• Anonym (butiksbiträde)

Hur beter ni er när ni är och handlar?

Hej allesammans!
    Jag jobbar som expedit i en klädbutik, en av de större kedjorna, och är rent av nyfiken hur folk där ute tänker.  Varje dag river folk runt i butiken som vilda djur. De sliter ner plaggen på golvet, tappar de något plockar de inte upp. Ska de ha en storlek längst ner i en hög, river de gärna fram varenda tröja som ligger över. Provar de kläder, lämnar de gärna kvar alla kläder i provrummet, slängda på golvet. Tar det mot all förmodan ut kläderna slänger de gärna en stor hög i famnen på en, eller kastar de på provrumsbordet där vi snällt får galga upp de. De främsta perioderna är reaperioderna, men det är i stort sett hela tiden.
    Det ser ibland ut som ett bombnedslag under vissa dagar i butiken, och allt är skapat, av vuxna människor.  Ni som gör så, varför? Har ni ingen respekt för kläder och någon annans egendom? Vill du köpa plagg någon har stampat på? Är det av lathet? Orkeslös? Ovilja?
    En stor del av dagarna består av att städa upp efter andra, när vi istället skulle kunna hjälpa kunder.

Sen vill jag också tacka er underbara kunder, som vet hur man uppför sig i en butik! Inte att förglömmas. Ni besparar vårt humör och våra ryggar Glad

• Svar på tråden Hur beter ni er när ni är och handlar?
  • Anonym (butiksbiträde)

puff buff!

• Anonym (kvalitet)

Det är därför jag föredrar att handla i mindre butiker där expediterna hjälper till, kommer med förslag på plagg och hämtar rätt storlek (som de bara ser på en, konstigt nog) - och efteråt tar de hand om kläderna också.

Då slipper man överfulla provrum och plagg som varit en vända på golvet. 

• Emmi27

Jag är oftast en snäll och ordentlig kund Lämnar inte kläder i provhytten, hänger tillbaka på rätt ställe fast att jag ibland får irra runt för att hitta tillbaka till just det stället, river inte runt bland kläderna om jag letar efter nåt i en hög och hänger upp kläder ifall jag råkat ha ner något. Men! Alla har vi våra dagar och det händer, om än sällan, att mitt dåliga humör går ut över ordentligheten och då kan plagg hamna på fel ställe för att jag bara vill komma ur butiken på 2 röda, förbannad och gråtfärdig för att ingenting passar. Ibland står det ju såna där ställningar utanför och det händer att kläderna hamnar där men ofta så får man ju hänga där.

• Insatt

Jag beter mig inte som du beskriver utan ses säkert som en exemplarisk kund men hade en kompis som jag inte umgås med som gjorde så. Hennes förklaring när jag sade åt henne att plocka upp efter sig var "Jag jobbar inte här!!!". Hon sade samma sak när hon vägrade ta undan sin bricka på McDonalds.

• Anonym (butiksbiträde)

oh så glad jag blir för er exemplariska kunder, mera sånt! Tyst
    jag kan säga, självklart så hänger vi gärna ut kläderna på rätt ställe, galger de rätt och hjälper gärna till att hitta de plagg ni söker, springer gärna fram och tillbaks till provrummet med kläder till kund, om kunden visar sig..liite glad..å inte slänger alla kläder på en efter man provat.  
    det är helt sjukt att de är vuxna människor som gör de, som ska lära våra barn sedan?  

• Anonym

Det enda jag kan känna mig skyldig till är att jag inte kan vika ihop kläder snyggt. Och ibland så lämnar jag kvar kläder i båsen. Alla affärer borde ha en stång utanför provhytterna där man kan lämna kläder.

• Colisa

Jag är rätt ordentlig och försöker lägga tillbaka där jag tog sakerna. Så gott det går!

De där som ligger i prydliga vikta högar på bord lyckas jag aldrig lägga lika snyggt igen... Och ibland händer det att jag fuskar om jag efter några varv i butiken fortfarande inte hittat var ett visst plagg ska vara. Då får de svarta byxorna hänga med några andra svarta byxor, även om det inte är rätt sort. Om man tar fem plagg för provning kan det ju vara svårt att minnas var alla hängde.

Och har jag ner något hänger jag upp det igen.

• Anonym

Jag sköter mig rätt bra men jag kan fuska med tillbakahängning om jag inte minns eller hittar var jag tog något plagg. Därför tycker jag det är guld värt med affärer som har en ställning för provade kläder som personalen tar hand om. Lämnar åtminstone aldrig plagg i provrummet och försöker lämna klädhögar någorlunda prydliga.

• Anonym

Det låter ju ytterst tråkigt att du ser det som det normala att folk beter sig så illa. Jag lägger tillbaka provade kläder när dom nu inte råkar passa men kan oftast inte vika lika snyggt som de låg innan så den detaljen får ni säkert göra om åt mig.

Trodde i min enfald att de flesta faktiskt skötte sig, jag har inte sett att det ser rörigt ut i affärerna jag varit i men har kanske haft tur då. Vill inte tro det dock

• Emmi27

Kom på en kul sak. För en massa år sedan stod jag i en affär och hade tittat på t-shirts och vek ihop den precis som den låg innan när en person kom fram och frågade något, jag blev förvirrad för människan trodde att jag jobbade i butiken haha.

Svar på tråden Hur beter ni er när ni är och handlar?