• Anonym (orolig)

vanligt med missfall för andra gången?

hej, är 34 år och blev oplanerat gravid i mars efter slutat med p-piller mer eller mindre med en gång. Var på tidigt ultraljud i vecka 6+ 2 dagar och det var för litet för finna ett hjärtljud. Fick ny tid efter 8 fullgågna veckor och fick göra både vul och ul men det visades sig att det slutat växa och fostersäcken har börjat krympa. Var hyperorolig och sökte allt om missfall pch framförallt MA som jag ocksa fick. Finns det ökad risk att man får ett andra missfall? Eller kan det ha något med min ålder? Jag hoppaa verkligen mensen sätter igång snarast och att kroppen stöter själv ut rester som nu fortfarande finns kvar. Bm kunde ej se när det slutade växa och nu får jag verkligen hoppas det inte tar lång tid bli gravid igen.

• Svar på tråden vanligt med missfall för andra gången?
  • Voluptuous Shalimar

I genomsnitt var tredje graviditet slutar i missfall så det är jättevanligt. Du kommer säkert inte att några som helst problem att bli gravid igen och bära fram barnet. Tänk på att det ska vara härligt och roligt att vara gravid - nästa gång du får plus ska du fokusera på att du väntar barn och inte missfall, för att använda en sliten klyscha. Men klyschor blir just klyschor för att de är sanna!

• Anonym

Jag har haft 2 missfall.
    Men jag är 40 år.
    det ena var i v 6 efter influensa o nu sist var det i v 11 (o då hade vi sett ett hjärta slå i v 8 på VUL!)
    Det tog 1 år att bli gravid igen efter första missfallet...hoppas det går snabbare nu!!!
    De gör ingen utrednin förrän man haft 3 missfall,o det hoppas jag ju inte få, för då är det nog tyvärr för sent för oss att få barn.

• Jenny78

Hej, jag är typ jämngammal med dig (fyller 34 i juni) och råkade precis ut för samma sak.
    Läkaren jag pratade med sa att det inte hade något med min ålder att göra och att det är vanligare än vad man tror och att det inte ökar risken att det ska hända igen. Kanske kan lugna lite:)

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-05-17 15:41:35 följande:
    hej, är 34 år och blev oplanerat gravid i mars efter slutat med p-piller mer eller mindre med en gång. Var på tidigt ultraljud i vecka 6+ 2 dagar och det var för litet för finna ett hjärtljud. Fick ny tid efter 8 fullgågna veckor och fick göra både vul och ul men det visades sig att det slutat växa och fostersäcken har börjat krympa. Var hyperorolig och sökte allt om missfall pch framförallt MA som jag ocksa fick. Finns det ökad risk att man får ett andra missfall? Eller kan det ha något med min ålder? Jag hoppaa verkligen mensen sätter igång snarast och att kroppen stöter själv ut rester som nu fortfarande finns kvar. Bm kunde ej se när det slutade växa och nu får jag verkligen hoppas det inte tar lång tid bli gravid igen.
    1 av 4 graviditeter i din ålder avstannar spontant.
    Så helt normalt.
    Normalt även om du vore 24. Men då avstannar 1 av 6.
    Anledningen till att det ökar något med åldern beror på att våra ägg blir äldre med och därför har fler ägg nåt fel i sig som inte kan ge ett friskt barn.
    Ett missfall ökar inte alls risken för att få ett till. Utan det är en slump att just det embryot/fostret var sjukt. Nästa graviditet är man tillbaka på noll igen och har samma 25%-risk att det avstannar, och 75%-chans att det går bra. Skulle man råka få två mf i rad så är det i nio fall av tio ren otur bara. Efter tre mf i rad får man starta en utredning om man vill för att se om man kan hitta någonting avvikande som kan påverkar mf-risken, men tre av fyra hittar inget fel alls utan man utgår från att det bara varit frågan om en slump - och fjärde graviditeten går bra.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-18 01:03:44 följande:
    1 av 4 graviditeter i din ålder avstannar spontant.
    Så helt normalt.
    Normalt även om du vore 24. Men då avstannar 1 av 6.
    Anledningen till att det ökar något med åldern beror på att våra ägg blir äldre med och därför har fler ägg nåt fel i sig som inte kan ge ett friskt barn.
    Ett missfall ökar inte alls risken för att få ett till. Utan det är en slump att just det embryot/fostret var sjukt. Nästa graviditet är man tillbaka på noll igen och har samma 25%-risk att det avstannar, och 75%-chans att det går bra. Skulle man råka få två mf i rad så är det i nio fall av tio ren otur bara. Efter tre mf i rad får man starta en utredning om man vill för att se om man kan hitta någonting avvikande som kan påverkar mf-risken, men tre av fyra hittar inget fel alls utan man utgår från att det bara varit frågan om en slump - och fjärde graviditeten går bra.
    Tack för att du ger oss hopp, efter 2 missfall börjar man undra vad som är fel. Det du skriver får verkligen mig
    att inse att det inte är fel på mig.
    Ville bara tacka.
    stor kram
  • trollefur

Jag fick MF i v 12 första gången och ett andra mf efter ett halvår igen... och nu några månader senare är jag gravid för 3e gången.. hoppas det tar sig nu!

Svar på tråden vanligt med missfall för andra gången?