Det godaste du någonsin bakat?
Om du bara får välja ett eller två recept... Vad är det absolut godaste du bakat i kakväg?? Dela gärna med er av recepten till era favoriter!
Om du bara får välja ett eller två recept... Vad är det absolut godaste du bakat i kakväg?? Dela gärna med er av recepten till era favoriter!
Mariatårta
Ingredienser: 4 st Äggvitor, 1¼ dl Socker, 125 g mald Mandel, flagad Mandel, 2 dl Grädde.
Kräm: 75 g smält Smör, 4 st Ägggulor, 1 dl Socker, 1 tsk Vaniljesocker, 1 dl Grädde.
1. Vispa äggvitorna tills det blir ett fast skum. Blanda i 1¼ dl socker. Blanda i den malda mandeln.
2. Grädda i ugnen 175º i 20-25 minuter.
3. Blanda ihop ingredienserna för krämen. Börja med smöret...
4. Låt krämen kallna.
5. Smeta ut krämen på kakan.
6. Vispa 2 dl grädde och smeta ut den på kakan.
7. Bryn den flagade mandeln och strö den sedan på kakan.
Det här behöver du:
4 äggvitor
2 1/2 dl socker
5 dl Vårgårdaris
Vispa äggvitorna och blanda ner sockret & vårgårdariset. Bred ut massan på smort bakplåtspapper.
Grädda 125 grader ca 1 timme på nedersta falsen.
Chokladkräm
1 dl mjölk
3 msk vetemjöl
4 msk kakao
4äggulor
2dl florsocker
4tsk vaniljsocker
25 g smör
Blanda allt utom smöret i en kastrull låt sjuda 4-5 min tills det tjocknat .
Tag av kastrullen från plattan och vispa i smör låt svalna.
Vispa 6 dl grädde och rör i hop med chokladsmeten
Dela tårtbottnen i 2 delar lägg chokladkrämen emellan.
Vill du ha större tårta så gör du bara två bottnar, den är även god att bara fylla med grädde, banan, jordgubbar eller hallon..
Haha fy fan! Jag läste vårtgårdstårta
Daimfudgekladdkaka! Mmmm
Frozen caipirinha cheesecake
10 port
Botten:
10 digestivekex
75 g smör
Fyllning:
5 msk Caipirinha drinkmix på flaska
200 g philadelphiaost, naturell
3 dl vispgrädde
3 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
Garnering:
färska jordgubbar och kiwi
Krossa digestivekexen i en matberedare eller mortel. Smält smöret och blanda det med kexsmulorna. Tryck ut massan i en form med löstagbar kant (24 cm diameter).
Vispa grädde. Blanda grädde, drinkmix, philadel-phiaost, florsocker och vaniljsocker till en krämig smet. Bred ut smeten i formen och ställ cheesecaken i frysen ca 4 timmar. Ta ut cheesecaken ca 15 minuter innan serveringen och garnera den med frukt och bär.
Favoritar från telefonen o återkommer
Favoritar! Mer inspiration!
Godaste jag bakar numera är kanelbullar. Är en strykande åtgång så jag bakar det 1 gång i veckan.
Får väl lägga till mitt bästa då!! Iaf bland de godare, och då är jag eg. Inte så stort fan av varken jordnötter eller kokos:) bullmorsans recept på snickerskakor! bullmorsan.se/2012/godis/snickerskaka/. Ruskigt goda!! Perfekta att frysa också...
Sen är även leilas morotskaka bland de godare jag ätit... Den ska helst vara lite lite kletig i mitten fortfarande när man tar ut den ur ugnen tycker jag, men det är en smaksak! Otroligt god!! www.leila.se/leilas-morotskaka/leilas-recept/bakverk/index1,23.htm