• lobbs

Axelsmärta efter galloperation. Hur länge???

Opererade bort gallblåsan för 12 dagar sedan. Allt gjordes med tittahål (4 st).
    Som jag fått info om nu efteråt så läckte jag lite galla plus att jag blödde lite mer än vanligt.
    Själva operationssåren känns perfekta, man har egentligen bara lite blåmärken kvar runt såren. Kan kännas någon gång då och då.
    Det värsta är ju axelsmärtan i höger arm. Den började någon dag efter operationen. Då kunde jag inte ligga eller dra djupa andetag. Jag kan nu ligga ner och dra djupa andetag, inga problem. Det är jag kunnat i en vecka.
    Dock så har jag en kraftig värk i höger axel + att värken går ner i höger arm.
    Jag har förstått att det är något med gasen som trycker mot någon nerv på diafragman. Men hur länge ska detta hålla på? Jag tycker att det borde ha släppt nu, 12 dagar senare.

Har ni varit med om denna värk och hur länge hade ni den innan den gick över?

• Svar på tråden Axelsmärta efter galloperation. Hur länge???
  • Mariohn

Grattis till att ha blivit av med gallblåsan Jag hade samma problem som du. Jag kontaktade min läkare och fick veta att det kan vara så och att det itne är farligt för det mesta. Fick lämna lite prover och sedan fick jag hjälp med smärtlindring. Ring din doktor så att du får det kollat och bekräftat att inget är fel. Och självklart hjälp mot smärtan. Du ska inte gå runt och ha ont Lycka till! 

• Ullabella

Hej,

Jag tog bort gallblåsan med titthål för ca 2.5 år sen. Jag hade ingen direkt värk ner i armen, men generellt sett påtagliga eftersmärtor i ca två veckor efteråt (kändes precis som innan eländet åkt ut så jag antar det var nerver som spökade). Jag tror det är rätt individuellt hur det blir efteråt. Om jag var du skulle jag försöka få tag i läkaren som opererade, han/hon är ju den som sitter på mest fakta i det enskilda fallet.

För övrigt vill jag bara uppmuntra med att min operation var en fullträff för mig; efter åratal med vad jag trott varit magkatarr blev jag helt besvärsfri! Så hoppas du snart blir helt läkt och kan se fram emot förbättrad livskvalité.

• lobbs

Visst känns det skönt att slippa gallblåsan. Dock så känns det ju inte toppen nu direkt. Man undrar ju när detta ska släppa. Jag ska kontakta kirurgen i morgon och ha ett samtal.

Mariohn, hur länge hade du smärta innan den släppte?

• lobbs

Då har man varit hos läkaren. (rena ångesten innan...)
    Läkaren hävdade att smärtan till axeln var nu att gallan runnit ut på diafragman och retat denna och då sker smärtan i axeln. Kroppen ska ta hand om gallan själv då det inte var några mängder.
    Alla blodprover såg bra ut.

Ang smärtan i armen så kan det vara att nerven vid armbågen är klämd, han tror dock att den ska rätta till sig då jag har kraft kvar i handen och även känsel.

Det ska sägas att jag är fruktansvärt orolig och varit det de senaste dagarna. Fick ångest igår över om det är någon nervskada. Vilket innebär negativa tankar och sökning på nätet efter nervskador. Givetvis har man själv fått ont nu på andra ställen, ont i foten, andra armen osv.

På recept fick jag Tradolan mot smärta och Atarax mot oron.

Hoppas det släpper! (tur man har barnen)

Ingen annan som varit med om detta?

• Marita 486

Jag opererade blindtarmen i tisdags och känner själv av smärtan i höger axel.
    Men läkarna sa det berodde på att narkosen retar upp en nerv i axeln osv.
    Nu är det inte många dagarna sedan jag opererades men jag hoppas smärtan i axeln försvinner snart.
    Kan tillägga att jag gjorde titthålsoperation jag med och kan säga att jag är livrädd att göra så stygnen går upp eller något. De ska plocka dem om 2veckor ungefär, väntar och väntar in tiden!

Svar på tråden Axelsmärta efter galloperation. Hur länge???