• Gurkan

Snabbväxande träd som ger mycket skugga?

Hej!

Innan jag börjar leta mig ut i olika trädgårdsforum så tänkte jag kasta ut ett par frågor här och se om det finns några trädgårdskunniga!

Vi har en baksida som sommartid har sol på sig från ungefär kl 10 till solen går ner. Inga träd, inga buskar och "grannen" är trådlös åker/betesmark. Det blir med andra ord dallrande hett varma sommardagar på baksidan. vi skulle behöva ha ett träd i ena hörnet av trädgården som skuggar en del från förmiddagssolen och lite längre bort som skuggar mer mot eftermiddagssolen.

Letar efter träd som får en ganska tät krona som helst inte får hänga ner för mycket och gärna inte bli bortåt 20 meter högt och det viktigaste av allt det bör växa rätt så fort med :)

Så hjälp mig! Finns det något träd som passar mig? 

• Svar på tråden Snabbväxande träd som ger mycket skugga?
  • Diablo

Du vet kanske att du kan köpa träd i olika storlekar, de större är naturligt vis dyrare, men det kanske det är värt. Klotlönn bildar en tät oval krona. Om den växer snabbt det är en annan femma.
    oppel växer snabbt de är dock inte så snygga!
    Skogslönn, ginalalönn, gråal, hängandegråal, flera björkar är snabbväxande, hägg, sötkörsbär, pil, kakausiskvingnöt, ja här är några som är relativt snabbaCool   

Har man tur behöver man inget vett!
  • Gurkan
    Diablo skrev 2012-05-17 20:24:30 följande:
    Du vet kanske att du kan köpa träd i olika storlekar, de större är naturligt vis dyrare, men det kanske det är värt. Klotlönn bildar en tät oval krona. Om den växer snabbt det är en annan femma.
    oppel växer snabbt de är dock inte så snygga!
    Skogslönn, ginalalönn, gråal, hängandegråal, flera björkar är snabbväxande, hägg, sötkörsbär, pil, kakausiskvingnöt, ja här är några som är relativt snabbaCool   
    tänkte inte på att man kan köpa större träd... Där jag bor finns blomsterlandet och plantagen och närmsta plantskola är tio mil bort så inget man bara åker till så där :)
    tänkte att innan vi åker dit så hade varit bra att bilda sig en uppfattning om vad man är ute efter och kolla av med plantskolan vad de har i sitt sortiment.

Hägg skriver du. Satt och googlade lite under tiden och hittade kopparhägg som är helt ljuvlig.
    Sötkörsbär hade kanske varit något att komplettera trädgården med nu finns bara klarbär. 
  • Diablo

Man brukar kunna ringa till en plantskola och kolla vilka storlekar som finns, de kan kanske beställa hem till dig om du väljer en viss storlek. Du kan välja ur grov stammen ska vara i omkrets, eventuellt även hur hög stammen ska vara. Men satsa hellre på en ordentlig plantskola!
    Här är en länk till Stångby plantskola. http://www.stangby.nu/katalogen.htm Där kan du även beställa en katalog, den är superbra! Även om du inte beställer där, så hjälper den katalogen dig mycket. Både med storlekar och vilka krav de olika träden eller växterna har.
    Lycka till!  

• Gurkan
    Diablo skrev 2012-05-17 20:51:51 följande:
    Man brukar kunna ringa till en plantskola och kolla vilka storlekar som finns, de kan kanske beställa hem till dig om du väljer en viss storlek. Du kan välja ur grov stammen ska vara i omkrets, eventuellt även hur hög stammen ska vara. Men satsa hellre på en ordentlig plantskola! Här är en länk till Stångby plantskola. www.stangby.nu/katalogen.htm Där kan du även beställa en katalog, den är superbra! Även om du inte beställer där, så hjälper den katalogen dig mycket. Både med storlekar och vilka krav de olika träden eller växterna har. Lycka till!  

Tack! Googlade lite till och pratade med gubben. Vi har tydligen bara sju mil till en bra plantskola, Hörnsjön i Kyrkhult, så vi tar nog en tripp dit i helgen och prata lite med dem.
  • Diablo

Lycka till! Skriv gärna och berätta vad det blev?

• Gurkan

Vi köpte ett bigarrå träd och ett päronträd i slutänden. Kanske inte de snabbast växande men de kommer ger frukt och bär förutom skugga (om typ tio år).
    Vi har fortfarande en plats över men funderar ännu på vad vi ska plantera.

Lyckliga jag, tack för länken! Ska kolla på den så fort jag hinner! 

Svar på tråden Snabbväxande träd som ger mycket skugga?