• mittenavapril

Kattunge som inte vill bli rumsren

Som rubriken säger. Jag undrar hur jag får en 10 v kattunge att bli rumsren. Alla syskon är det redan, men denna tjej vill inte. Hon kissar i sängar. Hon är siames/Birma/perser.

Tips på hur gör jag? 

• Svar på tråden Kattunge som inte vill bli rumsren
  • EmeliF

Testa om det hjälper med att ha en till kattlåda. Eller har du en med lock med lucka? Ta helt enkelt bort locket först och se om det hjälper.

Det gjorde det för mig då jag tog hem en ny kattunge då jag redan hade en vuxen katt. Det gick bra i början då jag inte hade något lock på lådan. Men sen då jag la på locket efter ca två veckor (det blir ju så mycket sand utanför utan lock) började den lille kissa i gästsängen. Testade då att ha en låda utan lock och den kissade han i och den med lucka bajsade han i efter ett tag. Till slut kunde jag ta bort den andra lådan.

Lycka till!

• mittenavapril

Går den att få rumsren trots att vi försökt hela tiden?

• fallen star

Köp Feliway. Man sätter det i kontakten, den köpte jag. Kanonbra till min halvvuxna katt som kissade på alla kläder o överallt. Hon har inte kissat utanför lådan en enda gång fast det är slut i flaskan sedan länge nu. Läs mer här: http://www.feliway.com/se

• nemo1

Det går absolut att få den rumsren. Stäng rummen så att hon inte kommer åt sängar, inga kläder på golvet. Flera lådor utspritt, sätt henne på lådan många gånger om dagen och dutta snabbt i rumpan med en blöt bomullrondell.

• mittenavapril
    nemo1 skrev 2012-05-18 22:03:36 följande:
    Det går absolut att få den rumsren. Stäng rummen så att hon inte kommer åt sängar, inga kläder på golvet. Flera lådor utspritt, sätt henne på lådan många gånger om dagen och dutta snabbt i rumpan med en blöt bomullrondell.

dutta i rumpan? Innan eller efter den använt lådan?

Tack för tipsen ni alla! 
  • LunaLunatic

Dutta = stimulera hur mamman slickade för att få den göra sina behov när den var liten

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • nemo1

Sätt den ggr flera på lådan, direkt när du satt ner den så duttar du med en bomullsrondell med varmt vatten på. Du får nog hålla i den lite men dutta på så fattar den.

• frågande66

Normalt sett är en kattunge rumsren när den föds. Ja nästan i alla fall. Tror på urinvägsinfektion. Eller något annat fel.

Begränsade du utrymmet när den var mindre så att den hade kort bit till lådan. Får dom vara i hela lägenheten? Begränsa utrymmet o fler lådor så att den inte har så långt till en låda.  

• nemo1

Så små har inte uvi. Jag har haft massor med kullar från hemlösa mammor. En kull började att kissa och bajsa på vardagsrumsmattorna när de var ca:7 veckor. Löste problemet med att jag tog bort mattorna. 

• Murarn

Katter vill ju täcka sitt kiss så de vill ju helst av allt kissa på lådan!

Sätt katten på lådan och skrapa med kattens tassar i sanden. Har jag gjort med mina och de fattade efter första gången.

Kommer katten upp lätt i lådan? Ta bort lock och sån skit på lådorna, det räcker att katten kissar en gång sen är det vidrigt för katten att gå in där :)

Ha inte saker på golvet, typ påsar, handdukar osv. Sånt som kan locka :)

• mittenavapril
    Murarn skrev 2012-05-22 21:46:45 följande:
    Katter vill ju täcka sitt kiss så de vill ju helst av allt kissa på lådan!

Sätt katten på lådan och skrapa med kattens tassar i sanden. Har jag gjort med mina och de fattade efter första gången.

Kommer katten upp lätt i lådan? Ta bort lock och sån skit på lådorna, det räcker att katten kissar en gång sen är det vidrigt för katten att gå in där :)

Ha inte saker på golvet, typ påsar, handdukar osv. Sånt som kan locka :)

Kattungen använder lådan utan problem, men sedan så har hon en förkärlek till vita sfuffiga ting så som sängen, handduk på golvet, fluffiga vita kuddar i soffan.

Ska pröva och ha henne på mindre yta och dutta mm.....  
Svar på tråden Kattunge som inte vill bli rumsren