• TRImmortal

    Hona eller hane?

    Har fått hem 2 upphittade/övergivna kaniner. Är nyfiken på vad det är för kön på dom. Någon som vet hur man ser det? Den ena är betydligt mycket mindre än den andra men ser ändå inte ut som en unge. Någon som vet?

  • Svar på tråden Hona eller hane?
  • sweetbird

    Tryck ner försiktigt runt könet . Kommer det ut en liten pip ur köns hålet så är det en pojke :) hoppas du fattar va ja menar :D

  • TRImmortal

    Jo jag förstår vad du menar, hittade en artikel om det också. :) Tack! Ska kika efter senare när jag har lite hjälp hemma. Vet du om det är någon skillnad om de är kastrerade? Brukar honorna vara mindre än hanarna?

  • sweetbird

    Mina honor har varit mindre,
    Om dom är kastrerade så ser man det då dom inte har nått "paket " :D men är båda hanar och du ska ha dom tillsammans och dom inte är kastrerade så kommer det bli slagsmål tills nån utav dom har kastrerat den andre. (dom biter av den Andres paket) starkast vinner :-/

  • TRImmortal

    Tror den stora är en hane och den lilla en hona.. tittade efter. Men de verkar ha varit tillsammans länge men jag har ju ingen aning eftersom de var övergivna. Den stora juckade dessutom på den lilla förut så det kan ju också vara ett ganska säkert tecken på kön ;)

  • mlinz

    Honor som går tillsammans brukar juckabpp varann ;) här hemma är det oftast honorna som är störst :)

    Om du tror att det är en hona och en hane så är det en smart ide att sära på dom, annars blir det ungar. Om de går tillsammans när hon föder brukar hanen dessutom para honan direkt efter födseln, så då blir det ännu fler..

Svar på tråden Hona eller hane?