• Anonym (ajaj!)

Ont i hälen, någon som känner igen det här?

Har ont i min ena häl sen 2 veckor tillbaka och fattar inte vad det kan bero på!
    Har jag bra skor på mig kan jag gå en timmes promenad utan att det gör särskilt ont, men går jag inne utan skor eller med ett par skor med sämre svikt gör det jätteont. På morgonen kan jag knappt gå på foten alls, och inte heller om jag har haft fötterna på bordet så hälen legat emot. 
    Det kommer och går lite under dagen, helt plötsligt gör det skitont! Gör ju mest ont när jag trampar ner, men kan värka lite annars också. Hälen är lite öm om man tar på den, men inte direkt varmare än vanligt.

Smärtan sitter bak på hälen, ingenting under. Har läst om hälsporre men då verkar ju all smärta sitta under hälen och göra lika ont hela tiden.
    Har haft ont i typ 2 veckor nu.
    Känns ju skitlöjligt att gå till läkarn med det eftersom jag kan va ute och gå en timme utan problem, men så fort jag får av mig skorna kommer smärtan.         

Någon som har nån aning om vad detta kan vara? 

• Svar på tråden Ont i hälen, någon som känner igen det här?
  • Anonym

Jag tycker det liknar hälsporre. Jag hade en arbetskamrat som fick hälsporre samtidigt som jag fick mina problem. Hon gick till doktorn, och mina problem var samma som hennes. Och samma som dina. Men jag är ju inte 100% säker på att jag hade hälsporre.
    Jag hade inga problem när jag var ute på golfbanan, men när jag kom hem så kunde jag knappt sätta ner foten i golvet, så ont jag hade.
    Fick rådet att använda inneskor, det hjälpte mig.  

• Anonym (ajaj!)
    Anonym skrev 2012-05-17 22:44:41 följande:
    Jag tycker det liknar hälsporre. Jag hade en arbetskamrat som fick hälsporre samtidigt som jag fick mina problem. Hon gick till doktorn, och mina problem var samma som hennes. Och samma som dina. Men jag är ju inte 100% säker på att jag hade hälsporre.
    Jag hade inga problem när jag var ute på golfbanan, men när jag kom hem så kunde jag knappt sätta ner foten i golvet, så ont jag hade.
    Fick rådet att använda inneskor, det hjälpte mig.  

Har du inte heller någon smärta under foten? Har inneskor på jobbet men har lite ont då med. får väll inte samma svikt i dom. Men tycker det är så skönt å slippa allt vad skor heter när jag är hemma :P
  • Anonym

Tycker också det låter som hälsporre som jag själv har. 
    var noga med att inte bli blöt och håll värmen vid hälsenan, du kan även köpa speciella skoinlägg och sen kan du strecha :) 

• Anonym (ajaj!)
    Anonym skrev 2012-05-17 22:56:19 följande:
    Tycker också det låter som hälsporre som jag själv har. 
    var noga med att inte bli blöt och håll värmen vid hälsenan, du kan även köpa speciella skoinlägg och sen kan du strecha :) 

Har formgjutna sulor redan, så blir kanske svårt å få i fler ilägg :P
    Med varför ska man inte bli blöt? Är det för kylans skull?
    Hur blir man av med hälsporre om det nu skulle vara det? Finns liksom inga riktiga behandlingar eller?

Men låter ju tokigt med hälsporre när man överallt läser att det gör ont under foten =)     
  • Kjellgren

Jag håller med - låter som hälsporre eller plantarfascit (vilket är same same behandlingsmässigt).

Välkommen i så fall till vår sorgliga klubb! Jag har testat ungefär allt man kan (utom kortisoninjektioner rak i hälen vilket var sista steget enligt ortopeden).

Efter att knappt ha kunnat gå under 1,5 års tid fick jag tips om stötvågsbehandling/djupmasage för ca 1 år sedan. Det var det värsta jag varit med om!! Men det blev bra och jag kunde till o med springa i 2,5 km utan att det gjorde alltför ont.

Tyvärr har det börjat om igen trots mina inlägg, inneskor, extradämpande promenadskor etc etc men jag fick i vilket fall ett år utan smärta vid varje steg. Och den här gången ska jag inte låta det gå (!) så långt, jag har bokat tid för ny stötvågsbehandling.

