• Anonym (ont)

Svullen gasig mage?

På morgon när jag vaknar är magen platt (någorlunda ) men allt eftersom dagen går sväller magen så jag ser gravid ut! Har fött barn för 2 år sen, gjort plankan i nån månad men det hjälper inte mot svullnaden.

Oftast efter jag ätit lunch eller middag bullrar det i magen som fan och jag får magknip bara 10 min efter maten och därefter släpper jag väder som 7 män. Och svullen som en griiiis... Det är sjukt jobbigt för jag kan aldrig äta borta!! Det är aldrig så efter frukosten (havregrynsgröt) bara när jag äter riktig mat. Vad händer med min mage?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-18 19:30
    "ofta efter jag ätit lunch" Nää, VARJE gång menar jag skrev fel..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-18 19:32
    tsss.. glömde även skriva att jag 9/10 ggr är lös i magen.

• Svar på tråden Svullen gasig mage?
  • Anonym (ont)
    joseeffin skrev 2012-05-18 19:32:17 följande:
    Testat att äta en kost där man helt uteslutet gluten och mjölk?
    Jag tror nog inte det är gluten isåfall, för jag äter 2 mackor till gröten på morgon och då reagerar inte magen.
    vikarien skrev 2012-05-18 19:33:34 följande:
    Laktosfritt är nog värt att prova ett tag låter det som
    Däremot laktosen? Vet egentligen inte om jag brukar sååå mycket laktos, det kan bli nått glas mjölk till middagen och grädde i maten, ja och brödet då. Men kanske värt att testa utesluta laktos helt och hållet nån dag och se? Låter det som laktosintolerans? :-S
  • Anonym (ont)

Förresten idag åt jag lite glass mellan måltiderna när magen var bra, och då fick jag faktiskt ont i magen Kanske det är laktosen :-S

• astro

Skaffa laktastabletter från hälsokosten. Hjälper jättebra om det är laktos som ställer till det.

Skulle börja där om jag vore du.
    Hjälper inte det, byt till LCHF. Fungerar för de allra allra flesta. 

• Anonym

Känner du stress eller ångest? Det i kombination med gluten/laktos kan göra magen så kass som du beskriver.

• vikarien
    astro skrev 2012-05-18 19:45:14 följande:
    Skaffa laktastabletter från hälsokosten. Hjälper jättebra om det är laktos som ställer till det.

Fast det där är lurigt att ge som tips...Bättre att kolla upp om man inte tål laktos och köra laktosfritt i så fall. Har tabletter ifrån apoteket som jag kan ta någon enstaka gång om jag vet att jag kan få i mig laktos när jag äter borta. Men max ett par gånger i månaden, annars funkar dom inte!

Bästa sättet att prova om du är laktosintolerant är att hålla upp helt i 2 veckor, stenhårt utan fusk! Sen efter dom veckorna provar du att dricka ett glas vanlig mjölk och äta fil, youghurt eller glass. Då kommer du märka om du är laktosintolerant ;) Är det tipset jag fick hos läkarn eftersom mina blodprover inte visade något men jag ändå visste att jag inte fixa laktosen.  

Låter faktiskt ganska mycket som om du inte fixar laktosen TS! Första gången jag kopplade ihop mina magproblem med laktos var efter en milkshake på mcdonals! han knappt hem... :-O 
  • Anonym (ont)
    vikarien skrev 2012-05-18 22:06:06 följande:
    Fast det där är lurigt att ge som tips...Bättre att kolla upp om man inte tål laktos och köra laktosfritt i så fall. Har tabletter ifrån apoteket som jag kan ta någon enstaka gång om jag vet att jag kan få i mig laktos när jag äter borta. Men max ett par gånger i månaden, annars funkar dom inte!

Bästa sättet att prova om du är laktosintolerant är att hålla upp helt i 2 veckor, stenhårt utan fusk! Sen efter dom veckorna provar du att dricka ett glas vanlig mjölk och äta fil, youghurt eller glass. Då kommer du märka om du är laktosintolerant ;) Är det tipset jag fick hos läkarn eftersom mina blodprover inte visade något men jag ändå visste att jag inte fixa laktosen.  

Låter faktiskt ganska mycket som om du inte fixar laktosen TS! Första gången jag kopplade ihop mina magproblem med laktos var efter en milkshake på mcdonals! han knappt hem... :-O 
    astro skrev 2012-05-18 19:45:14 följande:

Ja jag ska pröva fr.o.m imorgon ska jag köra stenhårt laktosfritt i 2 veckor då, tror fasen det kan vara boven i dramat. Hjälper det inte prövar jag utesluta/minska kolhydraterna. Hoppas för guds skull det isåfall är laktos, kolhydrater fixar jag inte vara utan! Prövade lchf i 10 månader visst min mage lite lugn men inte bra.

Fast så lös är jag inte i magen att jag inte hinner på toa, men nog är det löst! hahaha
  • Anonym (ont)
    Anonym skrev 2012-05-18 19:48:38 följande:
    Känner du stress eller ångest? Det i kombination med gluten/laktos kan göra magen så kass som du beskriver.
    Nja, lite kanske. Men inte nämnvärt tror jag. Gluten tror jag inte det är läst lite om det på nätet
  • Anonym (Häpp)

Det låter som laktosintolerans, (magknip, gaser samt lös i magen).

