• Velouria

Mindre eller färre?

Använder du ordet mindre eller färre när du talar om antal? 

Life's a piece of shit, when you look at it...
  • Svar på tråden Mindre eller färre?
  • JanaLiiN

Om jag talar så kan det nog bli vilket som. Om jag skriver är det färre som gäller.

• pefa
    Nemi76 skrev 2012-05-17 21:27:42 följande:
    Färre. Tycker att det är jättekul när folk använder mindre istället för färre. Tex "det är mindre trafik idag än igår" Jaha, har bilarna krympt jämfört med igår, eller vaddå?
    Blir det mer korrekt med "det är färre trafik idag än igår"?
  • Nemi76
    pefa skrev 2012-05-17 21:30:09 följande:
    Blir det mer korrekt med "det är färre trafik idag än igår"?
    Haha, nä, självklart inte. Det var mer ett exempel på hur ordet "mindre" används fel. Inte ett exempel på när man ska använda ordet "färre" istället
  • Nemi76

Byt ut "trafik" mot "bilar" så blir mitt exempel lite bättre

/sitter med kinkig flicka och är lite disträ  

• pefa
    Nemi76 skrev 2012-05-17 21:31:20 följande:
    Haha, nä, självklart inte. Det var mer ett exempel på hur ordet "mindre" används fel. Inte ett exempel på när man ska använda ordet "färre" istället
    Allt beror väl på sammanhanget. Säger man "det är mindre trafik idag än igår" pratar man ju inte om ett antal, utan snarare om en situation. 
  • alexs mamma

Allitd färre jobbar i förskolan och vi är väldigt noga med att använda rätt benämning till rätt begrepp, barn säger ju som vi säger och det är viktigt att det blir rätt från början.

• Mandel
    Nemi76 skrev 2012-05-17 21:31:20 följande:
    Fast det är mindre trafik är väl lika korrekt som att säga det är färre bilar idag..
    Trafik syftar väl till själva rörelsen eller fenomenet allt som rör sig på vägen. Inte till just antalet bilar/fordon?
    Man säger ju inte att det är fler trafik idag idag mot igår utan man säger väl att det är mer trafik idag.
    Möjligen tätare trafik kanske?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • CookieKaka
    Nemi76 skrev 2012-05-17 21:27:42 följande:
    Färre. Tycker att det är jättekul när folk använder mindre istället för färre. Tex "det är mindre trafik idag än igår" Jaha, har bilarna krympt jämfört med igår, eller vaddå?
    Jag skulle säga att det är MINDRE trafik idag, och med detta menar jag att det är FÄRRE bilar ute på vägarna. Eftersom bilarna är FÄRRE men av samma storlek så blir det MINDRE trafik idag dvs färre bilar tar mindre plats.Cool

Jag väljer ord efter den situation jag talar om, FÄRRE hundar = inte lika många eller MINDRE hundar = inte lika stora!
  • pefa
    Mandel skrev 2012-05-17 21:35:25 följande:
    Fast det är mindre trafik är väl lika korrekt som att säga det är färre bilar idag..
    Trafik syftar väl till själva rörelsen eller fenomenet allt som rör sig på vägen. Inte till just antalet bilar/fordon?
    Man säger ju inte att det är fler trafik idag idag mot igår utan man säger väl att det är mer trafik idag.
    Möjligen tätare trafik kanske?
Svar på tråden Mindre eller färre?