Så länge: "plocka kulor" med tårna och spreta med tårna flera gånger/dag, det ökar blodgenomströmningen i de små musklerna under foten. Och så aldrig gå barfota, aldrig gå med skor utan hälkappa och aldrig i högklackat.

• Anonym (ajaj!)
    Kjellgren skrev 2012-05-17 23:56:49 följande:
    Jag håller med - låter som hälsporre eller plantarfascit (vilket är same same behandlingsmässigt).

Välkommen i så fall till vår sorgliga klubb! Jag har testat ungefär allt man kan (utom kortisoninjektioner rak i hälen vilket var sista steget enligt ortopeden).

Efter att knappt ha kunnat gå under 1,5 års tid fick jag tips om stötvågsbehandling/djupmasage för ca 1 år sedan. Det var det värsta jag varit med om!! Men det blev bra och jag kunde till o med springa i 2,5 km utan att det gjorde alltför ont.

Tyvärr har det börjat om igen trots mina inlägg, inneskor, extradämpande promenadskor etc etc men jag fick i vilket fall ett år utan smärta vid varje steg. Och den här gången ska jag inte låta det gå (!) så långt, jag har bokat tid för ny stötvågsbehandling.

Så länge: "plocka kulor" med tårna och spreta med tårna flera gånger/dag, det ökar blodgenomströmningen i de små musklerna under foten. Och så aldrig gå barfota, aldrig gå med skor utan hälkappa och aldrig i högklackat.

Aj det där lät inte kul!
    Hoppas för allt i världen att det inte är nåt sånt jag har åkt på :O
    Men har du mest ont under foten? Jag har ju bara ont bak på hälen, inget alls under foten. 
    Förutom nån ful fotvårta förståss :P  
  • Kakmonster

Jag hade också ont i hälen för länge sedan. Gick till ortoped och fick en kortisonspruta rakt in i hälen. Vet inte vad det var för fel på mig, men det blev bättre iaf.

• Kjellgren
    Anonym (ajaj!) skrev 2012-05-18 00:34:12 följande:
    Aj det där lät inte kul!
    Hoppas för allt i världen att det inte är nåt sånt jag har åkt på :O
    Men har du mest ont under foten? Jag har ju bara ont bak på hälen, inget alls under foten. 
    Förutom nån ful fotvårta förståss :P  
    Det har varierat. Mest mitt i hälen så att säga, ibland framför hälen och ibland hela hålfoten. Stundtals sitter det också på sidan av hälen.

• Anonym
    Anonym (ajaj!) skrev 2012-05-17 23:03:12 följande:
    Har formgjutna sulor redan, så blir kanske svårt å få i fler ilägg :P
    Med varför ska man inte bli blöt? Är det för kylans skull?
    Hur blir man av med hälsporre om det nu skulle vara det? Finns liksom inga riktiga behandlingar eller?

Men låter ju tokigt med hälsporre när man överallt läser att det gör ont under foten =)     
    Ja det är för kylans skull :) 
    Du kan få en kortisonspruta, men min sjukgymnast sa att det var lite onödigt. Men vad vet jag!
    Du kan även tejpa hälen för att få mer stötdämpning :) 
  • Mozakka

Intressant. Jag har också fått konataterat hälsporre, men jag har inte direkt haft ont under hälen, mer ovanpå foten det var så jag började känna det. Sen utvecklades det till främre delen av foten o sen i ngn sena mellan tårna o hälen.... jag trodde inte det var hälsporre. Har fått inlägg fr ortoped tekniska, kan iaf gå med foten nu. men har absolut inte blivit av med all smärta. Tror ärligt aldrig jag kmr bli det heller. Det är nog några fel till på mina fötter som tex väääldigt högt fotvalv, plus att de är överbelastade pga min vikt. Nu bränner o värker fötterna. Men förhoppningsvis blir det KANSKE bättre.

Så att det bara gör ont i relation till hälen stämmer nog inte.

Mvh frida

• Mozakka

Kan tillägga att jag blev sjukskriven pga detta. Jag kunde inte gå på foten utan lång vila. Så det ställde till en hel del. Jag gick o haltade 2,5månad innan jag fattade att detta går nog inte över av sig själv utan blev bara värre!

Svar på tråden Ont i hälen, någon som känner igen det här?