• kinder

Tjock/stor bebis = tjock/stort barn?

Min 5 månaders väger i dagsläget 8500. Förvånar mig då både jag och sambon är spinkiga. Vi har heller inga tungviktare i familjen.

Ni som haft lite större bebisar, har de fortsatt vara stora? Eller har det planats ut i samband med att de börjat äta riktig mat?

• Svar på tråden Tjock/stor bebis = tjock/stort barn?
  • Busbellan

Min son var en riktig tjockis som bebis, vägde 7 kg vid 3 mån, 10 kg vid 6-7 mån osv och han låg under medel på längden så han var fyrkantig
    Men han är nu som 8-åring allt annat än knubbig. Nu är han ca 125 cm lång och väger 21 kg 
    Började plana ut runt 1,5-2 år nån gång tror jag 

Mamma till Nora, August och Ella
  • Lajkie

Finns inget samband med tjocka bebisar - tjocka barn såvitt jag vet.
    Min minsta var en riktig knubbsäl som bebis. Alltså han hade stoppade korvar till armar och ben. Han var grymt fläskig! Haha. Hade nog grädde i tuttarna, samt att han började inte gå förrän vid 1,5 år. Nu är han 2 år och revbenen syns. Har stått stilla i vikt sen ca 14 mån men växt mycket på längden:)
    Mina andra tjejer har varit beniga sen födseln.

• Giraff

Båda våra pojkar har haft jättetydlig amningspuckel. 

Minsta vägde 8,1 när han var 5 månader - nu är han 9 månader och väger 9 kg.

• skogsvitter
    Lajkie skrev 2012-05-18 10:09:25 följande:
    Finns inget samband med tjocka bebisar - tjocka barn såvitt jag vet.
    Min minsta var en riktig knubbsäl som bebis. Alltså han hade stoppade korvar till armar och ben. Han var grymt fläskig! Haha. Hade nog grädde i tuttarna, samt att han började inte gå förrän vid 1,5 år. Nu är han 2 år och revbenen syns. Har stått stilla i vikt sen ca 14 mån men växt mycket på längden:)
    Mina andra tjejer har varit beniga sen födseln.
    Jo det finns faktiskt ett samband, fast det tycks gälla bebisar som får ersättning (och välling). Självklart betyder inte ett samband att alla tjocka bebisar blir överviktiga när de blir äldre, men helt klart finns det tydliga tendenser vilket allt mer forskning visar på. Det är ju såklart ett intressant forskningsområde om man tex kan minska problemen med övervikt genom att införa förändringar redan under spädbarnstiden. Att övergöda spädbarn är faktiskt möjligt, dock verkar det inte vara samma om man ammar som sagt.
  • Dr Mupp

Tjock bebis pga amning, inget samband.
    Tjock bebis pga ersättning, det finns ett samband.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • kinder

Men Min bebis ammas mycket dagtid samt VÄLDIGT mycket på nätterna.

• kinder

Oj råkade trycka på skicka knappen. Tänker att det måste finnas ett samband mellan flitigt ammande och "tyngre" bebis. Tänker det kanske ger sig när man börjar med mat.

• skogsvitter
    kinder skrev 2012-05-18 11:02:07 följande:
    Oj råkade trycka på skicka knappen. Tänker att det måste finnas ett samband mellan flitigt ammande och "tyngre" bebis. Tänker det kanske ger sig när man börjar med mat.
    Det kallas som sagt amningspuckel. Ammande barn brukar plana ut efter 4-6 månaders ålder.
  • skogsvitter

Vet dock inte om det har att göra med introduktion av fast föda eller annat, det tycks vara ett naturligt mönster som syns hos de flesta ammande barn. Mer eller mindre naturligtvis, vissa väldigt tydligt och hos andra knappt alls. Men puckeln brukar finnas där.

• EMK01

Min första tjej var enorm som bebis och är idag en helt vanlig tvååring. Hennes vikt planade ut i samband med att hon började röra sig mycket mellan 6 och 8 månader. Efter det har hon varit superenergisk Nu har vi en enorm 6-månaderstjej på typ 12 kilo som är superrörlig så jag förmodar att vid nästa vägning har kurvan börjat ge sig. Bebisar är olika. Det fina med lite extra vikt är att de inte måste in på sjukhus för lite magsjuka. Det enda tradiga är att kånka runt på sånna klumpar. Högerarmen har blivit gigantisk ;)

Svar på tråden Tjock/stor bebis = tjock/stort barn?