• Anonym (kissig svett)

Svett som luktar kiss eller smör eller surt

Hej! Jag har fått problem med kisslukt i svett under armarna och nu även i ljumskarna, 
    kom bara ibland tidigare men nu är det varje dag UTAN att jag gör nånting.

Det luktar även smör från ryggen när jag vaknar, dock mer när jag är förkyld.

Jag har läst om folk som tränar och svettas mycket kan ha problem med svett som luktar kiss eller ammoniak och att det inte går ut kläderna vid tvätt. tydligen finns det urin i svett...
    Svaren på de var att man skulle tvätta i ättika och äta rätt, vad man nu ska äta? 

Jag vill dra upp denna diskussionen här varför man får det och hur man kan förhindra det.
    Jag provar just nu Absolut Torr från Apoteket, och det minskar ju svetten men det kan sticka och klia om man inte är totalt torr under natten.

Varför får man det och hur får man kisslukten & smörlukten att sluta produceras så starkt?
    Jag äter bara vanligt, men ska jag äta extra mycket av något för att stabilicera nåt i kroppen?         

• Svar på tråden Svett som luktar kiss eller smör eller surt
  • Anonym (hormoner)

Hormoner kan styra din svettlukt. Om din kropp genomgår ngn form av ändring så är det inte helt ovanligt att svetten ändrar lukt och blir riktigt läskig ibland. Om du tycker det är riktigt jobbigt så sök hjälp för det! Att dölja med andra lukter hjälper ofta men inte alltid, det kan vara ngt du får hjälp att åtgärda på din v-c. Jag vet att det finns ngn deo för män som är som en "kristall" i formen som ska funka bättre än absolut torr! Har dock bara sett den på finlandsfärjan...

• Anonym (kissig svett)
    Anonym (hormoner) skrev 2012-05-19 15:26:02 följande:
    Hormoner kan styra din svettlukt. Om din kropp genomgår ngn form av ändring så är det inte helt ovanligt att svetten ändrar lukt och blir riktigt läskig ibland. Om du tycker det är riktigt jobbigt så sök hjälp för det! Att dölja med andra lukter hjälper ofta men inte alltid, det kan vara ngt du får hjälp att åtgärda på din v-c. Jag vet att det finns ngn deo för män som är som en "kristall" i formen som ska funka bättre än absolut torr! Har dock bara sett den på finlandsfärjan...

ja jag håller på att sluta amma helt, kanske är den hormonförändringen...

Tack för tips! :) Fler får gärna svara då det verkar vara ett vanligt problem för många... 
  • Anonym
    Anonym (hormoner) skrev 2012-05-19 15:26:02 följande:
    Thaisten?
  • Anonym (hormoner)

Kan vara! Jag har bara sett den en gång och det är ganska länge sen. Åh, jag minns verkligen inte men på båten borde de veta vad det är (om man nu ngnsin kommer iväg på en resa) iom att det inte är ngn spray eller liknande. Den är helt torr, man bara gnuggar den i armhålorna.

• Anonym
    Anonym (hormoner) skrev 2012-05-19 16:37:17 följande:
    Kan vara! Jag har bara sett den en gång och det är ganska länge sen. Åh, jag minns verkligen inte men på båten borde de veta vad det är (om man nu ngnsin kommer iväg på en resa) iom att det inte är ngn spray eller liknande. Den är helt torr, man bara gnuggar den i armhålorna.
    Finns i hälsokostaffärer. Går även att göra egen i sprayform genom att lösa upp alun (finns i kryddhyllan) i vatten.
  • Anonym (kissig svett)

bra tips! :)
    Är det nån som vet hur man ska äta för att förhindra att det blir sån här lukt? 

• Anonym

Tänk bara på att absolut torr gör dig torr på ett ställe men svetten kommer ut på ett annat... Jag använde det under armarna pga massa/enorma svettningar där.. Det var toppen tyckte jag.. Tills svetten började forsa längs ryggen och mellan brösten... Svetten måste ju ut nånstans. Täpps det till på ett ställe måste det ut på ett annat

• myvoice

Det kan vara så att du lider av bromhidros. Enkelt förklarat så luktar du mycket även om du inte nödvändigtvis svettas mycket. Om inget annat fungerar för dig kan du prova att behandlas med botulinumtoxin som förhindrar att du svettas helt.

Svar på tråden Svett som luktar kiss eller smör eller surt