• Anonym (sertralin)

Sertralin - vilken dos äter ni?

Har nyligen börjat med sertralin för min ångest. Har ätit i snart tre veckor och har en dos på 50 mg. Läkaren säger att om jag inte mår bättre om en vecka ska jag höja dosen till 75 mg. Har än så länge inte märkt någon effekt, men har förstått att det kan ta ett tag. Det jag undrar är, ni andra som äter sertralin, vilken dos har ni? Och hur kom ni fram till vilken dos som var lagom? Höjde ni successivt tills ni kände att ni mådde bra, eller hur gjorde ni? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sertralin - vilken dos äter ni?
  • Anonym (50)

Jag började i oktober, ca i mitten av oktober och mådde bra strax innan jul, så det tog ett antal veckor. Jag började med 50 mg och gick ner till 25 när jag mådde bra. Oftast funkar 25 mg, om jag känner av panikattacker, som är anledningen till att jag äter sertralin, höjer jag till 50 mg några dagar och går sen ner till 25 igen.

• Kravmärkt

Jag har kört 50 mg sen start, som var för 15 år sedan. Har en vän som tar 75 mg. Det tar ett bra tag innan man fått en balans och tills dess tycker jag du ska göra så som läkaren råder dig. Det är nog lättare att sänka dosen lite smått än att höja den.

• Anonym (sertralin)

Ok, tack så mycket för era svar!

• Anonym (sjuk)

Jag äter 200mg sertralin per dag. Började för många år sedan med 50mg och har genom åren höjt dosen till den jag har idag..

• Anonym

25 mg och ätit i över ett år. Håller på att minska ner nu då jag gått upp 17 kg på det året.

• Ingrid Bergman
    Anonym skrev 2012-05-17 14:08:08 följande:
    25 mg och ätit i över ett år. Håller på att minska ner nu då jag gått upp 17 kg på det året.
    Beror viktuppgången på att du fått en ökad aptit eller bara pga själva medicinen?
  • Anonym

Ingen ökad aptit utan bara upp upp upp hela tiden. Har ätit modifast i 3 veckor nu för att försöka få en kickstart och resultatet är 0 viktnedgång,,,,

• Anonym (sertralin)

Verkar ju vara väldigt olika vilken dos man äter, allt från 25-200 mg. Jag får väl vänta och se nån vecka om jag ska stanna på 50 eller höja. Tack så mycket för svaren!

• Analoga
    Anonym skrev 2012-05-17 14:08:08 följande:
    Viktuppgången beror inte på Sertralinet, utan snarare p g a tröstätning till följd av att du mått dåligt..
  • Anonym (Ångest)

Hej. Jag började idag precis med Sertralin, 50mg mot ångest och depression. Bytt från citalopram som gav mig mardrömmar och inte ett dugg bättre mående.
    Ser att det var ett par veckor sen du började med sertralin TS, hur har det gått för dig hittills?

Svar på tråden Sertralin - vilken dos äter ni?