• Malgorzata

Vilka är mest traditionella svenska maträtter

Hej underbara läsare! Jag fick en förfråga från en polsk tidning att skriva en artikeln om det svenska köket. Undrar om jag kan få lite tips och råd av er som är uppvuxna med det härliga köket. 
    Här kommer några frågor som jag vill skriva min artikeln efter
    1. Hur skiljer sig svenska köket jämför med andra?
    2. Finns de maträtter som är förknippade med den svenska historia ?
    3. Finns de regionala maträtter i Sverige? Vilka?
    4.  Vilka svenska rätter anses som nationella rätter? Vad serveras vid speciella tillfällen?
    5.  Varje kök har sin ovanliga kombination av smaker och ingredienser. Vilka förbryllade smakkombinationer kan hittas i svenska köket?
    6.  En väsentlig del av köket är också alkoholer. Vad dricker man i Sverige helst?

Tacksam för alla trevliga svar 

• Svar på tråden Vilka är mest traditionella svenska maträtter
  • Lisastina

Fråga 2: Svensk kokkonst blev starkt inspirerad av den polska, på 1600-talet. Vi har ju lite historia ihop med er i Polen! Att ha polsk kock var mode och status och tittar man i kokböcker från 1700-talet så finns en hel del rätter som påstås vara i polsk stil. Tex gädda med lök och äpplen. (Jag vet ju nte om det äts i Polen än idag, men det var tydligen vanligt då!)

• kvs

Jamie Oliver gjorde ett program om svensk mat i sin serie Food escapes (

), det ska väl kanske inte betraktas som fakta, men han kommer med en hel del vettiga synpunkter.

Traditionell mat i Sverige är gärna sådan som klarar av att lagras ett längre tag och dessutom har det ätits mycket fisk och där de möts har vi kanske det mest klassiska svenska maträtterna som inlagd sill, gravlax och surströmming.

Kräftskivor får nog betecknas som väldigt svenska, då vi varje år ikläder oss lustiga hattar och går lös på årets skörd av kräftor. Till detta dricks självklart olika typer av brännvin.

Man kan knappast låta bli att nämna knäckebröd när det ska talas om svensk mat, det svenska standardbrödet.

• annca

Jag ställde faktiskt en liknande fråga till mina polska kompisar som jobbat i sverige ett tag, vad de tyckte var speciellt med svensk mat, och de svar jag fick var bla dessa
    * "Surströmming" (en av killarna lovade faktiskt att smaka om jag bjöd nästa gång han kommer hit. Och om han får ta med sig egen vodka till...) "DET är .. (tankepaus) speciellt"
    * Sött bröd. Ni äter så konstigt bröd! (läs: bröd typ Skogaholmslimpa, Hönökaka etc.)
    * Salt smör. "Varför ha salt i smöret?"
    * "Pyttipanna! DET är gott"
    * "Hur kan vuxna människor dricka mjölk till maten?" (undrar jag också, fast jag är ursvensk)
    * "Ni har majonäs till räkor"

Och det stämmer nog. Svenskar dricker mycket mjölk, även vuxna, och gillar limpa.
    Ostsmörgås hör de flestas frukost till. En stadig lunch äter nog de allra flesta, och tror att en hel del väljer lättare middagsmål.
    Vi dricker mycket kaffe, och fikapausen är ett viktigt inslag i de flestas arbetsdag.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Malgorzata

Ja saltat smör finns inte i Polen, även så mycket sötat bröd. Surströmming  är ursvensk och många som nämner den. Kräftskivor och knäckebröd också. Tack , tack. 

• ardath bey
    Malgorzata skrev 2012-05-18 14:23:30 följande:
    Hej underbara läsare! Jag fick en förfråga från en polsk tidning att skriva en artikeln om det svenska köket. Undrar om jag kan få lite tips och råd av er som är uppvuxna med det härliga köket. 
    Här kommer några frågor som jag vill skriva min artikeln efter
    1. Hur skiljer sig svenska köket jämför med andra?
    2. Finns de maträtter som är förknippade med den svenska historia ?
    3. Finns de regionala maträtter i Sverige? Vilka?
    4.  Vilka svenska rätter anses som nationella rätter? Vad serveras vid speciella tillfällen?
    5.  Varje kök har sin ovanliga kombination av smaker och ingredienser. Vilka förbryllade smakkombinationer kan hittas i svenska köket?
    6.  En väsentlig del av köket är också alkoholer. Vad dricker man i Sverige helst?

Tacksam för alla trevliga svar 
    1. Kombinationen av sött och beskt/surt är som jag ser det ganska svensk. Som lingonsylt till exempel.
    2. Kåldolmar följde med svenskarna från Karl XII:s turkiska fångenskap.
    Ärtsoppa tog död på Erik XIV.
    Adolf Fredrik dog av allt för många semlor.

3. Ja, svenska landskapsrätter finns. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_landskapsr%C3%A4tter

4. Inget bra svar, förutom som nämnts tidigare kräftskiva, surströmming. Kan smörgåsbordet anses vara "en rätt"? Det har ju till och med anglifierats som "swedish smorgasboard".

5. Ja det där med surt/beskt och sött kan förbrylla.

6. Det beror nog på sammanhanget. Men att det dricks mycket mjölk hos vuxna kan man ju uppmärksamma.
  • annca

Och när det gäller svenskarnas alkoholfavoriter så är det nog idag ganska likt resten av världen. Vin, öl, sprit...

De flesta dricker nog vatten till maten, men om man ska stitta påstarkare dryker:
    Till mat är nog öl och rödvin det vanligaste, men viss övervikt av ölen.
    Till vissa rätter hör snaps, så som kraftigare husmanskosträtter - och förstås till sill och kräftor,.
    Till ärtsoppan hör öl och punch, antingen varm eller iskyld. Tror att punchen är väldigt svensk...

Svenskar verkar väldigt förtjusta i söt cider, (vilket jag absolut inte kan förstå); päroncider, ciderliknande drycke med helt annan smak som fläder, skogsbär, rabarber... *urk*

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • södertälje

1 mycket fisk,rotfrukter,bär och vilt

2 surströmming som kom till av en olyckhändelse 

3 pitepalt,renskav(är från norra sverige)

4 ??

5 beror på i vilket landskap

6 vodka? vatten       

Svar på tråden Vilka är mest traditionella svenska maträtter