• Xperia

Hur ofta bör/ska en 7-8 månaders bebis äta?

Hejsan,
    Vi har en liten son på ca 7,5 månader och han får mat ca var fjärde timma dag och kvällstid dvs mellan 08.00-20.00. Så här ser våra matrutiner ut just nu:
    8: Frukost: Gröt, ca 3/4 portion + amning tills han inte vill ha mer 
    12: Lunch:kyckling/fisk/kalkon/kött/ med pasta/ris/potatis, ca 1/3 port+amning tills han inte vill ha mer. 
    16: Middag: kyckling/fisk/kalkon/kött/ med pasta/ris/potatis, ca 1/3 port+amning tills han inte vill ha mer. 
    20: Kvällsmat: Välling, max 2-3 tsk (han gillar inte välling....) + amning tills han inte vill ha mer
    Han får lite frukt efter varje måltid.
    På natten blir det max 2 ggr amning (i så fall runt 01-02 resp 04-05).

Nu är frågan- tycker ni att han äter för sällan eller " fel" mat? Undrar eftersom jag googlat runt lite och ser att en del ger mat var 3:e timma och då också mellanmål. Kan tillägga att han går upp fint i vikt - hade gått upp ca 500 gram mellan 6 månaders kontrollen och 7 månaders kontrollen.

• Svar på tråden Hur ofta bör/ska en 7-8 månaders bebis äta?
  • Lena

Jag tycker han äter mycket mat redan. Jag hade petat in ett mellanmål på eftermiddagen (amning) så han kan äta middag med familjen. Och skippat vällingen på kvällen.

• Xperia

Ah - Låter som en bra idé =) Välling är heller ingen hit för honom. Som mest har han nog lyckats få i sig 5 msk...
    Ett mellanmål då vid typ 18 och middag vid 20?      

• Xperia

Kanske bättre att köra frukten "samlat" som mellanmål på eftermiddagen istället för efter varje måltid?

• skogsvitter

Han får alltså ingen amning mellan dessa mål heller? I så fall tycker jag det är i det glesaste laget. Minst 5 mål om dagen ska alla äta, vuxna som barn, och det är naturligtvis ännu viktigare att barn äter så ofta som de ska. 3 huvudmål och 2 mellanmål är vanligast att utgå ifrån.

Jag skulle ordna ett mellanmål kl 14-15 (det brukar vara när förskolor har mellis också ungefär) och ha middag vid tex 17-18 tiden (när ni själva äter). Ett mellanmål efter frukostgröten skulle inte heller vara helt fel, amning eller någon fruktbit.

Du vet, det är betydligt bättre att ha täta mål och äta lite mindre mängd, än få mål och jättemängder. Du pressar ju i princip in mellanmålen tillsammans med huvudmålen istället i och med att han får frukt vid varje måltid samt amning. Genom att amma fritt och ha regelbundna mellanmål med frukt sprider du ut näringsintaget jämt över hela dagen vilket naturligtvis är mycket bättre.

Och angående vällingen förstår jag inte varför du ger honom det om han ändå inte gillar det? Sluta med den och fortsätt amma det målet istället, du kan ju börja ge lite kvällsgröt istället om du vill?

• Natulcien
    skogsvitter skrev 2012-05-19 01:03:17 följande:
    Han får alltså ingen amning mellan dessa mål heller? I så fall tycker jag det är i det glesaste laget. Minst 5 mål om dagen ska alla äta, vuxna som barn, och det är naturligtvis ännu viktigare att barn äter så ofta som de ska. 3 huvudmål och 2 mellanmål är vanligast att utgå ifrån.

Jag skulle ordna ett mellanmål kl 14-15 (det brukar vara när förskolor har mellis också ungefär) och ha middag vid tex 17-18 tiden (när ni själva äter). Ett mellanmål efter frukostgröten skulle inte heller vara helt fel, amning eller någon fruktbit.

