tomater, (ibland även lite tomatpuré eller chilisås), vitlök ibland, kryddor, champinjoner och 1 burk crème fraiche (naturell) och lite ketchup. Har också i gul lök och paprika med det tar jag i sist för jag tycker det är godast när de inte bli mjuka av värmen...krispigt ska det vara , tycker att det smakar mer då också Flört

• Boost

Fräser färs med en gul lök.
    Häller på passerade tomater, tomatpuré, köttbuljong, pressad vitlök, salt, peppar och torkad basilika.
    Puttrar på så länge som möjligt. Slår på lite vatten om det behövs.
    När den är klar drar jag i stavmixern för att få det finkornigt och för att smakerna ska blandas ordentligt.
    Klar!

Svar på tråden Spagge med k-sås, hur gör du din?