• Anonym (Orolig.)

Hur stor risk att få missfall?

Tycker det verkar jättevanligt med missfall,var och varannan graviditet verkar sluta i det. Jätte tråkigt,och jätte hemskt.

Jag sitter nu här gravid med mitt första barn,gissar att jag är i v 6-7 nånting,känns som om man bara väntar sig att det ska sluta i ett mf... Rynkar på näsan Nån som vet ungefär hur många procent av första graviditeter som går vägen?

Jag är 26 år.

• Svar på tråden Hur stor risk att få missfall?
  • Anonym (A)

Det har ingenting att göra med hur många graviditeter man har haft innan.

Jag har hört att det är 50% av alla graviditeter som hamnar i missfall.
    Men de mesta missfall sker den första månaden, och det har du ju passerat.
    Vecka 6-8 är det missfallsrisk för då handlar det om embryot kommer att utveckla hjärtat.
    Och sen är det missfallsrisk i v 10 typ, när embryot ska börja ta näring från moderkakan.

Hoppas att allt går bra.
    Kram 

• Anonym

Jag har också hört och läst att det är hälften av alla grav som slutar i missfall, fast ofta har kvinnan inte ens vetat att hon är gravid utan trott hon fått vanlig mens. Annars brukar man prata om siffrorna 20-25% fram till vecka 13, efter det minskar risken drastiskt till ca 1-3%.

• Anonym

Visst är det många som drabbas av missfall, men det är ännu fler som det går bra för. Du kommer knäcka dig själv om du går runt och oroar dig. Jag vet att det är lätt att säga, jag har själv fått två missfall och kommer ha svårt att inte oroa mig nästa graviditet. En sak som jag dock fick höra som hjälpte mig var "du väntar ett barn, inte ett missfall". Njut och gläds. Det är mycket större chans att det går bra än att det inte gör det och oavsett finns det inget du kan göra åt det.

• Piano

Förstår precis hur du känner. Blev gravid i oktober med första barnet och var jätteorolig för missfall särskilt efter att ha läst om alla missfall här på familjeliv. Är nu i v 32 och allt har gått bra! Försök att inte tänka på misssfallsrisken, det finns ändå inget att göra om det sker. Njut av tiden och läs inte för mycket är mina råd!

• Anonym
    Anonym (Orolig.) skrev 2012-05-18 14:30:54 följande:
    Tycker det verkar jättevanligt med missfall,var och varannan graviditet verkar sluta i det. Jätte tråkigt,och jätte hemskt.

Jag sitter nu här gravid med mitt första barn,gissar att jag är i v 6-7 nånting,känns som om man bara väntar sig att det ska sluta i ett mf... Rynkar på näsan Nån som vet ungefär hur många procent av första graviditeter som går vägen?

Jag är 26 år.

I din ålder slutar 1 av 5 graviditeter (pos test efter bim) i missfall.
    Och 4 av 5 går bra! 

Inget du gör kan påverka risken ändå eftersom det beror på faktorer i själva embryot så lika bra att sluta oroa sig och istället vara tacksam och glad åt att man är gravid och väntar barn!   
  • Eliasmamma

Jag har haft 3 missfall men därefter kom sonen i oktorber 2011 och nu är jag gravid igen i vecka 10

• Anonym
    Eliasmamma skrev 2012-05-18 18:46:26 följande:
    Jag har haft 3 missfall men därefter kom sonen i oktorber 2011 och nu är jag gravid igen i vecka 10
    Grattis till både sonen och nya graviditeten!!
    Ja ni ser!
    Man kan få flera mf efter varandra om man har otur men man kan också få barn sedan!!! 
  • Jenny 993

känner igen det här.... e själv gravid med mitt första i v16..... jag har tur som har vänner som har barn som jag har kunnat få stöd ifrån när jag har varit som mest orolig å då har jag även mått riktigt dåligt med yrssel som gjorde mig sängliggande bla. så länge då inte har några konstiga blödningar så e det oftast lugnt va  vad min bm sa till mig....

• Anonym (Orolig.)

Tack för era svar,så underbart att få ventilera sig här,vilket jag antar att jag kommer göra MYCKET nu!

Är så orolig pga att jag har så svårt att äta,mår inte illa än,men har verkligen noll matlust,mackor med sallad,ost,skinka,tomat och gurka får jag i mig,samt soppor och frukt,men får kväljningar av bara tanken på att äta tex falukorv,köttbit, osv. Kyckling är så långt jag kan strecka mig,och då är det gränsfall. Jag antar att detta är en övergångsfas,men är orolig att det ska bli för lite näring så jag riskerar att få MF av det längre fram....

• Anonym
    Anonym (Orolig.) skrev 2012-05-18 23:01:54 följande:
    Tack för era svar,så underbart att få ventilera sig här,vilket jag antar att jag kommer göra MYCKET nu!

Är så orolig pga att jag har så svårt att äta,mår inte illa än,men har verkligen noll matlust,mackor med sallad,ost,skinka,tomat och gurka får jag i mig,samt soppor och frukt,men får kväljningar av bara tanken på att äta tex falukorv,köttbit, osv. Kyckling är så långt jag kan strecka mig,och då är det gränsfall. Jag antar att detta är en övergångsfas,men är orolig att det ska bli för lite näring så jag riskerar att få MF av det längre fram....

Sådär är det för de flesta gravida i början.
    Med mitt första barn kunde jag på sin höjd få i mig lite näringsdryck under ett par veckor...
    Men hon är idag en mycket frisk välxäxt och intelligent 7-årig dam!   
    Det spelar ingen roll för embryot ändå nu för den tar sin näring från gulesäcken de första veckorna och att du äter dåligt då spelar alltså ingen som helst roll för den. Det är du som kan må dåligt däremot... och ju gör... vilket i sig ofta är en bra tecken på att graviditeten går framåt.

Man får inte mf av att man äter ensidigt/dåligt!   
    Om man får mf så beror det på ett allvarligt fel i embryot/fostret. 
  • Anonym (A)

Jag är i v 13, och är 25 år.
    Inatt drömde jag att jag fick missfall,
    och blev så otroligt lättad när jag
    förstod att det bara var en dröm...

Jag trodde att jag inte skulle oroa mig så mycket efter v 12,
    men där hade jag fel... 

• Anonym
    Eliasmamma skrev 2012-05-18 18:46:26 följande:
    Härligt, all lycka till dig. bevis på att hoppet aldrig är ute, kram
Svar på tråden Hur stor risk att få missfall?