• Beckah82

ALLA se hit! Ritalin, Concerta, Medikinet, Equasym - skillnad?

Kunniga människor, se hit och hjälp mig reda ut i djungeln

Om man ska behandla neuropsykiatriska funktionshinder med Metylfenidal - vad tar man då till?

Är det någon skillnad på Ritalin, Concerta, Medikinet och Equasym? Finns det *fler läkemedel än dessa?

*Med fler menar jag preparat med Metylfenidat som verksamt ämne, inte tex Strattera eller Metamina.

Vad utgår man ifrån när man bestämmer vilket av läkemedlen som ska sättas in? Eller är det "skitsamma" och förskrivaren/ansvarig behandlare tar till sin "personliga favorit" i första hand?

Om inte; vad tittar man på i valet? Åldern? Symptombilden? Graden av funktionsnedsättning? När man läser personliga berättelser från föräldrar till barn med NPF så verkar det idag vara vanligt att börja med Medikinet. Är det så, eller är det jag som fått en felaktig uppfattning?

Jag har inte läst om några vuxna som äter Medikinet, utan där brukar det vara vanligast med Ritalin och Concerta. Vem får Equasym?

Vissa skillnader finns naturligtvis, som jag redan känner till och det är frisättningen. Men hur funkar den egentligen?

Stämmer det här?

Tablett; Total frisättning direkt, vilket betyder att det "går ur" kroppen snabbare, på ca 4 timmar.
    Kapsel; Frisättning i 2 omgångar. Kapseln innehåller behandlade "kulor" av läkemedlet, där hälften inte har något "hölje" och verkar genast, som med en tablett och hälften har ett "hölje" som tar några timmar att "lösa upp" så att den omgången frisätts efter ca 4 timmar. Vilket betyder att en Ritalin kapsel har en omedelbar frisättning och en fördröjd frisättning. Läkemedlet "håller i sig" i ca 8 timmar med två "toppar" efter ca 1 timme och 5 timmar (säkert individuellt med topparna).
    Depot; Jämn frisättning, lite i taget under hela tablettens verksamma tid. Hur funkar detta? Ligger det i lager på lager där lagren löses upp ett efter ett, eller hur funkar det?

Har jag fått det helt tokigt för mig eller stämmer det? Förklara för mig.

Från vilken ålder kan man behandla med dessa läkemedel? Nu menar jag inte generellt eller rekommenderat, utan hur det faktiskt ser ut i verkligheten. Att preparaten är testade, godkända och rekommenderade för barn mellan ca 6-18 år vet jag redan, men jag vet även att vuxna ändå behandlas, så jag undrar om det är samma sak med barn under 6 år; förekommer det läkemedelsbehandling under 6 års ålder? I vilka fall tar man till detta? (varför alltså).

Vilka behandlas med Metylfenidat? ADHD, självklart och ADD, vad jag förstått, men finns det andra tillstånd? Andra neuropsykiatriska funktionshinder? Stämmer det att Narkolepsi (kan) behandlas med Metylfenidat? Är det ett NPF?  Behandlar man autismspektrumstörningar med Metylfenidat? Vilka?

En annan fråga vid sidan av;

Autism (autistiskt syndrom menar jag då) och Asperger känns ju inte så kluriga eller svåra att skilja åt, men kan någon förklara skillnaden mellan dessa tre:

Atypisk autism, autismliknande tillstånd och autistiska drag.

Är samlingsnamnet "autismspektrumstöring"? Är det för dessa tre, eller för dessa tre + Asperger och autism? Finns det fler än dessa 5 som hör dit? Eller är autismspektrumstörning något eget (och alltså inte ett samlingsnamn)?

Dosering:
    Hur ser en "normal" dosering av Metylfenidat ut? mg/kg. Är det skillnad i åldrar? Skillnad i diagnoser? eller är det endast individuella skillnader utifrån graden av svårigheter och personlig toleransnivå? Spelar vikten någon roll i praktiken?

