• bellur

utbetalning föräldrapenning

Hej!

Varför får man inte utbetalt samma månad som man söker för? Jag tänkte fylla i föräldrapenning from juli men såg att jag får utbetalt i augusti, varför så sent? Om jag redan nu fyller i ser ni att jag vill ha utbetalt då? Det är lång tid att inte få någon inkomst Rynkar på näsan

lilltrollet
  • Svar på tråden utbetalning föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej,

Om vi har fått alla uppgifter som behövs ska det ta högst 30 dagar att handlägga ditt ärende. Föräldrapenning har brytdatum den 20:e varje månad, vilket innebär att allt som ligger före den 20:e betalas ut i slutet på månaden. Har du exempelvis sökt från 1-20 juli så kommer den utbetalningen i slutet på juli. Har du sökt för 21 juli – 20 augusti så kommer den utbetalningen i slutet på augusti.

Hälsningar

Moa, handläggare 

• bellur

Jag fyllde i från den 2 juli och i beskedet som stod då när utbetalningarna är står det att jag får utbetalt den 26 augusti, alltså månaden efter......

lilltrollet
  • Försäkringskassan

Hej,

De datum du ser när du ansöker om föräldrapenning på Mina sidor är preliminära. Anledningen till att du inte ser det första utbetalningsdatumet är att vi har en handläggningstid på 30 dagar. Exempelvis om din ansökan kommer in sent eller skulle behöva kompletteras så kan vi inte garantera det första utbetalningsdatumet.

Hälsningar

Moa, handläggare

Svar på tråden utbetalning föräldrapenning