• Leiben

väns barn fick diagnosen "autistiska drag" men kan det stämma?

finns den diagnosen? de har varit sega med att söka hjälp först av logoped och sedan vidare utredning. själva har de under de här åren (pojken är drygt  5 ) hoppats att det bara varit en språkförsening men vi andra har sett att han varit socialt avvikande på andra sätt också. 

efter utredningen sa de att det inte var så allvarligt. att han inte fått autism utan bara  autistiska drag Vill de inte säga sanningen?

• Svar på tråden väns barn fick diagnosen "autistiska drag" men kan det stämma?
  • sugosu73

hej. det stämmer det med åldern och det luddiga svaret!! jag och även min älsta son har klinisk adhd dvs mild adhd!!  jag fick reda på det genom att ansöka utredning på min då 5åriga son men svaret va att han va för ung!! då jag kände mig stjälv i honom så begärde jag att få utreda mig stjälv så jag fick en åtminstånde hint om vad som hände!!! och mycket riktigt så fick jag en diagnos!! nu är min fina son 11 och det tog tills han va 8år att få hjälp med det vi befarade!! dvs kaos i skolan första åren men fick då hjälp under ca 6-8månader in på årk3 med en diagnos som gav i ett uppsving som fick honom att nu ligga först i klassen och äves sosialt etc!!! autism grov som svag kan te sig på alla des sätt i ung ålder och det bästa tror jag är att endast finnas där och älska personen för den är och lyfta fram så alla dörrar är öppna för det lilla geniet som autism går hand i hand med :) hoppas din vän vet hur fin du är som lägger både tanke och hjärta till honom!! men glöm inte att sådant är känsligt att höra som förelder ang diagnostik etc! mvh :)

• Kilsbergen

Autistiska drag är egen egen diagnos utan ett tillägg till andra diagnoser t ex adhd. Autismliknande tillstånd är däremot en egen diagnos som man kan få om man inte uppfyller alla kriterier för autistiskt syndrom. Rekommenderar er att läsa mer på autismforum.se.

• Leiben

tack för alla svar!

ang känsligheten kring diagnosen så är det ju just därför jag frågar här då jag upplever att de inte gärna vill prata om det så mycket. 

• Litet My
    Leiben skrev 2012-05-18 17:51:34 följande:
    tack för alla svar!

ang känsligheten kring diagnosen så är det ju just därför jag frågar här då jag upplever att de inte gärna vill prata om det så mycket. 

Vet inte när han fick diagnosen men är det nyligen så så kan det vara att de själva vill berarbeta och ta in informationen innan de pratar med andra.

Det är ganska olika det där, en del tycker det är en lättnad att få en diagnos medan en del tycker det är väkldigt sorligt och behöver "sörja" en tid.  
  • I am not your Jesus

Som Kilsbergen skriver, drag av något (oavsett om det är autism, ADHD etc) är ingen egen diagnos. Alltså, man kan inte ha "bara" autistiska drag utan någon annan huvuddiagnos. 

Ex: Man kan ha ADHD (huvuddiagnos) med autistiska drag.

Eller: 

Autismliknande tillstånd (huvuddiagnos) med drag av ADHD. 

Men "drag av" är inte en diagnos utan endast ett tillägg. Pojken som nämns i TS har därför med all sannolikhet en huvuddiagnos som föräldrarna inte nämnt. 

• zenmamman

Autistiska drag skulle jag jämnställa med autismliknande tillstånd, dvs att tillräckligt många kriterier för autism inte uppfylls. Jag har förstått att det är så att för att fylla kriterierna för autism, måste du uppfylla typ10 av 20 kriterier. (en del uppfyller 10 av ett slag/ en annan av 10 av ett annat slag-därav de stora individuella skillnaderna inom samma diagnos).

Leibnen, kanske din kille uppfyller bara typ 8 (som ett exempel alltså!!).  Din son har då kanske inte alla egenskaper eller all problematik som autsim innebär, men kanske inom vissa områden iallafall. Läste i någon tråd tidigare om detta ämne och någon sa att de senare fått asperger diagnos, någon annan hade senare fått autism diagnos och en tredje hade ingen diagnos alls, bara levde vidare med sina autistiska drag så att säga. 

Min kille skall utredas nu och har än så länge någon form av "arbetsdiagnos", autistiska drag som eventuellt inte förändras på en tid. Jag har inte tänkt tanken att de skulle villa skydda en från att ge en diagnos, mera tänkt att de inte vågar ge diagnoser åt gränsfall i ung ålder typ....

Har någon erfarenhet av detta? Har någon upplevelser av att de autistiska dragen blivit mindre tydliga med åren? Tips!? Kärlek, kärlek, kärlek! Va annat?

• Pinje

Ts, har han fått hjälp av logoped så kanske han fått diagnos språkstörning, med tillägget autistiska drag. Det skulle passa ganska bra med det du skriver.

• Leiben
    Pinje skrev 2012-05-21 11:00:34 följande:
    Ts, har han fått hjälp av logoped så kanske han fått diagnos språkstörning, med tillägget autistiska drag. Det skulle passa ganska bra med det du skriver.
    ja det har han men de, så vitt jag vet, tyckte att de skulle söka vidare hjälp och efter det fick han den här "diagnosen".
Svar på tråden väns barn fick diagnosen "autistiska drag" men kan det stämma?