Era godaste vegetariska biffar- som funkar bra att frysa in.
Hej
Jag söker tips på bra recept på vegetariska biffar. Någon som har testat några goda?
Hej
Jag söker tips på bra recept på vegetariska biffar. Någon som har testat några goda?
Hej nu är jag inte ngn veg, men min svärmor gjorde några som jag tyckte var goda.
Lägg ströbröd i grädde.
Mixa olika sorters svamp samt lök i matberedare, tillsätt ägg och mrs cheng soja. Salt och peppar.
Sen bara steka i smör.
Går säker att variera och tillsätta vitlök samt ajvar om man vill det.
Eller mixa bönor i stället för svamp.
Vad fasen är en vegetarisk biff ?
Blir det inte helt fel att kalla dem för biffar ? Biff är ju raka motsatsen till vegetarisk...
Jag har inte kvar receptet efter ett otal flyttar, men min favorit var med rivna morötter, mixade jordnötter och sojamjöl. Det går kanske att hitta något liknande på nätet eller improvisera....
Falafel: färdigkokta kikärtor (1 burk) sköljs och mosas grovt. Blandas med 1 ägg och mjöl så det känns som en smet som sitter ihop. Krydda med ex vitlök, spiskummin och något grönt som persilja. Stek.
Man kan göra veganska också med kokt potatis och maizenamjöl men dottern åt ägg och det håller ihop bättre.
Kryddningen kan ändras i det oändliga och man kan byta ut kikärtorna mot valfria bönor för att ändra smaken. Man kan också tillsätta riven morot, zucciniriv eller lök, bara det är finfördelat för annars håller det inte ihop. Givetvis kan man också steka "hamburgare" av smeten.
Torkade linser kan man koka med tomatsås, lök och vad man vill (det ska vara lite vatten, späd efter hand). När det är en tjock gröt låter man det svalna lite, har i mjöl och ev ett ägg och formar smeten till bullar/biffar som steks.
Krossade valnötter, krossade TUC-kex, riven ost, ägg och lök.
Riktigt gott, och även köttätare brukar tycka om dem
Pansarhane: Biff betyder inte kött. Man säger ju köttfärsbiff, biff ser iaf jag mer som ett bi-ord som lätt blir förkortning av köttfärsbiff. Anyway, favoritar! Älskar vegetariska biffar