• Längtande83

Era godaste vegetariska biffar- som funkar bra att frysa in.

Hej

Jag söker tips på bra recept på vegetariska biffar. Någon som har testat några goda?

• Svar på tråden Era godaste vegetariska biffar- som funkar bra att frysa in.
  • tro  hopp  kärlek

Hej nu är jag inte ngn veg, men min svärmor gjorde några som jag tyckte var goda.

Lägg ströbröd i grädde.
    Mixa olika sorters svamp samt lök i matberedare, tillsätt ägg och mrs cheng soja.  Salt och peppar.

Sen bara steka i smör.

Går säker att variera och tillsätta vitlök samt ajvar om man vill det.
    Eller mixa bönor i stället för svamp. 

• Pansarhane

Vad fasen är en vegetarisk biff ?
    Blir det inte helt fel att kalla dem för biffar ? Biff är ju raka motsatsen till vegetarisk...

• nirakanna2

Jag har inte kvar receptet efter ett otal flyttar, men min favorit var med rivna morötter, mixade jordnötter och sojamjöl. Det går kanske att hitta något liknande på nätet eller improvisera....

• Längtande83
    tro hopp kärlek skrev 2012-05-20 01:30:02 följande:
    Hej nu är jag inte ngn veg, men min svärmor gjorde några som jag tyckte var goda.

Lägg ströbröd i grädde.
    Mixa olika sorters svamp samt lök i matberedare, tillsätt ägg och mrs cheng soja.  Salt och peppar.

Sen bara steka i smör.

Går säker att variera och tillsätta vitlök samt ajvar om man vill det.
    Eller mixa bönor i stället för svamp. 
    Tack för tipset! Dock skulle jag varit tydlig med att jag helst undviker fett. Men en dag då jag får äta lite onyttigare kanske jag kan tänka mig att testa
  • Längtande83
    Pansarhane skrev 2012-05-20 02:25:02 följande:
    Vad fasen är en vegetarisk biff ?
    Blir det inte helt fel att kalla dem för biffar ? Biff är ju raka motsatsen till vegetarisk...
    Vad tycker du man skall kalla det då? Det heter ju exempelvis "linsbiffar" eller "grönsaksbiffar".. Är det så viktigt egentligen?
  • tro  hopp  kärlek
    Längtande83 skrev 2012-05-20 11:06:09 följande:
    Tack för tipset! Dock skulle jag varit tydlig med att jag helst undviker fett. Men en dag då jag får äta lite onyttigare kanske jag kan tänka mig att testa
    Men det är ju frivilligt , man kan alltid byta ut fettet i recepten , använd mjölk, eller vatten eller buljong.
    Så gör jag med alla recept, byter ut det som passar mig.Flört 

Hon som skrev tråden om all grädde i maten, det är faktiskt bara att byta ut eller använda fettsnåla produkter.
    Samt att grädden i biffarna bara är ca 2-3 msk om man gör en normal sats. 
  • Längtande83
    tro hopp kärlek skrev 2012-05-20 11:24:57 följande:
    Men det är ju frivilligt , man kan alltid byta ut fettet i recepten , använd mjölk, eller vatten eller buljong.
    Så gör jag med alla recept, byter ut det som passar mig.Flört 

Hon som skrev tråden om all grädde i maten, det är faktiskt bara att byta ut eller använda fettsnåla produkter.
    Samt att grädden i biffarna bara är ca 2-3 msk om man gör en normal sats. 
    Jo, jag förstår allt att man kan ersätta med mindre "fettiga" produkter, men det vore trevligt med redan "nyttiga" biffar som är godast i sitt ursprungsrecept. 
  • tro  hopp  kärlek
    Längtande83 skrev 2012-05-20 11:26:29 följande:
    Jo, jag förstår allt att man kan ersätta med mindre "fettiga" produkter, men det vore trevligt med redan "nyttiga" biffar som är godast i sitt ursprungsrecept. 
    Det är inget ursprungsrecept.....alla recept är påhittade av personer som kör det dom tycker om, man lägger till eller tar i från och byter ut. Så funkar det med alla redan nyttiga recept som folk skriver här,Fantasi, jag menar inte nu att du måste laga dessa biffar utan som en hjälp vid vidare matlagning att det bara är ens egna fantasi som begränsar en och att man måste våga pröva samt mixtra.Glad
  • Längtande83
    tro hopp kärlek skrev 2012-05-20 11:35:21 följande:
    Det är inget ursprungsrecept.....alla recept är påhittade av personer som kör det dom tycker om, man lägger till eller tar i från och byter ut. Så funkar det med alla redan nyttiga recept som folk skriver här,Fantasi, jag menar inte nu att du måste laga dessa biffar utan som en hjälp vid vidare matlagning att det bara är ens egna fantasi som begränsar en och att man måste våga pröva samt mixtra.Glad
    Men alltså, jag bad om recept- inte en lektion i improvisation tack. Jag vill inte vara otrevlig, jag är väldigt duktig i köket och lagar i princip aldrig mat från recept och min matlagning  är populär hos vänner och familj. Jag söker goda recept- thats all. Sen om jag ändrar i dem får jag se när jag väl står där  
  • Kjellgren

Falafel: färdigkokta kikärtor (1 burk) sköljs och mosas grovt. Blandas med 1 ägg och mjöl så det känns som en smet som sitter ihop. Krydda med ex vitlök, spiskummin och något grönt som persilja. Stek.

