• ako

ADHD- medicinering med concerta el likn.

Sonen 9 år har medicinerats i 1½ år med Equasym tidigare och numera Concerta 45 mg (18+27).

Medicin ger god effekt och är nödvändig för att han ska klara av skolan.
    Men på köpet har vi ju som så vanligt fått problem med aptiten och sömn.

Han har önskekost på skolan och där gör de vad de kan för att han ska äta och få energi. Hemma är det inga större problem med maten även om han är begränsad i vad han äter.

Gällande sömn är jag kluven- han lägger sig vid halv nio, ligger i sin säng men somnar sent, ofta runt 22,30.

Jag har inte velat ge honom sömnmedicin, men kanske ska tänka om...
    Vill därför höra hur ni andra som medicinerar mot adhd tänker- ger ni sömnmedicin, isf hur fungerar det?

Bär ju lite emot att ge mer medicin men om han inte sover tillräckligt många timmar och är trött så triggar det ju adhd symtomen med utbrott/ lättretlighet och det gynnar ju inte skolarbetet som är problematiskt.

• Svar på tråden ADHD- medicinering med concerta el likn.
  • Malmal

Svår situation. Vi har precis påbörjat utprövning av medicin på vår 9-åring och än så länge har vi sluppit sömnsvårigheter. Det och minskad aptit var de två biverkningar som jag som förälder skulle se som jobbigast. Jag har tyvärr inte så många råd att ge men precis som du skriver skulle jag tycka att det skulle vara jobbigt att ge ytterligare en medicin för att han ska kunna sova. Ni kan inte prova någon annan medicin mot ADHD? Har ni långtidsverkande eller korttidsverkande substans? När försvinner medicinen ur kroppen? Vad säger läkaren? Lycka till och hoppas att ni hittar en lösning på problemet.

• mamma till 2 frön

Hej.
    Vår son äter samma dos som din och dessutom Strattera till kvällen 40 mg. Stratteran  fick han bland annat för att han ofta blir speedad när Concertan går ur och för att han hade så stora sömnsvårigheter. Han hade Cirkadin från början som sömnmedicin men vi fick ha så hög dos att han slutligen fick rent Melatonin, flytande, varje kväll. Den har gjort underverk! Han tar Melatoninet ihop med Kvällsmaten vid ungerfär 18, 20.30 ska han vara på gång i säng och ligga senast 21.00. Numera kan vi räkna kvällarna han är vaken efter 21.30-22.00, vilket är jätteskönt. Han varvar även ned på ett helt annat sätt på kvällen och striderna om läggning är nästan borta. Innan hade han ingen känsla av trötthet på kvällen och det var då bara en pina att gå och lägga sig. Han snurrade och vred sig i sängen och tyckte det var allmänt jobbigt. Melatonin är ett ämne som finns naturligt i kroppen som utsöndras när vi ska bli trötta och sova. Det är alltså ingen drog som ger biverkningar eller kan skapa ett beroende .

Den enda biverkning vi haft var nu i våras då han var så fruktansvärt trött på dagarna. Vi höll då uppe med Melatoninet under 2 veckor och var ute mycket i dagsljus. Det finns en naturlig process i kroppen på våren som innebär att kroppen ska minska på sin egen melatoninproduktion och istället ta till sig mer corticol som bildas när vi är i dagsljus. Sonen klarade inte riktigt denna process då vi tillförde melatonin och blev helt enkelt vårtrött så det fick bli ett uppehåll med mindre sömn som resultat till en början men en piggare kille efter några veckor. Låter invecklat men det handlar om att vår kropp ska vara mer vaken på sommaren och sova mer på vintern och detta regleras med melatonin och cortisol. 

Jag skulle inte tveka en sekund med facit i hand på att ge sonen Melatonin, den har gjort underverk. Barn behöver ju sin sömn för att hjärnan ska utvecklas och våra barn som ofta har sämre kvalitet på sin sömn behöver de där extra timmarna än mer

• ako

malmal- han får concerta- den är långtidsverkande, han får den på morgonen och den går ur kroppen under eftermiddagen.
    Jag har inte pratat så mkt med läkaren om det iom att kvällarna (sänggåendet) inte är bråkiga utan hanterbara, han ligger i sin säng utan protester men somnar väldigt sent. Han sover ca 8 h/ natt 22,30-06,30 ca.

