• Callina

Ni som ger era barn nyttig frukost - vad får dom?

Det är intressant eftersom det verkar så vanligt med typ oboy och macka till frukost - har själv inga mindre barn men min särbo har - jag tar gärna lite förslag på alternativ till oboyen och mackan (även om den är lingongrova men den är ju inte så nyttig som man tror... )

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-18 12:48
    Nu menar jag inte så små barn som några år utan kanske från 6-7 år och uppåt.

• Svar på tråden Ni som ger era barn nyttig frukost - vad får dom?
  • TrailerTrash

Mannagrynsgröt,havregrynsgröt eller turkisk yougurt äter vi ofta till frukost

I love the smell of shit in the morning
  • Tonårsmamman1

Kokta ägg, äggröra med kött, lax, ost eller annat man gillar, naturell/turkiskt yoghurt med bär, makrill. 

• Essence

Kokt ägg, eller naturellyoghurt med färska bär och frukter.
    Egenpressad juice ibland.

• Jenni73

äggröra och kallrökt lax brukar min dotter få på helgerna, på vardagarna äter hon frukost på dagis

• Persimon

Jag antar att vi kommer att äta som nu ägg, smoothie eller turkisk yougurt, banan, apelsinjuice, bröd

• toccata

Man kan ju alltid fråga sig vad nyttigt är men hemma brukar det se ut ungefär så här;

Te+vatten
    Danskt rågbröd+annat bröd
    Tomat, gurka, sallad
    frukt/renpressad juice    
    Keso/kalkon/homos/ost/sardiner
    Inget smör/ingen oboy/ingen marmelad

• Pirum

Det är väl ok? Det man kan tänka på är att lägga till någon grönskak, typ paprika eller tomat på mackan och om det blir fler än en macka (vilket väl de flesta äter) så kan de få lite fil och musli istället för macka 3 och 4. 

Onyttig frukost för mig är söt yoghurt med söta flingor i eller en skiva rostbröd med marmelad. Det är för näringsfattigt tycker jag.  Vad gäller oboy så visst, det är socker i det men det är mjölk i också och det är bra för dem. Man kan ju begränsa det lite - ett glas oboy och sedan mjölk om man är mer törstig. Om man tycker det är ett problem. 

Om de inte är tjocka så låt dem hållas. Det viktigaste är att de äter frukost så de får energi att orka med sin dag.  :)

• Pirum

Mina äter fil och musli eller ostsmörgås på morgnarna. Dricker vatten till eftersom de hatar mjölk. Juice när vi har hemma men jag ser hellre att de äter frukt än dricker juice. Ibland havregrynsgröt med äppelmos fast då får de ta en bit ost på sidan av eftersom de vägrar mjölk och man får passa lite på kalciummängden.

• Lena

Smörgås och juice
    Youghurt och musli
    Flingor och mjölk
    Gröt, sylt och mjölk

• Fridayyy

Så här låter det här hemma...Lingongrova utan kanter med prickikorv och ost, och vikt och mjölk till. Den andra ska ha Lingongrova med skinka. Detta går inte att rubba. De är 6 och 4 år.

Svar på tråden Ni som ger era barn nyttig frukost - vad får dom?