• Nova Starlight

Släktforskning

Jag har länge funderat på att släktforska men jag har inet börjat för att jag inte vet vart jag ska börja. Det är på pappas sida och jag har bara till min fars morfar. Sedan har jag inga namn eller årtal att gå på och jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att komma vidare. Det är svårt när jag inte har namn eller årtal att gå på. Någon som har bra förslag? Tips? Sidor som är bra?

Hoppas verkligen på svar.  

• Svar på tråden Släktforskning
  • birk

Nu har du en verkligt spännande tid framför dig! Släktforskning är jättekul, jättesvårt och man känner sig som en riktig deckare. Du har redan nu en hel del material.  Om du vet var din fars morfar är född någonstans¨(t.ex. Jönköping 1897) så vänder du dig till ditt Stadsbibliotek och ber dem skicka över microkort från Jönköping och 1897. Där letar du sedan upp din släktings namn. Hans far och mor ska stå där med, med födelseort osv. Så fortsätter du så där. 
    Det finns också husförhörslängder (fråga ditt bibliotek!) där man kan hitta allt. 
    Om du inte vet din fars morfar, vet du kanske din farmor? Gör samma sak som ovan med henne istället!

Du kan också vända dig till sidan www.genealogi.se för att få tips.

Undvik dock andra sidor på nätet, speciellt amerikanska. Det är lite si och så med pålitligheten där!

• sirisdotter

Hej ts.  Har släktforskat  några år.  Det är bra att börja med att intervjua äldre släktingar om vad de vet.  Plötsligt en dag är det för sent att fråga dem!

Idag sker majoriteten av all släktforskning via nätet.  Visst beställdes mikrofilmer och fichekort via biblioteken förr i tiden.   Om du har tur finns någon släktforskarförening på din ort.  I bästa fall har de information på något bibliotek i närheten någon kväll i veckan.

Bibliotek brukar  abbonnera på de mest använda företagens databaser (Arkiv Digital:  AD;  digitalfotograferade kyrkböcker)  och Genline-Ancestry)   så att de finns tillgängliga gratis för allmänheten.

Om du tror att det är något för dig rekommenderar jag att du går  en studiecirkel i släktforskning och kanske  går med i släktforskarförening.   Där finns kunnigt folk och de ordnar intressanta föreläsningar.

VARNING ;  har man väl börjat tar det aldrig slut....

• sirisdotter

Ts,  nu kan du testa i din egen takt i 14 dagar på Ancestry.se  gratis.   Börja med att lägga in dig själv,  dina föräldrar och de andra du känner till i ett släktträd,

• Meddelande borttaget
  • Anonym (DNA test pa MyHeritage)

Jag har haft stor hjalp av DNA-testet som slaktforskningssajterna erbjuder. Nu testade vi oss alla i familjen, sa jag har kunnat se vilken sida av familjen de olika matchningarna tillhor. Vi matchades ganska nara med en for oss helt okand familj och kunde darmed klura ut vem som var "fader okand" i de gamla kyrkbockerna. Det blev en helt ny gren i familjetradet (och stor var den ocksa).
    Passa pa nar de har billighetserbjudanden pa sajterna. Brukar kosta runt 550kr da. Vi testade oss pa MyHeritage, men finns aven tester pa Ancestry, 23andMe osv. Man vet ju inte vilken slaktforskningssajt ens avlagsna slaktingar anvander. Nar jag var som mest inne i det sa funderade jag pa att aven testa mig pa de andra sajterna, men vi fick sa manga matchningar pa MyHeritage sa det blev inte av. Kanske gor det om jag kor fast (den dagen jag aterigen tar krafttag med slaktforskningen).
    Lycka till!

Svar på tråden Släktforskning