Man kan göra veganska också med kokt potatis och maizenamjöl men dottern åt ägg och det håller ihop bättre.

Kryddningen kan ändras i det oändliga och man kan byta ut kikärtorna mot valfria bönor för att ändra smaken. Man kan också tillsätta riven morot, zucciniriv eller lök, bara det är finfördelat för annars håller det inte ihop. Givetvis kan man också steka "hamburgare" av smeten.

Torkade linser kan man koka med tomatsås, lök och vad man vill (det ska vara lite vatten, späd efter hand). När det är en tjock gröt låter man det svalna lite, har i mjöl och ev ett ägg och formar smeten till bullar/biffar som steks.

• Längtande83
    Kjellgren skrev 2012-05-20 12:00:00 följande:
    Falafel: färdigkokta kikärtor (1 burk) sköljs och mosas grovt. Blandas med 1 ägg och mjöl så det känns som en smet som sitter ihop. Krydda med ex vitlök, spiskummin och något grönt som persilja. Stek.

Man kan göra veganska också med kokt potatis och maizenamjöl men dottern åt ägg och det håller ihop bättre.

Kryddningen kan ändras i det oändliga och man kan byta ut kikärtorna mot valfria bönor för att ändra smaken. Man kan också tillsätta riven morot, zucciniriv eller lök, bara det är finfördelat för annars håller det inte ihop. Givetvis kan man också steka "hamburgare" av smeten.

Torkade linser kan man koka med tomatsås, lök och vad man vill (det ska vara lite vatten, späd efter hand). När det är en tjock gröt låter man det svalna lite, har i mjöl och ev ett ägg och formar smeten till bullar/biffar som steks.
    Tack för tipset!!
  • tahira

Krossade valnötter, krossade TUC-kex, riven ost, ägg och lök. 

Riktigt gott, och även köttätare brukar tycka om dem  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • tahira
    Kjellgren skrev 2012-05-20 12:00:00 följande:

Det här fungerar hur bra som helst att göra utan ägg. Jag brukar mixa kikärtorna och ha i mycket färska kryddor, framförallt koriander, plus lök. Då håller de ihop hur bra som helst utan vare sig ägg eller mjöl
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • lilly85

Pansarhane: Biff betyder inte kött. Man säger ju köttfärsbiff, biff ser iaf jag mer som ett bi-ord som lätt blir förkortning av köttfärsbiff. Anyway, favoritar! Älskar vegetariska biffar

• Kjellgren
    tahira skrev 2012-05-20 12:22:39 följande:
    Det här fungerar hur bra som helst att göra utan ägg. Jag brukar mixa kikärtorna och ha i mycket färska kryddor, framförallt koriander, plus lök. Då håller de ihop hur bra som helst utan vare sig ägg eller mjöl
    Jag testade bara en gång och då föll de isär lite mer och så smaken blir lite "rundare" med ägg. Och så vägrade jag ändå fixa veganmat till dottern, det fick räcka med lakto-ovo-vegetarisk.

Koriander är jättegott, så även timjan eller chili. Bara för TS att prova! Man kan ju dela på satsen och göra flera olika smaker om man vill prova sig fram.

Just nu ska jag göra sisådär 100 falaflar till en fest. Men med ägg eftersom de som är veganer hemmavid ändå äter ägg när de blir bjudna. Och vill de inte ha med ägg får de äta av det andra som är veganskt på bordet.
  • tahira
    Kjellgren skrev 2012-05-20 13:55:56 följande:
    Jag testade bara en gång och då föll de isär lite mer och så smaken blir lite "rundare" med ägg. Och så vägrade jag ändå fixa veganmat till dottern, det fick räcka med lakto-ovo-vegetarisk.

Koriander är jättegott, så även timjan eller chili. Bara för TS att prova! Man kan ju dela på satsen och göra flera olika smaker om man vill prova sig fram.

Just nu ska jag göra sisådär 100 falaflar till en fest. Men med ägg eftersom de som är veganer hemmavid ändå äter ägg när de blir bjudna. Och vill de inte ha med ägg får de äta av det andra som är veganskt på bordet.
    Ja, smaken ändras lite av ägg, men eftersom jag är överkänslig gör jag utan och det blir hur gott som helst. Just om man mixar dem med lök och färska kryddor (dvs lite vätska) så faller de inte isär alls. Mina håller sig klotrunda utan problem .

Till barn lagar jag dock med ägg, alltid bra med lite extra protein till de små som växer. 
  • Mästaren
    Kjellgren skrev 2012-05-20 13:55:56 följande:

Potatis i brukar hjälpa till att hålla ihop! 
Svar på tråden Era godaste vegetariska biffar- som funkar bra att frysa in.