• micromat

Bröd på filmjölk

Har en liter filmjölk som jag tänkte baka bröd på, men har inget recept.. Ge mig gärna ditt bästa.. =)

´Har mjöl, rågmjöl, brödkryddor (färdig påse), brödsirap, jäst, havregryn, rågflingor och lite russin hemma..   

• Svar på tråden Bröd på filmjölk
  • Lena

Birgittas kavring

4 st

1.5 l filmjölk
    750 g mörk sirap
    1 påse brödkryddor
    2 msk bikarbonat
    2 tsk salt
    1 påse rågsikt

Sätt ugnen på 100 grader. Rör ihop allt och lägg degen i en smord långpanna. Platta till med lätt mjölad hand. Grädda i 1 h. Öka sedan värmen till 150 grader och grädda ytterligare 30 min. Skär brödet på tvären så att det blir fyra limpor.

Finskt surbröd

1 st

50 g jäst
    5 dl lättfil
    1.5 l grovt matbrödsmjöl
    1.25 dl mörk sirap
    1 msk blandade brödkryddor
    0.5 tsk salt

Sätt gärna degen på kvällen. Rör ut jästen i lite av den rumsvarma filen. Häll på tre deciliter fil till. Blanda i hälften av mjölet och rör ihop till en deg. Strö över resten av mjölet och låt stå över natten, gärna i 18 h.

Blanda resten av filen med sirapen, kryddorna och saltet. Rör ner i den jästa surdegen och arbeta degen en god stund. Forma och lägg den att jäsa i en smord och bröad långpanna. Låt brödet jäsa i ca 1h.

Grädda brödet i ca 2h i 150 grader. Låt svalna inlindat i bakduk.

• Lena

Den översta minns jag som riktigt god och lättgjord. Den andra minns jag inte när jag gjorde

• Queenie70

Man kan ta vilket recept som helst och helt enkelt byta ut degvätskan som finns i det aktuella receptet mot filmjölken.

Filmjölk, jäst, lite salt och lite honung blir med nåt slags mjöl finfint.  

• micromat
    Queenie70 skrev 2012-05-18 19:14:57 följande:
    Man kan ta vilket recept som helst och helt enkelt byta ut degvätskan som finns i det aktuella receptet mot filmjölken.

Filmjölk, jäst, lite salt och lite honung blir med nåt slags mjöl finfint.  

Tack för tipset.. =)
  • Hera78

Recept från Matklubben, ett ruskigt gott bröd men jag har aldrig lyckats få det så där ljust, det blir alltid mörkt men fruktansvärt saftigt och gott!

Ramlösalimpa

För: 2 bröd personer
    Tillagningstid: 45 minuter minuter

Lättbakat och håller sig mjukt länge.
    Källa: Egen
    Uppladdad av: janigu

Ingredienser

2 dl fint rågmjöl
    6 dl grahamsmjöl
    6 dl vetemjöl
    2dl solroskärnor
    3 tsk salt
    4 tsk bikarbonat
    2 tsk bakpulver
    1 lit filmjölk
    2 dl mörk sirap 

Beskrivning

Gör så här:
    Blanda alla torra ingredienser, tillsätt filmjölk och sirap.
    Blanda väl. Lägg i väl smorda formar eller silikonformar.
    Grädda nederst i ugn, 45 minuter 200 C 

Svar på tråden Bröd på filmjölk