• Anonym

Ljusblixtrar framför ögonen

Har sedan ett par veckor haft blåa ljusblixtar framför ögonen.

De kommer dagligen, flera gånger per dag.
    Mer när jag är trött men även annars.

Ringde ögonmottagningen på sjukhuset och pratade med någon.
    Då hade jag också så att det var som svarta sotflagor framför ögonen,
    det fenomenet har nu gått bort. Hon trodde inte det var någon fara.

Någon som känner igen sig eller vet vad det handlar om????

• Svar på tråden Ljusblixtrar framför ögonen
  • sweran

Jag får så innan jag får migrän.... Men kan ju vara vad som helst egentligen

• Kjellgren

Är det tillfälliga ljusblixtar eller mer synfältsbortfall?

Själv får jag "ögonmigrän" med diverse ljusfenomen men oftast stora synfältsbortfall men ibland blixtar, oftare om jag är trött och slutkörd. Tar jag migränsmedicin försvinner det och jag har ingen huvudvärk under tiden.

• Anonym

Det är plötsliga blixtar i blått. som liksom blixtrar framför ögonen och sen försvinner.
    Kan komma lite när som helst, har vant mig lite mer med dem än i början.
    Har dem varje dag flera gånger utan koppling till något speciellt.

Har ett par gånger haft kraftig nackhuvudvärk och ganska ofta nackhuvudvärk men inte akut.
    Vet inte om det kan höra ihop eller inte alls... 

• Anonym

Är du gravid.. en vänninna fick så i början på havandeskapsförgiftningen..

• Anonym

Inte gravid. Äter minipiller sen några månader, kanske kan ha med dem att göra...

• Devinsmammi

Så fick jag när jag fick blodtrycksfall. Fast fick en fruktansvärd huvudvärk och yr i huvudet... Som om man tittat in i solen och sen går inomhus. Plus de svartnade på ena sidan av synfältet... Eller hur jag nu ska förklara :)
    Så kolla blodtrycket

• Hallonet

Liknar min migrän. Jag får ingen riktig huvudvärk utan det känns mer konstigt, liksom tryckande, plus att det far lite ljusfenomen på näthinnan... Att ha ont i nacken samtidigt är inte helt ovanligt heller. Migrän yttrar sig väldigt olika för olika personer! Jag får mer problem när jag är trött och stressad.

• Anonym

Om det är migrän, vad kan man göra då?
    Känns inte vettigt att ha migrän varje dag....

Blodtrycksfall skulle det kunna vara, jag har väldigt lågt blodtryck och ofta blodtrycksfall,
    det går ju tyvärr inte att göra något åt lågt blodtryck...

Verkar som det inte är något att göra åt iallafall, att det då känns onödigt kontakta vården... 

• Hallonet

Jag har bara pratat om det med min dr på vårdcentralen, sen gjordes det inget mer... Men du kan ju se över din livssituation, det brukar finnas en triggerpunkt. Har du glasögon? Om inte, kanske dags? Om ja, skaffa nya? Dålig syn kan oxå göra sitt där. Stress, dålig sömn, blodtrycket kan säkert oxå göra sitt. Stela muskler i nacken upp mot huvudet... Finns många olika saker som kan bidra och idag vet man ju inte ens säkert exakt vad migrän är eller vad orsaken är bakom den. 

Men om du tycker det påverkar ditt vardagliga liv så ska du absolut kontakta din vc. Ta hand om dig! 

• Anonym

Jag hade de problemen när jag tränade som hårdast. Mitt i ett pass kunde det se ut som det regnade glitter och blixtrade, sen om jag fortsatte började synen försvinna. Ungefär då svimmade jag ett par gånger. Nu har jag lärt mig att inte träna lika gårt när det börjar glittra, så nu e det ingen fara.

Svar på tråden Ljusblixtrar framför ögonen