• Anonym

hur länge kan ett barn ha nattblöja utan att det anses vara onormalt?

min son fyller fyra år i sommar och har varit blöjfri dagtid sedan september förra året (alltså sedan 3 år och 2 månader)
    nätterna däremot går mindre bra. ca 70% av morgnarna är det kiss i blöjan och jag känner alltså inte att det är dags att släppa nattblöjan ännu.

jag vet ingen annan som närmar sig fyra år som fortfarande har nattblöja och jag kan känna lite gliringar från folk över att min son fortfarande har det. 

är det ovanligt att ha nattblöja när man närmar sig fyra? ska man söka hjälp? kan man träna bort det genom att plocka bort blöjan och låta honom kissa i sängen några gånger?   

• Svar på tråden hur länge kan ett barn ha nattblöja utan att det anses vara onormalt?
  • Anonym (Inget konstigt)

För pojkar tar det längre tid, man behöver enligt sjukvården inte söka hjälp innan pojken är kanske i 6-7-årsåldern. Ta det lugnt!

• Ema86
    nä det är inte ovanligt alls. inte ett dugg.

låt han ha sin blöja på så känner han sig trygg istället för att stressa med nåt som eg. inte är ett bekymmer :)
  • Obsessed Feelings

Min son hade nattblöja till han var 4,5 år. Så känn ingen stress utan låt det ta den tid det tar och prova att ta bort den igen om nåt halvår eller så. Lycka till!

***I blame my psychopathic twin***
  • Anonym (Ta't lugnt)

Det går inte att träna barnet att bli torrt på nätterna, hur ska det kunna styra vad som händer i sömnen?!

Det är inte ovanligt med nattblöja för en fyraåring, om han fortfarande inte är torr vid 5-6 år är det nog dags att kolla upp det.

För vår son var blöjan helt torr när han vaknade, men inom några minuter kissade han den full så han var därmed redo att skippa blöjan.

• Anonym

puh! tack för era inlägg

då kanske det bästa är att vänta tills blöjan är helt torr på morgonen och sedan plocka bort den? eller vad hade ni rekommenderat? 

• Queenie70

Min blev helt torrdagtid en bra bit innan han fyllde två, men verkar inte ens i närheten av att bli nattorr, då blöjan är superfull varje morgon och ibland även svämmar över på natten. Jag måste erkänna att jag aldrig ens tänkt tanken på att det skulle vara nåt särskilt onormalt även fast han fyller 4 snart. Släpp hetsen.

• Kaffegalningen

Säger som alla andra! En frisk fyraåring som har blöja på dagen är knepigt men på natten är det inga konstigheter tycker jag!

Dricker han mycket före läggning eller välling på kvällen/natten? Vi kunde ta bort nattblöjan då vi slutade med välling i alla fall, men så är det såklart inte för alla

• Anonym
    Kaffegalningen skrev 2012-05-17 20:19:33 följande:
    Säger som alla andra! En frisk fyraåring som har blöja på dagen är knepigt men på natten är det inga konstigheter tycker jag!

Dricker han mycket före läggning eller välling på kvällen/natten? Vi kunde ta bort nattblöjan då vi slutade med välling i alla fall, men så är det såklart inte för alla

nej han dricker inte innan sänggående och han kissar alltid det sista han gör, så det känns inte som att det är där det går snett
    känns i alla fall lite lugnare efter att ha hört er här inne!  
Svar på tråden hur länge kan ett barn ha nattblöja utan att det anses vara onormalt?