• Anonym (Prematur)

    Får han i sig rätt mängd mat?

    Hejsan!

    Jag har en liten bebis hemma som är en vecka gammal. Han är född i vecka 35+0 och räknas därför som prematur.
    Han föddes utan några fel och slapp både att sola och att ligga i värmebädd. Vi stannade på BB för att han skulle gå upp i vikt vilket han nu har gjort. Amningen har fungerat bra dock kan jag inte amma utan amningsnapp.

    Nu är det så att jag försöker amma så mycket som möjligt. Blev ordinerad att han ska äta var tredje timma vilket jag försöker hålla men ibland skriker han tidigare och då ger jag honom givetvis mat även om det inte gått tre timmar i mellan.

    Jag ammar omkring 20-30 minuter. Sedan släpper han. Att tillägga är att jag har väldigt, väldigt, väldigt mycket mjölk så han behöver inte ta några kraft tag för att få i sig mjölken. Men när han ammat klart brukar jag försöka ge honom lite baby semp för att veta att han är helt mätt. Han brukar då få i sig mellan 10-15 ml. Kan jag räkna med att han blir mätt på detta och får i sig den mängd han behöver?

    Jag blir så orolig när man inte riktigt kan veta hur mycket han får i sig vid amningen.

  • Svar på tråden Får han i sig rätt mängd mat?
  • BVCsköterska Magnus

    Hej!
    Jag antar att du säkert redan varit på tillväxtkontroll på ditt BVC, och där fått hjälp och vägt ditt barn, och därigenom fått ett svar på att du (som jag tror) ger fullgott med mat.


    Första veckorna brukar det ju vara tillväxtkontroll en gång per vecka och då får du hjälp och vägledning.

    Lycka till
    Mvh
    magnus

Svar på tråden Får han i sig rätt mängd mat?