Testa först att endast utesluta laktos (alt. ta lactras de gånger du inte kan undvika det). Uteslut i 2 veckor och se om det känns bättre. Om magen känns bra och du varit fri från all laktos i 2 veckor ska du testa att dricka två stora glas vanlig mjölk och se vad som händer - får du symtomen tillbaka var det laktosen som var boven.

Om du utesluter laktos, mjölk, gluten och kolhydrater allt på en gång och det blir bättre vet du ju inte vilken av sakerna som var orsaken... Det absolut lättaste att "leva med" är ju laktosintolerans - finns hur mkt produkter som helst och därtill lactrastabletter.

• joseeffin

Jag är i grund och botten känslig mot laktos men ska nu köra en strikt basallergidiet. Gluten får mig uppsvälld och mjölk får mig konstig i magen. Så bort med allt så får man se :)

Fuska inte nu! Det finns så mkt bra som är laktosfritt. Men tänk också på allt annat som inte är i mejerihyllan. Jag uteslöt laktos i många år, slutade helt dricka mjölk som åttaåring och då fanns inte laktosfritt på Ica direkt. Men aldrig tagit piller.. Frisk för det :)

• Anonym (ont)

Jo jag prövar utesluta laktos först, sen hjälper det inte får jag väl börja fundera på gluten. Men gluten symtomen på nån sån där vårdsida stämmer inte överrens för mig så jag vet inte..

Jag börjar fr.o.m idag att utesluta nästan all laktos, mjölk, grädde, glass osv till att börja med. Måste och handla innan jag kan utesluter all laktos även i smör & bröd form ex.. Håll tummarna för mig att det bara är laktos

• castafiore

nu har jag inte läst hela tråden, men prova att utesluta vete och jäst ur kosten ett tag.

Ett annat problem kan ju vara laktosintolerans?

• Anonym (hm)

Vad menar du med riktig mat? En stor köttbit? Det kan även vara så att du är känslig mot protein, om det är mkt sånt du äter. Speciellt rött kött är svårt för magen att bryta ner, det skapar världens process där inne. Och är man riktigt känslig kanske lättare protein oxå påverkar så du blir sådär uppblåst och bullrig. Men prova att utesluta laktos först som du fick tips om och funkar det inte så testa att dra ner på proteinet. Det kan även vara så att du har IBS, då blir man extremt känslig för fibrer. Och fibrer finns ju grönsaker, mörkare bröd...

• Anonym (ont)
    Anonym (hm) skrev 2012-05-19 15:01:43 följande:
    Vad menar du med riktig mat? En stor köttbit? Det kan även vara så att du är känslig mot protein, om det är mkt sånt du äter. Speciellt rött kött är svårt för magen att bryta ner, det skapar världens process där inne. Och är man riktigt känslig kanske lättare protein oxå påverkar så du blir sådär uppblåst och bullrig. Men prova att utesluta laktos först som du fick tips om och funkar det inte så testa att dra ner på proteinet. Det kan även vara så att du har IBS, då blir man extremt känslig för fibrer. Och fibrer finns ju grönsaker, mörkare bröd...
    Med riktig mat menar jag huvudmålen lunch & middag, frukost & mellanmål ser inte jag som riktig mat. Husmanskost, inte stora kött bitar haha. Jag har inte haft några som helst problem med magen idag när jag inte druckit mjölk eller haft grädde i maten!!! Halleluja!!! Fast får väl se om det bara är en tillfällighet eller om magen fortsätter vara bra när jag uteslutar laktosen.
    castafiore skrev 2012-05-19 15:00:46 följande:
    nu har jag inte läst hela tråden, men prova att utesluta vete och jäst ur kosten ett tag.

Ett annat problem kan ju vara laktosintolerans?
    Tror det är laktosen, har inte druckit mjölk på hela dagen och nu verkar magen bli bättre

TACK för alla svar!!!
  • Anonym (hm)

Härligt! Hoppas det håller i sig!

• Anonym (ont)
    Anonym (hm) skrev 2012-05-20 01:22:37 följande:
    Härligt! Hoppas det håller i sig!
    Jag är nästan bombsäker att det är laktos jag är känslig mot, idag råkade jag få i mig laktos (måste vänja om hjärnan!!!) och då satte magen igång djävulen. Tack för alla svar, tänk hur många år annars det kanske hade tagit om jag inte fått eran hjälp! /väldigt tacksam
  • Emmalinnéa
    Anonym (ont) skrev 2012-05-22 20:27:53 följande:
    Jag är nästan bombsäker att det är laktos jag är känslig mot, idag råkade jag få i mig laktos (måste vänja om hjärnan!!!) och då satte magen igång djävulen. Tack för alla svar, tänk hur många år annars det kanske hade tagit om jag inte fått eran hjälp! /väldigt tacksam
    kolla upp ibs
  • Anonym (ont)
    Emmalinnéa skrev 2012-05-23 18:03:59 följande:
    kolla upp ibs
    Ibs är det inte efter ha läst om det som hastigast. Men min mage är bra nu när jag undviker laktos tack iallafall :)
Svar på tråden Svullen gasig mage?