• Anonym (Förskoleklass)

Jag vill jobba i förskoleklass!

Ja, vad ska man studera? 
    Jag har hittat 3 olika benämningar på personer som jobbar i förskoleklass.

Den första är förskollärare men jag har hört att de endast jobbar på förskolan? 
    http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rskoll%C3%A4rare

Sen är det fritidspedagog, men är det inte de som jobbar i fritidshem och på fritidsgårdar?
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Fritidspedagog

Och det sista, Grundskollärare. Jag trodde att grundskollärare jobbade med barn i låg-/mellanstadiet men även de kan jobba i förskoleklass alltså? http://sv.wikipedia.org/wiki/Fritidspedagog

Jag vill jobba i förskoleklass med 6-åringar och eventuellt i fritidshem (där barn kan vistas före och efter skolan). Vad ska jag utbilda mig till då? Förskollärare, fritidspedagog eller grundskollärare?

• Svar på tråden Jag vill jobba i förskoleklass!
  • hellokill3r

Fritidspedagog, de som jobbar i sexårsverksamheten är samma personal som senare under eftermiddagen jobbar på fritids.

• vikarien

På skolan jag vikar är det 3 förskollärare som jobbar i 6 årsgruppen. Alla 3 jobbar sen på fritids också.

• hellokill3r

Vet också några barnskötare som jobbar inom fritids och förskoleklass så det beror nog lite på kommunen också.

• Anonym

Hos hos är de utbildade lärare. De har då förskoleklassen och fortsätter med dem i klass ett. De arbetar inte på fritids. Så det är nog olika från skola till skola. 

• Edvina

Jag skulle nog säga förskollärare eller grundskollärare. Om du vill vara själva klassläraren i f-klassen? Man kan även som fritidsped. jobba i f-klass. Då är man med under dagen i klassen. Men det är läraren som ansvarar för undervisningen, utvecklibgssamtal mm. Eftersom f-klass nu oftast ligger i skolan är det inte dumt att ha lärarutbildning, då har man större chanser till jobb om man kan rycka in som lärare. Dessutom kan man följa med sin klass vidare till åk1 osv....

• Fnitterfia

Jag utbildar mig just nu till förskollärare och ska med den titeln kunna jobba i förskoleklass. Men eftersom timmarna där inte räcker till jobbar de flesta även på fritids.

I och med att utbildningen håller på att förändras just nu är det nog en bra idé att kolla upp vad som krävs. Har för mig att det behövs ämneskunskaper i matematik och svenska för att arbeta i förskoleklass nu.

• Anonym (Förskoleklass)

Hm, alltså kan man utbilda sig till vilket som helst nästan? 

Jag såg att jag länkade till fritidspedagog på sista också istället för grundskollärare..
    Men om man kan jobba inom förskoleklass (6-åringar) och fritidshem (6-12 år) genom alla utbildningar så går man väl helst fritidspedagog utbildningen? De andra två utbildningarna är ju längre (180-210-240 hp)

• Edvina

Det finns även kombinerade lärarutbildningar. Jag har tex. läst till lärare för yngre åldrar och har då behörighet för förskola, f-klass och år1-3 i grundskolan. Passar jättebra till f-klass :)

• Fnitterfia
    Edvina skrev 2012-05-18 10:39:00 följande:
    Det finns även kombinerade lärarutbildningar. Jag har tex. läst till lärare för yngre åldrar och har då behörighet för förskola, f-klass och år1-3 i grundskolan. Passar jättebra till f-klass :)

I och med att utbildningen är under förändring så finns nog dessa inte kvar längre. Har för mig att det skulle delas upp helt och hållet eftersom det är så mycket kunskaper om respektive grupp.
  • Anonym (Förskoleklass)
    Edvina skrev 2012-05-18 10:36:54 följande:
    Jag skulle nog säga förskollärare eller grundskollärare. Om du vill vara själva klassläraren i f-klassen? Man kan även som fritidsped. jobba i f-klass. Då är man med under dagen i klassen. Men det är läraren som ansvarar för undervisningen, utvecklibgssamtal mm. Eftersom f-klass nu oftast ligger i skolan är det inte dumt att ha lärarutbildning, då har man större chanser till jobb om man kan rycka in som lärare. Dessutom kan man följa med sin klass vidare till åk1 osv....
    Jag kollade upp de utbildningar som finns på närmaste universitet och de heter:

"Grundskollärare med inriktning i fritidshem" - 180 hp
    "Fritidspedagog" - 180 hp
    "Förskollärare" - 210 hp
    "Grundskollärare" - 240 hp

På första utbildningen, eftersom den heter grundskollärare, kan man alltså jobba som lärare också? Eller i förskoleklass? Jag förstår ingenting..
Svar på tråden Jag vill jobba i förskoleklass!