ALLA se hit! Ritalin, Concerta, Medikinet, Equasym - skillnad?
Kunniga människor, se hit och hjälp mig reda ut i djungeln
Om man ska behandla neuropsykiatriska funktionshinder med Metylfenidal - vad tar man då till?
Är det någon skillnad på Ritalin, Concerta, Medikinet och Equasym? Finns det *fler läkemedel än dessa?
*Med fler menar jag preparat med Metylfenidat som verksamt ämne, inte tex Strattera eller Metamina.
Vad utgår man ifrån när man bestämmer vilket av läkemedlen som ska sättas in? Eller är det "skitsamma" och förskrivaren/ansvarig behandlare tar till sin "personliga favorit" i första hand?
Om inte; vad tittar man på i valet? Åldern? Symptombilden? Graden av funktionsnedsättning? När man läser personliga berättelser från föräldrar till barn med NPF så verkar det idag vara vanligt att börja med Medikinet. Är det så, eller är det jag som fått en felaktig uppfattning?
Jag har inte läst om några vuxna som äter Medikinet, utan där brukar det vara vanligast med Ritalin och Concerta. Vem får Equasym?
Vissa skillnader finns naturligtvis, som jag redan känner till och det är frisättningen. Men hur funkar den egentligen?
Stämmer det här?
Tablett; Total frisättning direkt, vilket betyder att det "går ur" kroppen snabbare, på ca 4 timmar.
Kapsel; Frisättning i 2 omgångar. Kapseln innehåller behandlade "kulor" av läkemedlet, där hälften inte har något "hölje" och verkar genast, som med en tablett och hälften har ett "hölje" som tar några timmar att "lösa upp" så att den omgången frisätts efter ca 4 timmar. Vilket betyder att en Ritalin kapsel har en omedelbar frisättning och en fördröjd frisättning. Läkemedlet "håller i sig" i ca 8 timmar med två "toppar" efter ca 1 timme och 5 timmar (säkert individuellt med topparna).
Depot; Jämn frisättning, lite i taget under hela tablettens verksamma tid. Hur funkar detta? Ligger det i lager på lager där lagren löses upp ett efter ett, eller hur funkar det?
Har jag fått det helt tokigt för mig eller stämmer det? Förklara för mig.
Från vilken ålder kan man behandla med dessa läkemedel? Nu menar jag inte generellt eller rekommenderat, utan hur det faktiskt ser ut i verkligheten. Att preparaten är testade, godkända och rekommenderade för barn mellan ca 6-18 år vet jag redan, men jag vet även att vuxna ändå behandlas, så jag undrar om det är samma sak med barn under 6 år; förekommer det läkemedelsbehandling under 6 års ålder? I vilka fall tar man till detta? (varför alltså).
Vilka behandlas med Metylfenidat? ADHD, självklart och ADD, vad jag förstått, men finns det andra tillstånd? Andra neuropsykiatriska funktionshinder? Stämmer det att Narkolepsi (kan) behandlas med Metylfenidat? Är det ett NPF? Behandlar man autismspektrumstörningar med Metylfenidat? Vilka?
En annan fråga vid sidan av;
Autism (autistiskt syndrom menar jag då) och Asperger känns ju inte så kluriga eller svåra att skilja åt, men kan någon förklara skillnaden mellan dessa tre:
Atypisk autism, autismliknande tillstånd och autistiska drag.
Är samlingsnamnet "autismspektrumstöring"? Är det för dessa tre, eller för dessa tre + Asperger och autism? Finns det fler än dessa 5 som hör dit? Eller är autismspektrumstörning något eget (och alltså inte ett samlingsnamn)?
Dosering:
Hur ser en "normal" dosering av Metylfenidat ut? mg/kg. Är det skillnad i åldrar? Skillnad i diagnoser? eller är det endast individuella skillnader utifrån graden av svårigheter och personlig toleransnivå? Spelar vikten någon roll i praktiken?
Så som jag läst verkar dosen vara väldigt varierande oavsett vad patienten väger. Vikten verkar inte ha speciellt stor betydelse mer än vid insättandet av medicinen, för att ha något att utgå ifrån. När jag frågat en psykiatriker (om behandling av vuxna) så sa hen att normaldosen för en vuxen brukar ligga under vikten. Alltså en person på 60 kg har en dygnsdos på kanske 50 mg. Det stämmer föga när jag läser på nätet där olika personer berättat vad de väger och vad de har för dygnsdos. Jag har sett exempel på 80 kg personer med en dygnsdos på >200 mg. Varför sa psykiatrikern så? För att det ska "låta fint" och stämma med de skrivna rekommendationerna? Eller är det så som hen sa och de där högre doserna är extremt ovanliga?
Hur vanligt är det med en kombination av läkemedel? Är det vanligast att man bara har Metylfenidat, eller brukar man ofta kombinera med annat? Vad är den vanligaste anledningen; är det ytterligare behandling av symptombilden och svårigheterna eller är det behandling av bieffekterna av Metylfenidatet?
Exempel; är det mer vanligt att samtidigt behandla med tex antidepressiva, eller mer vanligt att behandla med sömntabletter för att patienten får problem med att sova pga Metylfenidatet?
MASSVIS av frågor och funderingar

Nu hoppas jag på massor av svar!

faktasvar på frågorna förstås, men jag vill även få så många personliga erfarenheter som möjligt! Snälla dela med er! Ni behöver ju bara skriva kort typ "Jag har en 8-årig flicka på 30 kg som får 20 mg Ritalintabletter/dag uppdelat på 2 tillfällen. Hon har ADD och började medicinering vid 7 års ålder". Men ni får gärna berätta mer utförligt. Även vuxna som käkar Metylfenidat!