Så som jag läst verkar dosen vara väldigt varierande oavsett vad patienten väger. Vikten verkar inte ha speciellt stor betydelse mer än vid insättandet av medicinen, för att ha något att utgå ifrån. När jag frågat en psykiatriker (om behandling av vuxna) så sa hen att  normaldosen för en vuxen brukar ligga under vikten. Alltså en person på 60 kg har en dygnsdos på kanske 50 mg. Det stämmer föga när jag läser på nätet där olika personer berättat vad de väger och vad de har för dygnsdos. Jag har sett exempel på 80 kg personer med en dygnsdos på >200 mg. Varför sa psykiatrikern så? För att det ska "låta fint" och stämma med de skrivna rekommendationerna? Eller är det så som hen sa och de där högre doserna är extremt ovanliga?

Hur vanligt är det med en kombination av läkemedel? Är det vanligast att man bara har Metylfenidat, eller brukar man ofta kombinera med annat? Vad är den vanligaste anledningen; är det ytterligare behandling av symptombilden och svårigheterna eller är det behandling av bieffekterna av Metylfenidatet?

Exempel; är det mer vanligt att samtidigt behandla med tex antidepressiva, eller mer vanligt att behandla med sömntabletter för att patienten får problem med att sova pga Metylfenidatet?

MASSVIS av frågor och funderingar Jag har Googlat mycket, men tycker inte att jag får någon riktig klarhet.

Nu hoppas jag på massor av svar!

faktasvar på frågorna förstås, men jag vill även få så många personliga erfarenheter som möjligt! Snälla dela med er! Ni behöver ju bara skriva kort typ "Jag har en 8-årig flicka på 30 kg som får 20 mg Ritalintabletter/dag uppdelat på 2 tillfällen. Hon har ADD och började medicinering vid 7 års ålder". Men ni får gärna berätta mer utförligt. Även vuxna som käkar Metylfenidat!
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Svar på tråden ALLA se hit! Ritalin, Concerta, Medikinet, Equasym - skillnad?
  • Philippa

Min son (18 år) äter Concerta för svår ADHD, han äter 2 st 54 mg samt en 18 mg på morgonen och vid 15 tiden på eftermiddagen tar han ytterligare 18 mg. Han väger ca 75 kr.... Han har en jätterbra effekt av denna medicin!

• Little Miss Fucking Sunshine

Sonen är 7 år och äter Equasym sen 1,5 år tillbaka ungefär. Han väger ca 30 kg och tar 30 mg på morgonen. Däremot sväljer han inte kapseln utan vi öppnar den och häller ut "kulorna" eftersom kapseln inte är nödvändig att svälja. 
    Ibland får han 10 mg Medikinet som stöd vid lunch om skolan bedömer att det är en stökig och orolig dag.

Till kvällen får han Circadin för att förkorta insomningstiden.

Han har Asperger, ADHD och DCD. 

Today I´m handing out asskickings and lollipops. And I´m all out of lollipops.
  • Beckah82
    Philippa skrev 2012-05-18 09:26:38 följande:
    Min son (18 år) äter Concerta för svår ADHD, han äter 2 st 54 mg samt en 18 mg på morgonen och vid 15 tiden på eftermiddagen tar han ytterligare 18 mg. Han väger ca 75 kr.... Han har en jätterbra effekt av denna medicin!
    Tack för svar! Skönt att medicinen fungerar
  • Beckah82
    Little Miss Fucking Sunshine skrev 2012-05-18 09:30:38 följande:
    Sonen är 7 år och äter Equasym sen 1,5 år tillbaka ungefär. Han väger ca 30 kg och tar 30 mg på morgonen. Däremot sväljer han inte kapseln utan vi öppnar den och häller ut "kulorna" eftersom kapseln inte är nödvändig att svälja. 
    Ibland får han 10 mg Medikinet som stöd vid lunch om skolan bedömer att det är en stökig och orolig dag.

Till kvällen får han Circadin för att förkorta insomningstiden.

Han har Asperger, ADHD och DCD. 
    Tack!

Hjälper medicinen bra? I vilken ålder fick han diagnoserna (eller åldrar om de inte sattes samtidigt) och när påbörjades medicinering? Är medicinen för allt eller bara ADHD? Hjälper medicinen när det gäller svårigheterna kopplat till Asperger?
  • Little Miss Fucking Sunshine
    Beckah82 skrev 2012-05-18 09:35:52 följande:
    Tack!

