Bröd på filmjölk
Har en liter filmjölk som jag tänkte baka bröd på, men har inget recept.. Ge mig gärna ditt bästa.. =)
´Har mjöl, rågmjöl, brödkryddor (färdig påse), brödsirap, jäst, havregryn, rågflingor och lite russin hemma..
Har en liter filmjölk som jag tänkte baka bröd på, men har inget recept.. Ge mig gärna ditt bästa.. =)
´Har mjöl, rågmjöl, brödkryddor (färdig påse), brödsirap, jäst, havregryn, rågflingor och lite russin hemma..
Birgittas kavring
Sätt ugnen på 100 grader. Rör ihop allt och lägg degen i en smord långpanna. Platta till med lätt mjölad hand. Grädda i 1 h. Öka sedan värmen till 150 grader och grädda ytterligare 30 min. Skär brödet på tvären så att det blir fyra limpor.
Finskt surbröd
Sätt gärna degen på kvällen. Rör ut jästen i lite av den rumsvarma filen. Häll på tre deciliter fil till. Blanda i hälften av mjölet och rör ihop till en deg. Strö över resten av mjölet och låt stå över natten, gärna i 18 h.
Blanda resten av filen med sirapen, kryddorna och saltet. Rör ner i den jästa surdegen och arbeta degen en god stund. Forma och lägg den att jäsa i en smord och bröad långpanna. Låt brödet jäsa i ca 1h.
Grädda brödet i ca 2h i 150 grader. Låt svalna inlindat i bakduk.
Tackar!!
Den översta minns jag som riktigt god och lättgjord. Den andra minns jag inte när jag gjorde
Man kan ta vilket recept som helst och helt enkelt byta ut degvätskan som finns i det aktuella receptet mot filmjölken.
Filmjölk, jäst, lite salt och lite honung blir med nåt slags mjöl finfint.
Recept från Matklubben, ett ruskigt gott bröd men jag har aldrig lyckats få det så där ljust, det blir alltid mörkt men fruktansvärt saftigt och gott!
Ramlösalimpa
Ingredienser
Beskrivning
Mitt favorit recept som kan varieras på massor av sätt!
Och så är det riktigt gott
http://www.louisespis.blogspot.se/2010/09/enklaste-brodet.html