• hidden angel

löneanspråk? hjälp!

vad tycker ni jag ska skriva för löneanspråk i min ansökan? lag har läst ekonomi på högskola under 2 års tid, och de kräver ingen akademisk utbildning. Arbetet är att "ekonomi- och dataansvarig" och hur ska man skriva, anledningar til att man ska ha just den lönen?

• Svar på tråden löneanspråk? hjälp!
  • Jonna S

Jag tycker att du inte ska skriva löneanspråk alls! För visar det sig att det är dig de vill ha så är det inte en fråga om lön utan om kompetens. Och när de väl bestämt sig för dig efter ett antal intervjuer så är lönefrågan en förhandling - inte billigast vinner. Personligen tycker jag att det är oseriöst av ett företag att börja snacka lön innan man fått jobbet.

De brukar vara snabba vid intervjuerna och fråga vad man har för löneanspråk, men jag brukar svara att det är en senare fråga. Lycka till!

• hidden angel

fast de har ju skrivit i annonsen att man ska skriva löneanspråk.. då borde jag ju göra det oxå, eller?

• Majalaja

Jag skriver aldrig löneanspråk även om de ber om det, och det är aldrig någon som reagerat på det. Brukar skriva under "övrigt" i mitt cv någonting i stil med att "mina löneanspråk ber jag att få återkomma till vid en eventuell anställningsintervju".

• Majalaja

Annars får du väl ringa till facket och fråga vad lönenivån ligger på för andra medarbetare med motsvarande arbetsuppgifter och utbildning på just den arbetsplatsen. Så man inte lägger sig för lågt eller skyhögt över den nivå som gäller på just det företaget.

• tobo

Jag skulle heller inte skrivit ett uttalat löneanspråk.. Känns som om både du och ev arbetsgivare måste veta mer om varandra innan det är dags att diskutera lön. Skriv typ löneanspråk öppet för disskussione eller liknande...

• Crown

Kan bara hålla med tidigare skrivande. Skriv inget belopp! Vänta med det. Jag tycker inte att du behöver skriva något över huvud taget. Lämna det osagt bara.
    Om du blir kallad till intervju, kan du kolla upp med den fackliga på arbetsplatsen för att få en hum om hur löneläget är där. Du ska absolut kräva en lön som motsvarar din utbildning, och inte nöja dig med mindra bara för att de inte utryckligt skrivit att de vill ha en med akademiska poäng...

Det kan också vara bra att låta arbetsgivaren komma med första förslaget på lön, sen verka missnöjd för att förhandla upp den lite. Kommer de med ett skambud, så påpeka det. Se till att redan innan bestämt dig för vad du tycker är ok och vad du tycker är bra.

Lycka till!

• hidden angel

tack för er hjälp! jag skrev som ni sa, att det tas upp vid ev möte

Svar på tråden löneanspråk? hjälp!