Anonym (orolig) skrev 2012-05-17 15:41:35 följande:
hej, är 34 år och blev oplanerat gravid i mars efter slutat med p-piller mer eller mindre med en gång. Var på tidigt ultraljud i vecka 6+ 2 dagar och det var för litet för finna ett hjärtljud. Fick ny tid efter 8 fullgågna veckor och fick göra både vul och ul men det visades sig att det slutat växa och fostersäcken har börjat krympa. Var hyperorolig och sökte allt om missfall pch framförallt MA som jag ocksa fick. Finns det ökad risk att man får ett andra missfall? Eller kan det ha något med min ålder? Jag hoppaa verkligen mensen sätter igång snarast och att kroppen stöter själv ut rester som nu fortfarande finns kvar. Bm kunde ej se när det slutade växa och nu får jag verkligen hoppas det inte tar lång tid bli gravid igen.
1 av 4 graviditeter i din ålder avstannar spontant.
Så helt normalt.
Normalt även om du vore 24. Men då avstannar 1 av 6.
Anledningen till att det ökar något med åldern beror på att våra ägg blir äldre med och därför har fler ägg nåt fel i sig som inte kan ge ett friskt barn.
Ett missfall ökar inte alls risken för att få ett till. Utan det är en slump att just det embryot/fostret var sjukt. Nästa graviditet är man tillbaka på noll igen och har samma 25%-risk att det avstannar, och 75%-chans att det går bra. Skulle man råka få två mf i rad så är det i nio fall av tio ren otur bara. Efter tre mf i rad får man starta en utredning om man vill för att se om man kan hitta någonting avvikande som kan påverkar mf-risken, men tre av fyra hittar inget fel alls utan man utgår från att det bara varit frågan om en slump - och fjärde graviditeten går bra.