HUr mår ni som har höga studieskulder?
Tänk om ni inte får jobbet ni studerat till eller hur vet ni att ni kommer att trivas med det?
Tänk om ni inte får jobbet ni studerat till eller hur vet ni att ni kommer att trivas med det?
Jobb bör jag få. Arbetslösheten i min branch ligger mellan 2-4% beroende på inriktning och jag är socialt kompetent, och hysade meriter även om jag är långt ifrån en toppstudent.
Veta att man kommer att trivas vet man aldrig, men jag har med flit valt en bred utbildning där man kan arbeta med många saker. Allt behöver inte vara direkt relaterat till utbildningen.
(snart klar)Vad har du läst för utbildning?....Lycka till!!!!
Utmärkt tack, jag har ca 40 k/månad idag och studielån upp över öronen, men de skrivs av när jag går i pension.
Att ta CSN-lån är den bästa investering jag har gjort, trots allt.
Har läst 4,5 år på universitetet med fullt CSN. Betalar tillbaka ungegär 1000kr/mån fram till pension. Jag tycker att de är värt det trots att jag inte tjänat någonting på det ekonomiskt. Att studera är utvecklande och att trivas på sitt jobb tycker jag är en viktig del i livet.
Civilingenjör.
Har själv höga lån efter att ha studerat till civilekonom. Idag är jag vet jag inte om jag kommer jobba med det, och hur mycket jag ens kommer att orka jobba. Jag insjuknade i en psykisk sjukdom under studietiden.
Det känns väl inte sådär jättebra.
Har själv höga lån efter att ha studerat till civilekonom. Idag är jag vet jag inte om jag kommer jobba med det, och hur mycket jag ens kommer att orka jobba. Jag insjuknade i en psykisk sjukdom under studietiden.
Just nu betalar jag 2400/månaden till csn. Det suger rätt hårt faktiskt... Men det är just nu för att de kommit på att jag tjänade för mycket 2010 och betalade dem för lite (hade havandepenning/mammaledig hela året men lyckades tydligen ändå tjäna för mycket...?) så i år har jag fått lite straffavgift. Annars betalar jag 1000/mån.
Men iof - jag har fått ett bra jobb som jag inte haft utan alla de där långa dagarna som CSN finansierade när man satt och svor över kommande tentor i GIS och MKB... Men om det är värt 250 000 i skuld med taskiga villkor? Njae...