• Anonym

    Tanden gick sönder. Har panik!

    Har mycket problem med tänderna. Och tandläkarrädd. Och dålig ekonomi. Dålig kombination. Nu gick en tand sönder. En tand med amalgamfyllning. Det har lossnat en bit i hörnet. Ganska stor bit. Himla vasst känns det som. Tanden är den tredje inifrån i nedre käken. Har en visdomstand. Sedan en glugg där det satt en tand en gång som jag tvingades dra ut. Och så denna tand. Ringde tandläkaren direkt men det finns inga tider förrän på fredag. Tog den såklart. Men har PANIK här nu. Vågar jag äta? Eller kommer tanden gå ännu mera sönder nu? Någon som haft en trasig tand och kan berätta? Känns som jag inte vågar nått nu. Livrädd att den går sönder mer. Hur fan ska jag stå ut till fredag??? Livrädd att den kommer att gå sönder så pass mycket att den måste dras ut. Gråter och är verkligen rädd :(

  • Svar på tråden Tanden gick sönder. Har panik!
  • Solaika

    Den kan gå sönder mer tyvärr ja.. Men försök äta mjuk mat och tugga inte på sidan där det är trasigt så ska du se att det inte är nån fara.

  • Tealhawk

    Håller med ovanstående. Fortsätt äta, men tugga på andra sidan. Kom ihåg att fortsätta borsta tanden, men försiktigt.

  • Anonym

    Känns som jag lever i en mardröm nu. De hade öppet tillkl 20 men det var fullt. Inte så att de kunde klämma in mig eller stanna någon minut extra. Försökte inte ens. Folktandvården bryrsig inte.

  • Anonym (asdfg)

    Min tand sprack ! Amalgamet sprängde bort tanden. Jag blödde inget alls och kom till tandläkaren fem dar efter.

    Satte mig i stolen och fick bedövning. Sen hade hon två grejer som hon satte runt min tand. Hon duttade i fyllning och hade sig.
    Allt som allt så tog detta max 15 min. Kostnad 1050. Jag betalade 500 direkt och resten på faktura.

  • Anonym

    Gick inte din tand sönder mer i väntan på lagning? Våga du ära?

  • Kjellgren

    Ingen kan svara på om just din tand riskerar att gå sönder mer, det beror på hur resten av tanden och fyllningen ser ut.

    Men det är klart att tanden är svagare nu än tidigare så du gör bäst i att vara lite vänlig mot den och inte tugga på den sidan.

    Läget för tanden kan inte förvärras på bara några dagar (såvida du inte tuggar kola med tanden). Dvs om den var i så dåligt skick att den behöver tas ut så är risken för att du plötsligt ska få värk minimal. Och om tanden är i skicka att lagas så kommer den inte att bli mer förstörd på ett par dagar. Om det redan finns en spricka i tanden så kan tanden gå söner mer men inte annars.

    Det låter dock på din beskrivning som att tanden snarare behöver en krona än en fyllning. Tanden är utsatt för mycket belastning eftersom du saknar tanden bakom och förlorar du även den här tanden så blir det väldigt tomt för dig och det blir ofta svårt (eller dyrt) att ersätta den senare.
     

  • Anonym (asdfg)

    Jag åt men var försiktig just där . Tandborstningen så hade jag en vanlig tandborste och drog försiktigt. Kände mig för lite. Inget blod så jag kunde borsta lite mer. Självklart så tänkte jag om där var fler sprickor.
    Min tand sprack fredag natt i en annan kommun.
    Jag ringde måndagen och fick en akut tid.

    Efteråt så var det inga problem. Kan äta och använda min eltandborste. Den surrar på rätt bra men det va ingen fara sa tandläkaren.

  • Lillgull

    Är i samma sits, fick ingen tid hos tandläkaren förrän i juni. Men det går bra att tugga på andra sidan och jag tuggar nog där ibland också, när jag glömmer mig...

