• JosefineEr

Hjälp!Utvecklingssprång? (åttaveckors)

Hej,

Min lilla tjej är 9,5 vecka nu och har den senaste tiden blivit lite som förbytt. 
    Jag vet att det infaller utvecklingssprång, jag har boken Växa och utveckla redan och lusläst den, vill mest bara få höra från andra föräldrar hur era små är så jag slipper ensam slita mig i håret!

Hon har alltid varit en glad tjej, väldigt väldigt lite problem. Hon helammas och sover bra på nätterna med 2-3 amningstillfällen. Vid senaste språnget vid 5 veckor vart hon också helt knäpp, hon skrek hur mycket som helst och vägrade sova, jag trodde hon fått kolik. Det höll i sig mellan sön-tors och efter det  märkte jag att hon utvecklat nya färdigheter och blev så mycket mer person än bara knytte. 

Det hon uppvisar nu är sömnsvårigheter, hon skriker för full hals så fort hon ska sova trots att hon är jättetrött, orkar bara vara vaken max 2 timmar innan hon blir trött och då gäller det att vara snabb innan hon blir övertrött. När hon väl ska sova har vi henne i famnen, hon kan absolut inte somna ensam som förut, men då sprattlar hon med kroppen, vevar med ena armen och krafsar med fingrarna,man får hålla i henne för att hon inte ska fara runt som en tok. Hon vaknar superlätt och börjar då gråta genast. Nätterna är fortfarande bra dock,peppar peppar. 

Amningen är också påverkad, hon gör på riktigt inget annat än att äta/snutta. Fick hon bestämma helt skulle hon ligga vid bröstet konstant, här om kvällen låg hon i 2 timmar och småsnuttade. Hon har gått upp i vikt bra hitintills, inte vägt henne sen förra veckan. Trots att hon kan ha legat vid bröstet i en evighet och dessutom släppt det själv börjar hon slicka och snutta direkt nästan när jag tar bort tutten och det är sällan hon vill ta nappen. Hon suger på sin hand eller snutten lite men blir ofta arg av när hon inser att det inte är bröstet. 

Snälla ge mig lite inblick i hur ni haft det innan jag blir galen här hemma, det har hållit på nu ordentligt sen i måndags förra veckan och jag ska nu vara ensam med henne i fyra dagar medan pappan är på jobb. 

Jag vill inte behöva börja ge henne ersättning för jag tror inte att det är det som är problemet. 

/ Josefine

• Svar på tråden Hjälp!Utvecklingssprång? (åttaveckors)
  • milli79

Minns att lilltjejen var som förbytt när hon var runt 7 el 8v. Hon som alltid varit så lätt att amma och allt annat men just då var hon inte alls som hon brukar. Kunde knappt amma och hon var svår att trösta. Varade nog nån vecka el 2.

Mitt enda tips är att ge så mycket närhet du bara orkar. Bär i sjal/sele och låt henne amma och va nära när hon vill. Samsov gärna. Antar att det är ett stort steg för dem och de behöver all trygghet och närhet de kan få. Det går över! 

• Bina86
    milli79 skrev 2012-05-29 20:38:47 följande:
    Minns att lilltjejen var som förbytt när hon var runt 7 el 8v. Hon som alltid varit så lätt att amma och allt annat men just då var hon inte alls som hon brukar. Kunde knappt amma och hon var svår att trösta. Varade nog nån vecka el 2.

Mitt enda tips är att ge så mycket närhet du bara orkar. Bär i sjal/sele och låt henne amma och va nära när hon vill. Samsov gärna. Antar att det är ett stort steg för dem och de behöver all trygghet och närhet de kan få. Det går över! 
    Håller helt med, ge henne den närheten hon behöver, visst är det jobbigt och krävande men hon behöver sina föräldrar just nu och ang amningen så har hon säkert en tillväxt period just nu så ge henne bröstet när hon vill. Du ska se att detta snart går över och lusläs inte för mycket utan lyssna på ditt barns signaler istället. 
Svar på tråden Hjälp!Utvecklingssprång? (åttaveckors)