Han blir väldigt uttröttad på dagarna, av skolarbetet och rörig miljö omkring honom. Jag har sen i mars gått ner i arbetstid för att kunna hämta honom 14,30 ist för 16,30. Det har gjort att det fungerar bättre för honom nu. Fler timmar sömn per natt kke skulle göra så att han fixar skolan bättre?

Mamma till 2 frön- Tack för ditt svar- det låter ju som nåt värt att testa. Jag ska diskutera saken med läkaren.

• Little Ms Chatterbox

Helt klart testa Melatonin! Sonen är 10 år och har haft det i ca ½ år tillbaka, vi borde ha börjat med det redan när han var liten. Han har alltid sömnstrulat.
    Sonen äter 2 mg Circadin (melatonin), ska öka dosen Strattera från 35 mg till 40 mg och Ritalin direktverkande till modifierad frisättning. Han har ADHD och Atypisk Autism.

• ako

Tack för ditt svar.. jag ska prata med läkaren om det.
    Kan ju vara värt att test. Uthålligheten blir ju kke bättre om han sover fler timmar och då kke konflikterna blir färre å.. :)

• lillbumbin

Här har vi inte fått på börjat medicineringen än. Inte fören skolan börjar igen. Pojken har stora problem med att hota sina kompisar med att ge du mig inte den el den saken så slår jag i hjäl dig. M.m jag som plastmamma är mkt orolig för grabben. Jag e emot allt vad som tvspel heter men inte hans mamma som köper spel som det dessutom är åldersgräns på 15år och han är inte i närheten ens av den åldern. Dessutom är det döda,döda,döda i dom spelen. Vi ber henne dra ner på allt för vi ser att han mår inte bra utav det. Men då spä hon bara på med extra och köper nya värre spel till honom. Hans fantasi är på väg åt fel håll han har hittat på för mkt saker som är väldigt farliga anklagelser m.m jag är orolig för grabben då jag älskar han så in i Nordens mkt! Vill ju att han ska ha kompisar kvar. Men då han knappt är på skolan de veckorna han bor hos sin mamma å dessutom hotar sina kompisar gör mig orolig.. Är jag dum som känner såhär och som vill helst att han inte ska spela längre när han blivit så här!? Bättre blev d inte heller när vi sa till nya spel å nu har han dessutom egen tv på rummet och spelkonsollen där. Kan säga grabben e 8 år.

• chrissandra
    lillbumbin skrev 2012-05-19 00:03:35 följande:
    Här har vi inte fått på börjat medicineringen än. Inte fören skolan börjar igen. Pojken har stora problem med att hota sina kompisar med att ge du mig inte den el den saken så slår jag i hjäl dig. M.m jag som plastmamma är mkt orolig för grabben. Jag e emot allt vad som tvspel heter men inte hans mamma som köper spel som det dessutom är åldersgräns på 15år och han är inte i närheten ens av den åldern. Dessutom är det döda,döda,döda i dom spelen. Vi ber henne dra ner på allt för vi ser att han mår inte bra utav det. Men då spä hon bara på med extra och köper nya värre spel till honom. Hans fantasi är på väg åt fel håll han har hittat på för mkt saker som är väldigt farliga anklagelser m.m jag är orolig för grabben då jag älskar han så in i Nordens mkt! Vill ju att han ska ha kompisar kvar. Men då han knappt är på skolan de veckorna han bor hos sin mamma å dessutom hotar sina kompisar gör mig orolig.. Är jag dum som känner såhär och som vill helst att han inte ska spela längre när han blivit så här!? Bättre blev d inte heller när vi sa till nya spel å nu har han dessutom egen tv på rummet och spelkonsollen där. Kan säga grabben e 8 år.
    OT kan jag tycka...
  • lillbumbin

OT!? Jag förstår inte så mkt förkortningar.. Men jag kan säga jag å min sambo killens pappa mår inte bra över hur d ser ut nu

• chrissandra
    lillbumbin skrev 2012-05-19 02:06:36 följande:
    OT!? Jag förstår inte så mkt förkortningar.. Men jag kan säga jag å min sambo killens pappa mår inte bra över hur d ser ut nu
    OT = Off Topic

Denna tråd handlar om ADHD-medicinering och liknande. 
    Din sambos son tar inga mediciner. 
  • lillbumbin

Nä men ska fåå till hösten och jag önskade han fått tidigare. Vi har väntat över ett år och fick beskedet i förra v att han inte får nå till hösten. Men jag e orolig över honom och ville höra om någon annan med adhd barn hade typ samma problem Innan!?