Du vet, det är betydligt bättre att ha täta mål och äta lite mindre mängd, än få mål och jättemängder. Du pressar ju i princip in mellanmålen tillsammans med huvudmålen istället i och med att han får frukt vid varje måltid samt amning. Genom att amma fritt och ha regelbundna mellanmål med frukt sprider du ut näringsintaget jämt över hela dagen vilket naturligtvis är mycket bättre.

Och angående vällingen förstår jag inte varför du ger honom det om han ändå inte gillar det? Sluta med den och fortsätt amma det målet istället, du kan ju börja ge lite kvällsgröt istället om du vill?
    Håller med till fullo! Glad
  • Lena

Jag hade kört:

Frukost 8
    Lunch 11
    Mellanmål 14
    Middag 17

Och resten fri amning.
    Vi äter mat 17-18. Jag vet inte när ni äter middag.

• Veritaslux

Håller med om att det är i glesaste laget. Jag äter själv var tredje timma och min dotter äter så ungefär också, men något oftare. När hon var 7,5 månader såg det ut såhär ungefär:

07.00 Amning 
    Vid vuxenfrukost kanske smaka på något, t.ex. yogurt, ägg, smörgås
    10.00 Amning + förmiddagslur
    12.00. Lunch (mat) + amning
    15.00 Amning + kanske någon fruktbit eller annat litet att tugga på. Vi började också introducera välling så smått vid denna tid. 
    18.00 Gröt
    19.00 Amning
    19.30 - Natt och amning vid ca 2 tillfällen. Försökte vid denna period börja minska ner på nattamningarna men det gick sådär. Ibland gick det att söva utan bröstet, ibland inte. Min dotter har aldrig sovit hela nätter och gör inte fortfarande.  

Nu är dottern 11 månader och schemat har ändrats som så att jag succesivt tog bort dagamningarna, men gav ersättning för- och eftermiddag i stället. Numera har jag nästan slutat amma (dottern tar tutten som tröst på natten men jag har i princip sinat)  men ger ersättning tidig morgon (dottern vaknar 5 och somnar då om), innan förmiddagsluren vid 10 och ibland också på natten eller sent på kvällen. Gröt äter hon inte längre, hon började bara rata den, men nu får hon lagad middag på kvällen och sedan välling innan sängdags. Hon får också välling till frukost.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Xperia
    skogsvitter skrev 2012-05-19 01:03:17 följande:

Skogsvitter: Japp det stämmer - han får ingen amning mellan dessa mål. Brukar dock amma honom 1-2 gånger per natt. Amningen får han nästan helt i anslutning till målen - det kan dröja ca 30 minuter efter han har ätit.

Men jag tar till mig av era (veritaslux, skogsvitter, natulcien etc) och gör lite ändringar. Som till exempel att inte ge honom frukt vid varje måltid utan samlat som mellanmål. Idag har han ätit fem gånger (frukost vid 7.30, lunch vid 11, mellanmål vid 14, middag vid 17 och kvällsmål vid 20). Frukosten och kvällsmålet bestod av gröt, så som svar på din fråga Skogsvitter: Nej jag tvingar honom inte att äta vällingen. Jag låter honom bara smaka och oftast så vill han bara ha en eller två teskedar. Tänker pausa med det och testa igen om någon vecka igen. Har tidigare haft sk fri amning och testat mat, men då har han inte varit intresserad av vanlig mat överhuvudtaget. Det är först nu sen jag började med att ge honom mat först och amning sen som gjort att han blivit intresserad. Tidigare var han mätt på amningen och var därför inte heller sugen på mer mat.

Flera av er föreslår att han ska äta middag vid 17-18/när vi äter. Vi äter själva sent på kvällen då min man har ojämna arbetstider, så det blir svårt att synka oss till en fast tid.   

Hur "stort" är ett mellanmål respektive huvudmål enligt er?  
Svar på tråden Hur ofta bör/ska en 7-8 månaders bebis äta?