    Det skulle inte vara någon fara iaf enligt tandläkaren iaf. det gäller bara att hålla rent från matrester, iofs inge problem för som har som hobby att peta med mina tandstickor, tandtråd och borstar...

    Det brukar gå bra, inte första gången jag har en tandfraktur eftersom jag biter ihop mycket på nätterna..

  • Anonym

    Blir ju lätt att man äter köttbullar med potatismos och lingonsylt, filmjölk till frukost, soppa till lunch, doppar brödet i soppan osv. Men nu är det bara 2 dagar kvar för dig.

  • Anonym

    Du behöver ju inte borsta så noga heller just runt tanden, om det bara handlar om 2 dagar.

  • Kjellgren
    Anonym skrev 2012-05-16 20:35:01 följande:
    Du behöver ju inte borsta så noga heller just runt tanden, om det bara handlar om 2 dagar.
    Tvärt om! Borsta extra noga just där så du minimerar risken för tandköttsinflammation och andra besvär.

    Man kan i princip aldrig göra någon skada med en vanlig tandborste och tandkräm.
  • Anonym

    Hände mig för några år sedan nu. Åt knäckebröd till frukost då jag helt sonika känner något hårt i munnen. Det är en bit av en käktand i nederkäken som lossnat. En stort hål rätt in i tanden!! Jag fick panik och ringde TANDAKUTEN, men det antar jag du har gjort? Låter konstigt att inte ens tandakuten har tider förrens några dagar...men hur som helst..... 
    På tandakuten fyllde de tanden med bakteriedödande för att sedan rotfylla hos ordinarie tandläkare vid senare tillfälle. Kan säga att det tog 4 tandläkarbesök att rotfylla den fördömda tanden, eftersom jag också är tandläkar rädd samt hade tandrötter som var jättelånga och "vridna" under tandköttet.

    Usch jag lider med dig TS, allt går bra tillslut, men stå på dig och få hjälp med din rädsla! Be dem ta det lugnt och att de hela tiden berättar vad de gör. Som tur var hade jag en försäkring som gjorde att det inte blev så dyrt. Hoppas att du har det också, om inte annat kan man ju alltid teckna en?

  • Anonym

    Ja, det är faktiskt ganska ruggigt när fyllningarna trillar ut efter ett antal år. Dyrt också. Tänk på det, ni unga, när ni äter godis och låter bli att borsta tänderna och använda tandtråd...

  • HEARM

    ät oborsta som vanligt. skulle det gå sönder mer är det inte friskt det som ramlar bort. lika bra o få bort det. men de kan ju undvika sega saker som kola och hårda saker. har samma problem just nu men tänker ej gå till tandläkaren. måste prioritera andra saker först

  • Anonym (seminalvescicule)

    Undvik aspartam och lightprodukter därför syran tär bort emaljen. Sen räcker det med lite för att en gammal lagning ska trilla dän. Vanliga läsker med låg syra halt som cola är nästan lika dåliga. Dessutom får du diabetes.

    En avbiten tand räknas per definition som akuttid även om du får en tid om 2 veckor. Det betyder höga timmkostnader. Räkna med 90 min. Räkna med pris på nya röntgenbilder för att t.ex utesluta om sprickan gått ned i roten. ( Betyder utdragning )

    Tanden ska väl bedömmas , och ett val ska göras. Går den att behålla vill patienten göra en temporär ful fyllni g en bättre plastfyllning eller köpa ny krona eller rent av enbrygga? Det billigaste alternativet torde gå loss på över 2 papp skulle jag gissa men osäker. Jag vet inget om tandvård. Märks det att jag alltid har hål i tänderna? Bor nästan hos tandläkare runt i stan.

  • Anonym (.)

    Tråden är 3½ år gammal, så TS har nog fixat sin tand vid det här laget.

Svar på tråden Tanden gick sönder. Har panik!