• Channi

Kryddor till 6 månaders bebis

Okej, nu har jag letat runt om det här men hittar mest trådar där folk diskuterar huruvida detta går bra eller inte. Så nu vill jag ha enkelt. Vilka kryddor kan man ha till:

1. Kyckling
    2. Kött
    3. Fisk

Sen undrar jag över köttbullar. Får man ge 6 mån det om man kör det med stavmixern?

• Svar på tråden Kryddor till 6 månaders bebis
  • stickkontakt

Du kan ge barnet samma kryddor som ni andra äter, med salt undantaget. Det är en bra idé att göra det också, så att barnet vänjer sig vid att tycka att den mat som normalt serveras hos er är god. Annars kommer ni först behöva vänja barnet vid smaklös mat, sen introducera annat. Bättre att krydda med en gång.

• Natulcien

Jag använde mycket ötrkryddor till sonen när han började äta fast föda; vitlök, timjan, dragon och basilika mest. Det tyckte han var gott, i alla fall... Glad

• tmaw

Inga färdigköpta kryddblandningar och inget salt. I en bok jag har från bvc står det att bäst är att smaksätta maten med örter som dill, basilika osv. Jag kommer bara hålla mig till örter i början och efterhand lägga till vanliga kryddor. Kan tillägga att mitt bvc har dock sagt att bebisen kan smaka på allt vi äter om det typ är lite på fingret, alltså en väldigt liten mängd.

• stickkontakt

Självklart behöver man inte göra maten jättestark, men många bebisar älskar curry. Salt är det enda som man absolut ska undvika, för njurarnas skull. Allt annat är en smaksak. (Talar om kryddor nu. Spenat, rödbeta och honung ska de ju heller inte äta.)

Och angående köttbullar: Man behöver inte puréa bebisens mat. Ge stora mjuka greppvänliga bitar så kan de gnaga själva. 

• Channi

Tack alla för svaren :) han älskade köttbullar med potatis och morotsmos! :)

Ang grepp vänliga bitar: han har precis idag lärt sig hur man skall göra för att inte spotta ut maten när man äter. ;) haha!

Svar på tråden Kryddor till 6 månaders bebis