• Annaïck

Har ni ett boktips för en 4-åring?

Hej har ni ett boktips för en 4-åring? Vad tycker era barn om att "läsa"?

• Svar på tråden Har ni ett boktips för en 4-åring?
  • Mariohn

Astrid Lindgrens böcker är väl toppen för en fyraåring? Lotta på bråkmakargatan, Karlsson på taket, Bröderna lejonhjärta, Kajsa kavat, Emil i lönneberga, Rasmus på luffen?

• Annaïck

Lotta och Karlsson har vi på dvd men Bröderna Lejonhjärta är inte det lite väl läskigt?

• Mariohn
    Annaïck skrev 2012-05-18 20:48:02 följande:
    Lotta och Karlsson har vi på dvd men Bröderna Lejonhjärta är inte det lite väl läskigt?
    De andra då? 
  • Flickan och kråkan

Jag har en 3-åring och en snart 4,5-åring. Av Astrid Lindgren så gillar de framför allt Pippi Långstrump. Nils Karlsson pyssling gillar de också. Pelle Svanslös gillar båda och så har vi snart läst ut "Sandvargen" av Åsa Lind. Men de gillar väldigt mycket olika typer av böcker - kapitelböcker liksom små korta pixi-böcker som "Pelles ficklampa" .

• SilverEmma

Bröderna Lejonhjärta var den första "riktiga" boken jag läste själv, då var jag 5! Tyckte att den var underbar och har än idag ett speciellt förhållande till just den boken.

Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • pluttskrutt

Vår kille är bara tre år men Sarah Sheppards dinosaurieböcker slår allt! Annars så läser vi väldigt blandat för honom, bamseböckerna, Pettson och Findus och allt med fordon och djur fungerar här.

• Persimon

Jag tycker 4-åringar genereelt är för små för kapitelböcker dem får två år till.  Men tex Emil och Pippi finns ju som bilderböcker.

Här läser vi tex.
    Pelle Svanslös i bilderböcksversionerna
    Pettson och Findus
    Mamma Mu
    Halvan-böckerna
    Barnböcker som känns igen från Bolibompa tex Charlie och Lola, Harry och hans hink med dinosaurier, Lilla prinsessan
    Sara Shepards böcker om dinosaurier

Elsa Beskows bilderböcker
    Klassiker som Historien om någon och Jag kan köra alla bilar
    Gittan-böckerna och annat av Pija Lindenbaum
    Dem lite enklare sagorna(dvs inte så mkt text) tex Guldlock
    Prinsessor och drakar av Christina Björk

• Flickan och kråkan
    Persimon skrev 2012-05-18 21:01:28 följande:
    Jag tycker 4-åringar genereelt är för små för kapitelböcker dem får två år till.  Men tex Emil och Pippi finns ju som bilderböcker.

Här läser vi tex.
    Pettson och Findus
    Mamma Mu
    Halvan-böckerna
    Barnböcker som känns igen från Bolibompa tex Charlie och Lola, Harry och hans hink med dinosaurier, Lilla prinsessan

Ja, Gittan-böckerna är ju underbara....och väldigt omtyckta här också.
  • Mariohn
    Persimon skrev 2012-05-18 21:01:28 följande:

Här läser vi tex.
    Pettson och Findus
    Mamma Mu
    Halvan-böckerna

Det där är  säkert olika. Pettson och Findus och Mamma mu läste vi när sonen var ett. Nu är han 2,5 och har börjat stava själv och känna igen bokstäver och ord så nu vill han ha andra sorters böcker. 
Svar på tråden Har ni ett boktips för en 4-åring?