Autistiska drag skulle jag jämnställa med autismliknande tillstånd, dvs att tillräckligt många kriterier för autism inte uppfylls. Jag har förstått att det är så att för att fylla kriterierna för autism, måste du uppfylla typ10 av 20 kriterier. (en del uppfyller 10 av ett slag/ en annan av 10 av ett annat slag-därav de stora individuella skillnaderna inom samma diagnos).
Leibnen, kanske din kille uppfyller bara typ 8 (som ett exempel alltså!!). Din son har då kanske inte alla egenskaper eller all problematik som autsim innebär, men kanske inom vissa områden iallafall. Läste i någon tråd tidigare om detta ämne och någon sa att de senare fått asperger diagnos, någon annan hade senare fått autism diagnos och en tredje hade ingen diagnos alls, bara levde vidare med sina autistiska drag så att säga.
Min kille skall utredas nu och har än så länge någon form av "arbetsdiagnos", autistiska drag som eventuellt inte förändras på en tid. Jag har inte tänkt tanken att de skulle villa skydda en från att ge en diagnos, mera tänkt att de inte vågar ge diagnoser åt gränsfall i ung ålder typ....
Har någon erfarenhet av detta? Har någon upplevelser av att de autistiska dragen blivit mindre tydliga med åren? Tips!? Kärlek, kärlek, kärlek! Va annat?