• Jacob1980

Det som måste sägas om sömnmediciner är att dom är mycket vanebildande. Även då ett fysisk beroende av substansen man äter inte uppstår vänjer man sig vid att få hjälp att somna dvs medicinen skapar en vana som är mycket svår att bryta. Jag har ätit de flesta sömnmediciner som finns på marknaden de senaste 10 åren och har pga detta ett starkt mentalt beroende, oavsett hur trött jag är behöver jag min medicin för att somna. Har sedan ca 2 månader ett uppehåll från allt vad sömnmediciner heter och det har varit riktigt tufft, ser ingen ljusning ännu.  

Jag har själv ADHD och medicineras med Ritalin sedan ca fem år,  (modifierad frisättning) 4x40mg på morgonen. Är snart 32 år och har lidit av ADHD hela mitt liv. Jag klarade inte av skolan och hoppade av i åttonde klass. Hade jag fått diagnosen på 80-talet hade jag antagligen varit en bra mycket gladare unge som skulle klarat skolan på ett helt annat sätt.

Hade under uppväxten stora sömnbekymmer även utan Ritalin och skulle antagligen kunnat hantera vardagen bättre med sömnmediciner om man ser i facit men trots det ser jag de problem medicinerna skapat. Då jag brukat sömnhjälpande mediciner under lång tid har jag helt enkelt tränat bort de naturliga sömnreflexerna och detta är något jag ber er överväga när ni funderar på att ge era barn sömnmediciner. Sömnmedicin är en lösning som skapar ett nytt problem med tiden.  

/Jacob 

• mamma till 2 frön

Jacob 1980 Måste bara fråga vilka sömnmediciner du pratar om. Är ju stor skillnad på om det är Melatonin eller kemisk som Theralen exempelvis. Ts Melatonin söver inte ditt barn utan hjälper kroppen/hjärnan på traven med att starta upp sin egen produktion. Vår son har hållt uppe i perioder som jag beskrev innan och det jag kan säga då var att han bara återgick till sitt gamla mönster inget "värre". Det finns studier som just motsätter ett beroende av Melatonin men det finns ju alltid undantag.

Jacob1980 skrev 2012-05-19 08:37:33 följande:
    Det som måste sägas om sömnmediciner är att dom är mycket vanebildande. Även då ett fysisk beroende av substansen man äter inte uppstår vänjer man sig vid att få hjälp att somna dvs medicinen skapar en vana som är mycket svår att bryta. Jag har ätit de flesta sömnmediciner som finns på marknaden de senaste 10 åren och har pga detta ett starkt mentalt beroende, oavsett hur trött jag är behöver jag min medicin för att somna. Har sedan ca 2 månader ett uppehåll från allt vad sömnmediciner heter och det har varit riktigt tufft, ser ingen ljusning ännu.   Jag har själv ADHD och medicineras med Ritalin sedan ca fem år,  (modifierad frisättning) 4x40mg på morgonen. Är snart 32 år och har lidit av ADHD hela mitt liv. Jag klarade inte av skolan och hoppade av i åttonde klass. Hade jag fått diagnosen på 80-talet hade jag antagligen varit en bra mycket gladare unge som skulle klarat skolan på ett helt annat sätt. Hade under uppväxten stora sömnbekymmer även utan Ritalin och skulle antagligen kunnat hantera vardagen bättre med sömnmediciner om man ser i facit men trots det ser jag de problem medicinerna skapat. Då jag brukat sömnhjälpande mediciner under lång tid har jag helt enkelt tränat bort de naturliga sömnreflexerna och detta är något jag ber er överväga när ni funderar på att ge era barn sömnmediciner. Sömnmedicin är en lösning som skapar ett nytt problem med tiden.   /Jacob 

Svar på tråden ADHD- medicinering med concerta el likn.