Har ni ett boktips för en 4-åring?
Hej har ni ett boktips för en 4-åring? Vad tycker era barn om att "läsa"?
Hej har ni ett boktips för en 4-åring? Vad tycker era barn om att "läsa"?
Astrid Lindgrens böcker är väl toppen för en fyraåring? Lotta på bråkmakargatan, Karlsson på taket, Bröderna lejonhjärta, Kajsa kavat, Emil i lönneberga, Rasmus på luffen?
Lotta och Karlsson har vi på dvd men Bröderna Lejonhjärta är inte det lite väl läskigt?
dessutom kan man läsa böcker även om man har dvd-filmen. Det är inte samma sak alls.
Jag har en 3-åring och en snart 4,5-åring. Av Astrid Lindgren så gillar de framför allt Pippi Långstrump. Nils Karlsson pyssling gillar de också. Pelle Svanslös gillar båda och så har vi snart läst ut "Sandvargen" av Åsa Lind. Men de gillar väldigt mycket olika typer av böcker - kapitelböcker liksom små korta pixi-böcker som "Pelles ficklampa" .
Bröderna Lejonhjärta var den första "riktiga" boken jag läste själv, då var jag 5! Tyckte att den var underbar och har än idag ett speciellt förhållande till just den boken.
Vår kille är bara tre år men Sarah Sheppards dinosaurieböcker slår allt! Annars så läser vi väldigt blandat för honom, bamseböckerna, Pettson och Findus och allt med fordon och djur fungerar här.
Jag tycker 4-åringar genereelt är för små för kapitelböcker dem får två år till. Men tex Emil och Pippi finns ju som bilderböcker.
Här läser vi tex.
Pelle Svanslös i bilderböcksversionerna
Pettson och Findus
Mamma Mu
Halvan-böckerna
Barnböcker som känns igen från Bolibompa tex Charlie och Lola, Harry och hans hink med dinosaurier, Lilla prinsessan
Sara Shepards böcker om dinosaurier
Elsa Beskows bilderböcker
Klassiker som Historien om någon och Jag kan köra alla bilar
Gittan-böckerna och annat av Pija Lindenbaum
Dem lite enklare sagorna(dvs inte så mkt text) tex Guldlock
Prinsessor och drakar av Christina Björk