• Diana P

Skaffa syskon till "sladdis" ?

Hej! Vi fick våra två första barn med 1,5 års mellanrum och visst har det varit lite tufft mellan varven men dom har ju så mycket glädje av varandra och är nära kompisar med samma intressen. Idag är dom 7 och 5 och ett halvt år gamla och ska få ett syskon igen.
    Vi hade tänkt att vi skulle ha tre barn och att det skulle vara skönt med trean just att bara behöva ha en liten. Men nu har vi  börjat tänka på om vi inte ska skaffa en fyra också ganska tätt efter trean så dom kan ha varandra på samma sätt som våra två äldsta har.
    Jag vill gärna höra vad ni har för erfarenheter och tankar om liknande situationer? 
    Underlättar det att ha 2 kullar barn eller vad tror ni?   

• Svar på tråden Skaffa syskon till "sladdis" ?
  • Miss P71

Det är ju inte så stor åldersskillnad mellan de sista barnet och det som sak komma. Men känner ni att ni vill ha 4 barn så ska ni satsa på det tycker jag!{#emotions_dlg.flower}

• MoonFlight

Jag har funderat på samma sak. Har en pojke född 06 och flicka 07 samt flicka 11.

• Diana P

MissP71: 5,5 år kanske är så mycket beroende på hur man ser på det. Min man har 5 år mellan sig och sin bror och dom har aldrig haft en nära realation förrän dom blev vuxna. Själv är jag ensambarn och har alltid hatat det och jag tror att jag därför är extra mån om en fin syskonrelation.

Moonflight: Då är vi i samma sits med ungefär samma åldrar på barn också! Jag har ju inte fått min trea än, hur är dina älsta barn med lillan? 

• MoonFlight

Båda syskonen är guda snälla mot lillasyster och massa puss och kram mest hela tiden. Lillan är ju 7 mån nu och dom vill gärna leka med henne.

• Diana P

Vad härligt det låter!! Längtar efter min också! När i tiden tänker du isåfall att en fyra skulle komma?

• Diana P

Så ni har alltså bestämmt er? Är det långtan efter ett fjärde barn eller längtan efter syskon till lillan som styr?

• MoonFlight

Lite både och tror jag. Men nackdelen blir ju att lillan måste bli stor fortare om hon får syskon snart...

• fyrbarnsmamman

Jag har fyra flickor, i två kullar, 16 år, 14 år, 3 år och 1 år. Jag tänkte precis som du att de äldsta flickorna har haft sådan glädje av varandra och det ville vi gärna ge vår tredje dotter. Och...så rätt det beslutet var Glad. De två små flickorna är så glada för varandra och har nu börjat leka fint tillsammans. De två stora tjejerna älskar sina småsyskon och jag är så glad att alla fyra har varandra. Syskon är det finaste man kan ge sina barn!!! Sen älskar jag att vara mamma!!!! Lycka till!!

• Diana P

Fyrabarnsmamman: Vad härligt det låter!! Jag tycker också att syskon är det finaste man kan ge sina barn men ibland kommer tankarna om att jag/vi inte ska hinna med alla. Man älskar ju de barn man har och vill inte ta något ifrån dom, som exempelvis tid. Sen vissa dagar när jag ser mina två tex bada i 1 timme och konstant skratta så tänker jag att det är självklart att min trea ska få ett syskon tätt också. Vi får helt enkelt se med tiden vilka känslor som tar över

Svar på tråden Skaffa syskon till "sladdis" ?