• Ame

Hjälp angående Isbergssallad

Jag har sått frön som ska bli isbergssallad, är det tänkt Flört Salladen har kommit upp och är nu några centimeter långa skaft med ett par blad på toppen. Ska jag bara låta det vara så? Jag förstår inte hur det ska kunna bli isbergsallad när dom har skaft? Borde inte bladen ligga direkt ovanpå jorden?

Tacksam för svar Skrattande  

• Svar på tråden Hjälp angående Isbergssallad
  • Nape

Våra rullar inte heller ihop sig. Jag googlade lite och lärde mig att isbergssallad har en "pålrot", så de ska vara så som dina. (Man ser det ju inte i affären då de skurit av den.

Googlade lite på bilder och man får nog låta dem växa lääänge innan de blir en "boll". På ett par av bilderna ser man att bollen är i mitten, sedan är det många "lösa blad" runt om- dessa skärs säkert bort innan de paketeras och säljs i affär.

• Ame

Amy27: Jepp, det är isberg Skrattande
    Nape: Tusen tack för hjälpen, känns bra nu... kan pusta ut, hihiCool

• Ely

hihi ja det blir så ,

har en egen odling hemma x)

gurka, dill, sallad, krasse, ärtor 

• Sale

Har läst att om man sätter de för tätt så rullar de inte ihop sig. Jag sådde det förra året och de rullade ihop sig i mitten med "lösa" blad ytterst. Jag fick problem med att det kom vatten mellan bladen och det ruttnade =(.

Lycka till!

• Ame

Men nu börjar ju skaften bli superlånga, och klena... ska det vara så?

• Nidorina

Jag sår ganska tätt och har då plocksallad i flera veckor genom att gallra. Lämna ca 15-20 cm mellan varje planta och efter någon vecka har du huvuden. Det tar ett tag innan de bildar huvuden :)

Svar på tråden Hjälp angående Isbergssallad