Eget fänkålste mot gasig mage för bebis
Min lilla flicka har problem med magknip och gaser i magen. Tänkte börja koka efet te så jag kan dricka. Helammar henne just nu. Hur gör man? Några bra tips?
Min lilla flicka har problem med magknip och gaser i magen. Tänkte börja koka efet te så jag kan dricka. Helammar henne just nu. Hur gör man? Några bra tips?
Jag köpte anis, fänkål och kummin i påse från kryddhyllan i affären(finns till bra pris på Ö&B). Jag kokade upp vatten i vattenkokaren och hällde över i ett litermått och tillsatte 2 tsk av varje krydda(som jag stötte lite grovt) och lät det stå och dra ca 5 min. Jag rörde om då och då för att frigöra så mkt som möjligt ur kryddorna. Sedan hällde jag det genom sil i en stor termos som jag drack av under dagen.
Mitt tips är att, om du vill, även ge ett par teskedar(eller fler) direkt till din bebis. Det gav mest effekt för oss, och det är absolut inget farligt för bebisen :)
Det finns dock experter som avråder starkt att ge direkt till bebisen, att det visst kan vara skadligt. Jag vet inte vad som är rätt eller fel här, men man bör nog utreda det själv noga först och överväga riskerna innan man tar ett sådant råd på orden att ge bebisen direkt, särskilt många skedar (vad jag läst ska man ge max en tesked).
Det finns också färdig teblandning att köpa med anis, kummin och fänkål, finns tex i hälsokostbutiker.
Hur du TS väljer att göra är givetvis upp till dig. Själv enbart drack jag själv i nästan en månad, och märkte då en liten skillnad på barnets magknip. Testade då att ge barnet ett par skedar en stund före varje amning, och skillnaden var radikal. Dock gäller det givetvis inte alla bebisar, somliga funkar fänkålstet säkert inte på alls. Och vissa bebisar kanske inte tål alla kryddor heller.
Dock råder jag dig till att köpa kryddor själv och koka. Jag köpte först färdiga tepåsar i hälsokostbutik. Fick 15 påsar i en förpackning för 45kr, och du kan ju tänka dig hur länge de räckte om man ska dricka en hel dag...sviiiindyrt ;)