Hjälper medicinen bra? I vilken ålder fick han diagnoserna (eller åldrar om de inte sattes samtidigt) och när påbörjades medicinering? Är medicinen för allt eller bara ADHD? Hjälper medicinen när det gäller svårigheterna kopplat till Asperger?
    Ja vi upplever att medicinen funkar bra. Först fick han prova Concerta tror jag men han fick väldigt mycket ångest av den så vi slutade omgående och bytte till Equasym och det har funkat klockrent. Det tar väl en timme ungefär innan effekten kommer så det gäller att ge honom den direkt när han vaknar för det märks på honom att det är jobbigt annars, armarna och benen bara går och han är helt fladdrig och okontaktbar. (Jag fattar inte hur vi klarade oss innan han medicinerades, men sen var vi ju helt förstörda också)

Han fick sina diagnoser när han var 5,5 år ungefär. Då hade vi gått hos bup i nästan ett år, först på föräldrastöd i 6 månader och sen sa de att de ville utreda honom. Medicineringen påbörjades ganska omgående tror jag. Vi väntade nog till efter sommaren har jag för mig eftersom det var ett svårt beslut att ta faktiskt. Nu känns det självklart men det var det inte då.
    Det går väl inte medicinera autism så jag antar att det bara är för hans ADHD?
    Det är så svårt att avgöra vad som är vad när det gäller honom också. Vissa saker är väldigt autistiska, men andra grejer flyter ihop. Det hjälper däremot inte mot det som är mest autistiskt hos honom, perceptionsstörningarna etc. 
    Today I´m handing out asskickings and lollipops. And I´m all out of lollipops.
  • LagomLångtNickname

Min son på strax över 6 år äter concerta 36 mg. Vägde 22.8 kg för 2 veckor sedan och var 123.5 cm lång. 

Första diagnosen fick han vid 3.5 års ålder av psykolog på barnmottagningen. Henne träffade vi från 2.5 - 4.5 års ålder, under denna tiden gjorde hon 2 mindre utredningar. Den "officiella"  diagnosen fick vi när han började gå på BUP vid 4.5 år. De gjorde en ny utredning då också. Då blev "domen" grav ADHD. 
    När han fyllt 5 år fick vi tillstånd att påbörja medicinering, concerta 18mg. Han var då den yngsta på detta BUP som fått medicin. 
    Här kollar de både på vikt och hur väl medicinen fungerar innan doshöjning. Nu fick vi komma tillbaks efter 3 månader efter förra kollen (var 6.e månad) för att kolla igen om dosen fortfarande var lite för låg. Då han egentligen vägde för lite för att få 36 mg. Men då symptomen var ännu värre och han ännu igen hade problem så fick vi en höjning.

Så ingen snabb utredning här, och noggranna kontroller varje gång. Denna gången pratade de dessutom med hans mentor på förskolan för att få en ny bild av hur han fungerar där. Detta är tredje gången de pratar med förskolan. Samt timmar av intervjuer med mig och tester på sonen. Även diverse läkarundersökningar. 

• Beckah82
    Little Miss Fucking Sunshine skrev 2012-05-18 09:40:13 följande:
    Ja vi upplever att medicinen funkar bra. Först fick han prova Concerta tror jag men han fick väldigt mycket ångest av den så vi slutade omgående och bytte till Equasym och det har funkat klockrent. Det tar väl en timme ungefär innan effekten kommer så det gäller att ge honom den direkt när han vaknar för det märks på honom att det är jobbigt annars, armarna och benen bara går och han är helt fladdrig och okontaktbar. (Jag fattar inte hur vi klarade oss innan han medicinerades, men sen var vi ju helt förstörda också)

Han fick sina diagnoser när han var 5,5 år ungefär. Då hade vi gått hos bup i nästan ett år, först på föräldrastöd i 6 månader och sen sa de att de ville utreda honom. Medicineringen påbörjades ganska omgående tror jag. Vi väntade nog till efter sommaren har jag för mig eftersom det var ett svårt beslut att ta faktiskt. Nu känns det självklart men det var det inte då.
    Det går väl inte medicinera autism så jag antar att det bara är för hans ADHD?
    Det är så svårt att avgöra vad som är vad när det gäller honom också. Vissa saker är väldigt autistiska, men andra grejer flyter ihop. Det hjälper däremot inte mot det som är mest autistiskt hos honom, perceptionsstörningarna etc. 
    Ja, det är ju en ganska stor sak att börja med den typen av medicin för sitt barn. Det tror jag många känner. Personligen tror jag det mest beror på samhällets syn på det hela, för så känner man nog inte inför att sätta in insulin vid en diabetesdiagnos, tänker jag.

