• Lillaskrutt

Det godaste du någonsin bakat?

Om du bara får välja ett eller två recept... Vad är det absolut godaste du bakat i kakväg?? Dela gärna med er av recepten till era favoriter!

• Svar på tråden Det godaste du någonsin bakat?
  • tro  hopp  kärlek

Mariatårta

Ingredienser: 4 st Äggvitor, 1¼ dl Socker, 125 g mald Mandel, flagad Mandel, 2 dl Grädde.

Kräm: 75 g smält Smör, 4 st Ägggulor, 1 dl Socker, 1 tsk Vaniljesocker, 1 dl Grädde.

1. Vispa äggvitorna tills det blir ett fast skum. Blanda i 1¼ dl socker. Blanda i den malda mandeln.
    2. Grädda i ugnen 175º i 20-25 minuter.
    3. Blanda ihop ingredienserna för krämen. Börja med smöret...
    4. Låt krämen kallna.
    5. Smeta ut krämen på kakan.
    6. Vispa 2 dl grädde och smeta ut den på kakan.
    7. Bryn den flagade mandeln och strö den sedan på kakan.

Denna är supergod, Du kan dubbla receptet och göra den i långpannan.
    Jag tillsätte även kakao i smörkrämen.
    Nötterna körde jag i matberedaren.

Och garnera me inlagda päronhalvor och frysta lingon. Men jordgubbar är supergott med, 

Vårgårdatårta

Det här behöver du:
    4 äggvitor
    2 1/2 dl socker
    5 dl Vårgårdaris

Vispa äggvitorna och blanda ner sockret & vårgårdariset. Bred ut massan på smort bakplåtspapper.
    Grädda 125 grader ca 1 timme på nedersta falsen.

Chokladkräm

1 dl mjölk
    3 msk vetemjöl
    4 msk kakao
    4äggulor
    2dl florsocker
    4tsk vaniljsocker
    25 g smör

Blanda allt utom smöret i en kastrull låt sjuda 4-5 min tills det tjocknat .
    Tag av kastrullen från plattan och  vispa i smör låt svalna.
    Vispa 6 dl grädde och rör i hop med chokladsmeten 

Dela tårtbottnen i 2 delar lägg chokladkrämen emellan.
    Vill du ha större tårta så gör du bara två bottnar, den är även god att bara fylla med grädde, banan, jordgubbar eller hallon..

• Pickeli

Haha fy fan! Jag läste vårtgårdstårta

• Lillaskrutt
    tro hopp kärlek skrev 2012-05-19 15:41:23 följande:
    Mariatårta Ingredienser: 4 st Äggvitor, 1¼ dl Socker, 125 g mald Mandel, flagad Mandel, 2 dl Grädde. Kräm: 75 g smält Smör, 4 st Ägggulor, 1 dl Socker, 1 tsk Vaniljesocker, 1 dl Grädde. 1. Vispa äggvitorna tills det blir ett fast skum. Blanda i 1¼ dl socker. Blanda i den malda mandeln. 2. Grädda i ugnen 175º i 20-25 minuter. 3. Blanda ihop ingredienserna för krämen. Börja med smöret... 4. Låt krämen kallna. 5. Smeta ut krämen på kakan. 6. Vispa 2 dl grädde och smeta ut den på kakan. 7. Bryn den flagade mandeln och strö den sedan på kakan. Denna är supergod, Du kan dubbla receptet och göra den i långpannan. Jag tillsätte även kakao i smörkrämen. Nötterna körde jag i matberedaren. Och garnera me inlagda päronhalvor och frysta lingon. Men jordgubbar är supergott med,  Vårgårdatårta   Det här behöver du: 4 äggvitor 2 1/2 dl socker 5 dl Vårgårdaris Vispa äggvitorna och blanda ner sockret & vårgårdariset. Bred ut massan på smort bakplåtspapper. Grädda 125 grader ca 1 timme på nedersta falsen. Chokladkräm 1 dl mjölk 3 msk vetemjöl 4 msk kakao 4äggulor 2dl florsocker 4tsk vaniljsocker 25 g smör Blanda allt utom smöret i en kastrull låt sjuda 4-5 min tills det tjocknat . Tag av kastrullen från plattan och  vispa i smör låt svalna. Vispa 6 dl grädde och rör i hop med chokladsmeten  Dela tårtbottnen i 2 delar lägg chokladkrämen emellan. Vill du ha större tårta så gör du bara två bottnar, den är även god att bara fylla med grädde, banan, jordgubbar eller hallon..

Måste provas!!:)
  • Lillaskrutt
    Pickeli skrev 2012-05-19 15:54:40 följande:
    Haha fy fan! Jag läste vårtgårdstårta

Hahaha.... Fräscht:/
  • AnnaApr

Frozen caipirinha cheesecake

10 port

Botten:
    10 digestivekex
    75 g smör

Fyllning:
    5 msk Caipirinha drinkmix på flaska
    200 g philadelphiaost, naturell
    3 dl vispgrädde
    3 dl florsocker
    1 msk vaniljsocker

Garnering:
    färska jordgubbar och kiwi

Krossa digestivekexen i en matberedare eller mortel. Smält smöret och blanda det med kexsmulorna. Tryck ut massan i en form med löstagbar kant (24 cm diameter).
    Vispa grädde. Blanda grädde, drinkmix, philadel-phiaost, florsocker och vaniljsocker till en krämig smet. Bred ut smeten i formen och ställ cheesecaken i frysen ca 4 timmar. Ta ut cheesecaken ca 15 minuter innan serveringen och garnera den med frukt och bär.

• Lillaskrutt
    Abborren skrev 2012-05-19 20:49:27 följande:
    Daimfudgekladdkaka! Mmmm

Mmmm, lät gott! Recept?
  • Lillaskrutt
    AnnaApr skrev 2012-05-20 03:57:44 följande:
    Frozen caipirinha cheesecake 10 port Botten: 10 digestivekex 75 g smör Fyllning: 5 msk Caipirinha drinkmix på flaska 200 g philadelphiaost, naturell 3 dl vispgrädde 3 dl florsocker 1 msk vaniljsocker Garnering: färska jordgubbar och kiwi Krossa digestivekexen i en matberedare eller mortel. Smält smöret och blanda det med kexsmulorna. Tryck ut massan i en form med löstagbar kant (24 cm diameter). Vispa grädde. Blanda grädde, drinkmix, philadel-phiaost, florsocker och vaniljsocker till en krämig smet. Bred ut smeten i formen och ställ cheesecaken i frysen ca 4 timmar. Ta ut cheesecaken ca 15 minuter innan serveringen och garnera den med frukt och bär.

Får prova i sommar! Då brukar det va gott med kalla efterrätter tycker jag!
  • finezz

Favoritar från telefonen o återkommer

• Marilyn

Favoritar! Mer inspiration!
    Godaste jag bakar numera är kanelbullar. Är en strykande åtgång så jag bakar det 1 gång i veckan.

Svar på tråden Det godaste du någonsin bakat?