• Anonym (hehe)

Ersättning i kaffet?

Yes, såhär äre, min mjölk är slut. Det spöregnar ute så jag tänker inte ge mig ut till affären för ny mjölk, men jag är så vansinnigt kaffesugen! Kaffe utan mjölk är inte att tänka på, något mer äckligt finns inte alltså.

Hittade en förpackningen modersmjölksersättning som är knappt ett år gammal. Skulle man, rent teoretiskt kunna göra mjölk på den liksom - och ha i kaffet? Visst, den kanske är sötare än vanlig mjölk, men det borde väl inte bli odrickbart. Eller? Lite olustigt känns det kanske, men ska man se sakligt på det så är det ju bara komjölkpulver och tilsatta nyttigheter som vitaminer och järn och allt. 

Ja? Nej? 

• Svar på tråden Ersättning i kaffet?
  • Ayyla

Prova! Det farligaste som kan hända är ju att det smakar lite illa.

• jaghetersophia

Gör äggmjölk:

Ingredienser:    
    2 ägg
    25-50 g smör
    2-3 dl kokande vatten

Gör så här    
    1) Koka upp vatten.
    2) Smält under tiden smöret i en skål med höga kanter t ex stavmixerskålen.
    3) Stoppa i äggen och smaksättning.
    4) Häll på kokande vatten och vispa eller mixa ihop några sekunder.

Denna går att använda både kall och varm.

• Anonym (hehe)
    jaghetersophia skrev 2012-05-17 16:01:04 följande:
    Gör äggmjölk:

Ingredienser:    
    2 ägg
    25-50 g smör
    2-3 dl kokande vatten

Gör så här    
    1) Koka upp vatten.
    2) Smält under tiden smöret i en skål med höga kanter t ex stavmixerskålen.
    3) Stoppa i äggen och smaksättning.
    4) Häll på kokande vatten och vispa eller mixa ihop några sekunder.

Denna går att använda både kall och varm.
    Har inge ägg hemma tyvärr, men tack för receptet! Jag ska komma ihåg det nästa gång en liknande krissituation uppkommer. ;)
    amanda h skrev 2012-05-17 15:57:45 följande:
    Ja absolut! Återkom med hur kaffet smakade :p
    Jag ska samla mod till mig bara! Tänk om det är jättegott då, man kan ju inte göra det till en vana. Folk skulle ju tro att man är helt kokko. ;D
  • viseversa

Ja absolut. Jag hade välling i mitt kaffe en gång och det blev faktiskt riktigt gott=) Vadå samla mod till sig? Bara att göra juh!

• Anonym

Det kan man väl ha. Men det måste ju bli för jäkla äckligt? Lukten på vår ersättning gör att det vänder sig i magen på mig. Jättekonstig söt lukt med någon bilukt som jag inte vet vad det är...

• amanda h

Jag tycker ersättning smakar rätt gott! :D blev "tvungen" att dricka ersättning en gång framför säkerhetskontrollen på flygplatsen i Skottland, smakade sött och gott! :)

• Anonym
    amanda h skrev 2012-05-17 16:28:31 följande:
    Jag tycker ersättning smakar rätt gott! :D blev "tvungen" att dricka ersättning en gång framför säkerhetskontrollen på flygplatsen i Skottland, smakade sött och gott! :)
    Mmm, jag har också varit tvungen att dricka den. Den går ju ner, men gott är det inte. Kanske varierar på sort? Vi kör på Nan HA. Men ungen gillar den ju och det är ju huvudsaken
  • feliis

Vi har Babysemp och den har jag haft i kaffet mååånga gånger då jag har en fähund till sambo som alltid dricker upp mjölken. Det smakar hur gott som helst, lite sött som många säger men inte räligt, tycker det ger en rund fin smak till kaffet. Har mycket hellre det än t ex grädde som blir så jävla flottigt. Kör på!

• Anonym (hehe)
    Anonym skrev 2012-05-17 16:30:30 följande:
    Mmm, jag har också varit tvungen att dricka den. Den går ju ner, men gott är det inte. Kanske varierar på sort? Vi kör på Nan HA. Men ungen gillar den ju och det är ju huvudsaken
    På min förpackning står det bara NAN 3. Från nio månader. Är ju fiskolja och grejer i den, säkert nyttigare (om än lite fetare) att dricka än vanlig mjölk. ;)

Den har inte gått ut ur datum ännu men av någon sjuk anledning så har det inte suttit något klämma på påsen med pulvret så det har blivit alldeles hård och kompakt i botten av påsen. Kanske inte det bästa att förtära ändå, eller är det lugnt tror ni?
Svar på tråden Ersättning i kaffet?