Men visst känns det! Att ge sitt barn centralstimulerande, speciellt ett litet barn liksom. Men som du säger är det nog en känsla som ändras till "självklart" när man ser effekten Att BARNET mår så mycket bättre i sitt liv.

Jag kan inte minnas att jag sett någon som ångrar beslutet. Att medicinen i vissa fall inte funkat, ja, men inte att någon ångrar att de "utsatt" sitt barn för centralstimulerande när barnets liv faktiskt blir bättre. Jag tror att det är svårt innan att kunna föreställa sig sitt barn "bli normal(are)" så det känns overkligt att det skulle kunna fungera.

Precis, så tänkte jag med, att det inte går att medicinera bort autism, men vissa symptom kan ju vara liknande de vid ADHD och så har jag läst att man kan behandla med metylfenidat vid autismspektrumstörning, men vet inte alls om det är sant eller stämmer.
  • Beckah82
    LagomLångtNickname skrev 2012-05-18 09:57:17 följande:
    Min son på strax över 6 år äter concerta 36 mg. Vägde 22.8 kg för 2 veckor sedan och var 123.5 cm lång. 

Första diagnosen fick han vid 3.5 års ålder av psykolog på barnmottagningen. Henne träffade vi från 2.5 - 4.5 års ålder, under denna tiden gjorde hon 2 mindre utredningar. Den "officiella"  diagnosen fick vi när han började gå på BUP vid 4.5 år. De gjorde en ny utredning då också. Då blev "domen" grav ADHD. 
    När han fyllt 5 år fick vi tillstånd att påbörja medicinering, concerta 18mg. Han var då den yngsta på detta BUP som fått medicin. 
    Här kollar de både på vikt och hur väl medicinen fungerar innan doshöjning. Nu fick vi komma tillbaks efter 3 månader efter förra kollen (var 6.e månad) för att kolla igen om dosen fortfarande var lite för låg. Då han egentligen vägde för lite för att få 36 mg. Men då symptomen var ännu värre och han ännu igen hade problem så fick vi en höjning.

Så ingen snabb utredning här, och noggranna kontroller varje gång. Denna gången pratade de dessutom med hans mentor på förskolan för att få en ny bild av hur han fungerar där. Detta är tredje gången de pratar med förskolan. Samt timmar av intervjuer med mig och tester på sonen. Även diverse läkarundersökningar. 
    Har det blivit bättre med nya dosen?

Vad har BUP gett för hjälp utöver medicin? Tex. under de två första åren där mellan 2,5-4,5 år?

Vad var det som gjorde att ni tog kontakt med BUP från första början, redan vid 2,5 års ålder? Det är ju väldigt tidigt och en "preliminär" ADHD-diagnos vid 3,5 år är ovanligt tidigt, vad jag förstår? Har ni fler barn med/utan ADHD?

Hm, det låter så "anklagande" på något vis när jag läser det jag skrev här, men jag vet inte hur jag ska formulera om, så jag nöjer mig med att påpeka att det är helt vänligt, undrande, ställda frågor och inget annat!  
  • LagomLångtNickname
    Beckah82 skrev 2012-05-18 10:15:45 följande:
    Har det blivit bättre med nya dosen?

Vad har BUP gett för hjälp utöver medicin? Tex. under de två första åren där mellan 2,5-4,5 år?

Vad var det som gjorde att ni tog kontakt med BUP från första början, redan vid 2,5 års ålder? Det är ju väldigt tidigt och en "preliminär" ADHD-diagnos vid 3,5 år är ovanligt tidigt, vad jag förstår? Har ni fler barn med/utan ADHD?

