• missunshine

    Hjälp snälla ang bisolvonmetoden!

    Jag och min sambo har försökt två gånger att bli gravida utan att lyckas och nu tänkte vi testa bisolvonmetoden.
    Jag vet att jag ska ta 15ml el 1 tablett per dag från mensens 1a dag till ÄL. Men när ska min sambo börja och hur länge med vilken dos?
    Ni som fått rekommendation av fertilitetsläkare och barnmorskor får gärna svara! Och alla andra som testat också såklart!


  • Svar på tråden Hjälp snälla ang bisolvonmetoden!
  • Pimpinellan

    Ingen fertilitetsläkare skulle rekommendera det för det finns inget som heter "Bisolvonmetoden". Jan Holte som är en av Sveriges bästa fertilitetsläkare bara skrattade åt frågan om Bisolvon kunde hjälpa när han fick frågan i tv-programmet Efter tio. Det är en ren myt sa han. För tjockt sekret är en extremt,extremt ovanlig orsak till infertilitet och pratar vi infertilitet ska man ha försökt få barn minst 1,5 år.
    2 månader är normalt,genomsnittet 7 månader och även dryga året normalt. Hur tror ni folk blitt gravida genom alla tider-jo genom vanligt sex. Det behövs inget annat för hela 90% av alla som försöker få barn.

  • Ely

    i danmark eller norge så rekomenderades bisolvon av många BM förut

  • Flisan79

    Tja, jag blev iaf rekommenderad det av en annan av Sveriges bästa fertilitetsläkare (kommer inte ihåg namnet som var komplicerat utländskt och 10 år sedan, han jobbade iaf då på karolinskas fertilitetsklinik i Stockholm). Vi gjorde där 3 fulla ivf som misslyckades så rekommendationen var lite "på sidan av" då det inte är vetenskapligt bevisat men att många blivit hjälpta. Han menade på att det snarare var ganska vanligt att slemmen var för tjocka.

    Hur som helst så fick vi barn naturlig väg efter 7 år då jag för första gången provade just bisolvon samt rosenrot. Nu har vi ytterligare 2 barn med samma "teknik".

    Till TS: att inte bli gravid på 2 månader är helt normalt. Försök utan tillsatser ett tag till. Men om ni sen vill testa bisolvon så ska dels både du och mannen ta dem. Det räcker med att ni börjar några dagar (minst 3) innan äl då det tar 3 dagar för full effekt. Ni äter då högsta rekommenderade dosen på paketet. Vi åt de i tablettform. Sen när äl är över är det bara att sluta.

  • missunshine

    Jag är fullt medveten om att det inte finns vetenskapliga belägg för att det på något sätt fungerar. Jag vet också att 2 månader inte betraktas som infertilitet på något sätt och jag är inte orolig, men jag vet att det finns barnmorskor och läkare som " tipsar "om detta men som såklart även poängterar att det inte är vetenskapligt.

    Så det var dem som kommit i kontakt med dem inom sjukvården som inte avvisar metoden som något som skulle kunna fungera jag var intresserad av att höra vilka rekommendationer ang dos de fått!

  • Selaine
    Pimpinellan skrev 2012-05-17 22:19:43 följande:
    Ingen fertilitetsläkare skulle rekommendera det för det finns inget som heter "Bisolvonmetoden". Jan Holte som är en av Sveriges bästa fertilitetsläkare bara skrattade åt frågan om Bisolvon kunde hjälpa när han fick frågan i tv-programmet Efter tio. Det är en ren myt sa han. För tjockt sekret är en extremt,extremt ovanlig orsak till infertilitet och pratar vi infertilitet ska man ha försökt få barn minst 1,5 år.
    2 månader är normalt,genomsnittet 7 månader och även dryga året normalt. Hur tror ni folk blitt gravida genom alla tider-jo genom vanligt sex. Det behövs inget annat för hela 90% av alla som försöker få barn.
    Måste du låta så högdragen? TS vill väl bara ha tips!
  • Uppsara

    Konstigt Pimpinellan, Jan Holte var nämligen den som rekommenderade Bisolvon till oss och jag är nu gravid i v 10 efter vår första kur! Jag är helt övertygad om att det funkar

  • Krishna

    Jag har läst mycket om bisolvon och att många har faktiskt lyckats bli gravida efter väldigt långt tids försök.

    Jag och sambon ska testa bisolvon nu om mensen kommer i helgen. Får se om det vill lyckas för oss som det gjort för andra. Vi har köpt i tablettform.

  • Mikkans
    Uppsara skrev 2014-08-12 09:02:48 följande:

    Konstigt Pimpinellan, Jan Holte var nämligen den som rekommenderade Bisolvon till oss och jag är nu gravid i v 10 efter vår första kur! Jag är helt övertygad om att det funkar


    Vad hade ni för grundproblemet?:)
Svar på tråden Hjälp snälla ang bisolvonmetoden!