• tvåbarnsmor89

Fyrhjuling för barn 4-7år

Mannen vill köpa en fyrhjuling till sonen 5år(alltså den minsta modellen fyrhjuling med säkerhets snöre osv) men vart får man åka på dem? Behöver man försäkra dem? Såklart vi ska köpa hjälm men något annat skydd som är bra att ha?

• Svar på tråden Fyrhjuling för barn 4-7år
  • MajaVira

Om jag minns rätt får man endast köra dem på inhägnat område. Själv har jag lagt in veto när sambon velat köpa en fyrhjuling till sonen...

• Pickeli

Inhägnat område får du köra dem på. Hjälm är ju givet, även bra skor så inte fötterna kan fastna.

Vi har ett flexikoppel på vår så man slipper springa precis bakom hela tiden. Funkar bra! Gasen går ju att ställa ned rejält oftast, men tänk på att den kommer upp i ganska "höga" hastigheter i nedförsbacke och även på raksträcka när man fått upp farten så att säga

Jag fick min när jag gick på lågstadiet och herregud vad jag haft kul med denna fyrhjuling alltså! Vi bodde i en liten by och jag fick köra på gården och via skogen till kompisar osv, på vintrarna så kopplade vi på en madrass och tolkade bakom. Inget att rekommendera kanske... Helt galet skoj har vi haft! Är jätteglad att jag fick den

• tvåbarnsmor89

Vi bor ju också på landet och fler har såna, men hönsmamma som man är vill man ju veta att sin son kör rätt och säkert

• MrsKnapa

Ryggskydd är bra att ha!!!
    Mina killar 8 resp 5 år kör hjuling på valda ställen i bla skogen på en större :) Går toppen;)

• Rabarbapuppa

Det finns risker med ALLT här i världen, men jag tycker inte man ska lägga in veto mot dylikt så länge man tillser att hjälm, bra skor och handskar (och regnkläder) är med i bilden. Jag kan skriva under på vad ovan inlägg säger, eftersom jag vid 7 års ålder fick en crossmotorcykel (80cc) av min far, och det var både urkul och väldigt lärorikt. Jag tror många förknippar dylikt med bara en sak: "potentiell olyckskälla" och därför avfärdar det. Tvärtom, det skapar ett intresse för fordon, och en förståelse för fysik och mekanik, och är på det sättet både kul och nyttigt. Idag finns dessutom bra säkerhetsutrustning jmf när man själv var barn och körde runt.

Svar på tråden Fyrhjuling för barn 4-7år