Hm, det låter så "anklagande" på något vis när jag läser det jag skrev här, men jag vet inte hur jag ska formulera om, så jag nöjer mig med att påpeka att det är helt vänligt, undrande, ställda frågor och inget annat!  
    Hehe, det är lugnt! Vi är ett ganska så unikt fall har jag förstått senare, men för mig var allt detta "normalt" då. Jag har ADHD, sonens pappa har ADHD (lever ej med pappan). Så sonen hade inte de bästa möjligheter att undkomma det. Sen till 2.5 års-kontrollen på BVC fick vi en ny sköterska. Hon skickade remiss till psykologen då hon såg tydligt att sonen inte var som andra barn! Själv hade jag sett detta sen han var bebis, han har alltid varit annorlunda. Både aktivitetsmässigt, humör och hur han var till sättet. 

De första 2 åren gick vi till en psykolog på barnmott. Då hade vi samtal om bemötande, samspel och sådana saker. Inte för att jag inte klarade av det, utan som ett stöd och bollplank. Hon satte även första diagnosen, efter första testtillfället. Sex månader senare gjorde hon uppföljande tester som visade samma sak. Vi fick även göra en synundersökning hos ögonläkare för att se om sonen var ovanligt klumpig eller såg dåligt. Tror vi gjorde en allmän hälsoundersökning också. Vi var där ganska så ofta, han har haft infektionsastma och är laktosintolerant dessutom. När han var 4.5 år skickade hon oss vidare till BUP, då hon hade gjort sitt så att säga. 

BUP har nu mest varit medicin, då vi under 2 år fick samtalshjälp. Men i höst ska jag få gå en utbildning via dem. Har glömt just nu vad den heter...

Nu i efterhand har man insett vilken tur vi hade som fick hjälp redan så tidigt! Det har hjälpt oss enormt och varit ett stort stöd för mig.  Och sonen har fått de bästa förutsättningar man kan. Han hann aldrig "misslyckas" innan han fick hjälpen han behöver. Önskar att fler kunde få den chansen! 

Hoppas det blev något sådär förståeligt. Lider av gravidhjärna..  
  • Beckah82
    LagomLångtNickname skrev 2012-05-18 10:44:53 följande:
    Hehe, det är lugnt! Vi är ett ganska så unikt fall har jag förstått senare, men för mig var allt detta "normalt" då. Jag har ADHD, sonens pappa har ADHD (lever ej med pappan). Så sonen hade inte de bästa möjligheter att undkomma det. Sen till 2.5 års-kontrollen på BVC fick vi en ny sköterska. Hon skickade remiss till psykologen då hon såg tydligt att sonen inte var som andra barn! Själv hade jag sett detta sen han var bebis, han har alltid varit annorlunda. Både aktivitetsmässigt, humör och hur han var till sättet. 

De första 2 åren gick vi till en psykolog på barnmott. Då hade vi samtal om bemötande, samspel och sådana saker. Inte för att jag inte klarade av det, utan som ett stöd och bollplank. Hon satte även första diagnosen, efter första testtillfället. Sex månader senare gjorde hon uppföljande tester som visade samma sak. Vi fick även göra en synundersökning hos ögonläkare för att se om sonen var ovanligt klumpig eller såg dåligt. Tror vi gjorde en allmän hälsoundersökning också. Vi var där ganska så ofta, han har haft infektionsastma och är laktosintolerant dessutom. När han var 4.5 år skickade hon oss vidare till BUP, då hon hade gjort sitt så att säga. 

BUP har nu mest varit medicin, då vi under 2 år fick samtalshjälp. Men i höst ska jag få gå en utbildning via dem. Har glömt just nu vad den heter...

Nu i efterhand har man insett vilken tur vi hade som fick hjälp redan så tidigt! Det har hjälpt oss enormt och varit ett stort stöd för mig.  Och sonen har fått de bästa förutsättningar man kan. Han hann aldrig "misslyckas" innan han fick hjälpen han behöver. Önskar att fler kunde få den chansen! 

Hoppas det blev något sådär förståeligt. Lider av gravidhjärna..  
    Aha! Ja jag förstår och håller med! så där ska det gå till! Synd att det inte är så för alla :-/
Svar på tråden ALLA se hit! Ritalin, Concerta, Medikinet, Equasym - skillnad?