• stickkontakt

Hur klär ni era 1-åringar när det är runt 20 grader?

Jag tycker det är så svårt att veta hur mycket kläder som behövs. Själv blir jag tokvarm om jag går i en tung uppförsbacke i solen och drar en barnvagn, men barnet sitter stilla i skuggan i vagnen så det är svårt att jämföra med sig själv.

Och hur ska man tänka med sol? Jag undviker givetvis längre stunder i solen men lite blir det ju ändå. Hur mycket ska man skydda?

• Svar på tråden Hur klär ni era 1-åringar när det är runt 20 grader?
  • Natulcien

Vår son är 1,5 år och får leka i solen, men med kläder som täcker och keps som har skärm både fram och bak s.a.s. Funkar bra. Sen är vi oftast inne när solen är som starkast mellan ca 11-15 för då äter vi lunch och han sover.

Kläder...jaa, nu har vi inte haft 20 grader än, men 16 idag, och då hade han en t-shirt med en tunn bomullsjacka över, mjukisbyxor, strumpor, sandaler och en keps.

• Miss P71
    Natulcien skrev 2012-05-19 13:40:26 följande:
    Vår son är 1,5 år och får leka i solen, men med kläder som täcker och keps som har skärm både fram och bak s.a.s. Funkar bra. Sen är vi oftast inne när solen är som starkast mellan ca 11-15 för då äter vi lunch och han sover.

Kläder...jaa, nu har vi inte haft 20 grader än, men 16 idag, och då hade han en t-shirt med en tunn bomullsjacka över, mjukisbyxor, strumpor, sandaler och en keps.

bra klädsel på dit barn tycker jag. Man måste tänka på att de inte rör sig som oss. Sedan anser jag att man får använda sunt förnuft.

• Natulcien
    Miss P71 skrev 2012-05-19 13:50:38 följande:

Sedan anser jag att man får använda sunt förnuft.

Japp! Det är inte svårare än så... Glad
  • stickkontakt

Klart man måste ha sunt förnuft. Men det är mitt första barn och jag känner inte många barn i samma ålder så jag måste träna upp förnuftet lite

• MrsKnapa

Min 11 månaders har idag en t-shirt och en luvtröja över, bomullsbyxor, strumpor och sandaler samt en tunn mössa. Han vill bara vara ute o leka och går väldigt bra, och klättrar runt i dem lägra lekgrejerna som finns på tomten :)

• JagominÄlskling

Min är 14 mån:

Idag mjukisbyxor, strumpor, skor, tunn tröja, vårjacka o tunn mössa.  

• Pickeli

Min ettårig hade tunna vanliga bommulskläder under idag och en "joggingdress" över, sneakers och keps med nackskynke! Ca 19 grader soligt och mulet om vartannat. Det var alldeles perfekt temperatur på honom.

3-åringen hade jeans, tröja, gummistövlar och en vintermössa. Han fick välja kläder själv idag. Haha

• Pickeli

Själv hade jag linne och mjukbrallor, men då grävde jag i rabatterna också och blev varm av det!

• systeryster3

Min systerson var här idag och lekte ute med mig och då hade han blöja och t-shirt, barfota. Då var han nöjd. Var ca 17 grader (max gissar jag) och sol och moln vartannat. Han hade solskyddsfaktor, men det är allt. Vi bor på kusten och jag vet att min syster och hennes man gillar att vara ute mitt på dagen (vad ska dom annars göra lixom?) plus att skruttungen bara vill vara ute hela tiden. Så på våren och sommaren är dom ute morgon till kväll nästan och han har det så bra så.

Man få kanske tänka efter vad barnet gör, sitter det i vagnen kanske det är skönt med en filt eller något, men om dom springer och leker blir de ju varma, precis som vi blir när vi gör saker.

• Happymom

Jag brukar häpna över hur varmt en del klär sina barn. Själva står föräldrarna i t-shirts, men barnen (som rör sig mycket mer) har de krängt på fleecetröja/tjocktröja, underställ och jacka, varma mössor och tredubbla lager byxor. Sitter de i vagnen rör de sig förstås mindre, men å andra sidan ger vagnen i sig en del värme. Det bästa är att klä lager på lager och så känner man i nacken om barnet är varm eller kall. Det bör kännas ljummet-svalt.

Sen är förstås barn olika, precis som oss vuxna.

Svar på tråden Hur klär ni era 1-åringar när det är runt 20 grader?