• De5pojkarna

Hur stora barn har folk egentligen?

Alltså, hur kan de va möjligt att man redan vid 5 månaders ålder måste ha en ny bilbarnstol?? Att de vuxit ur babyskyddet.... Min store son hade sitt babyskydd tills han va 1,5 år. Han var varken för lång eller för tung. Det låter märkligt i mina öron.. men det kanske e helt normalt.. Solig

• Svar på tråden Hur stora barn har folk egentligen?
  • Persimon

Hur liten son har du? Vid 8 månader växte min son ur sitt babyskydd, men dem kan ju se olika ut, beror väl på modellen.

• Joico

Det handlar nog inte om att barnet inte får plats utan för att ett babyskydd är just ett babyskydd. Man bör byta bort babyskyddet mot en bilbarnstol när barnet kan sitta eller är ganska stabilt. Detta för att en bilbarnstol har en mer upprätt vinkel, som är säkrare om man krockar. 
    En 1,5åring har ingenting i ett babyskydd att göra, även om barnet kanske får plats. 

• MrsKnapa

Min son växte ur de ganska fort. Han vägse 4,8 kg när han föddes o gick upp i snitt 500g i veckan ;) vid 8 månader låg han på strax under 10 kg!!

• Wilmis07

Det har med säkerhet att göra,en vanlig bakåtvänd bilbarnstol är säkrare för barnet.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • stickkontakt

Min 1-åring väger 8 kg och är 71 cm lång. Inte alls stor med andra ord. Hon sitter dock inte alls bra i babyskyddet. Det ser trångt och obekvämt ut och hon skriker. Därför har vi, efter att ha konsulterat NTF, bytt till en fast stol. Trots att hon är 1 kg under viktgränsen för den (den är från 9 kg) sitter hon jättebra i den och är nöjd. Tydligen är det bättre än babyskyddet om barnet kan sitta stabilt. Babyskyddet ska gå upp till 13 kg men jag förstår inte hur man ska få ner ett så stort barn. 

• Themis

Sonen var överburen och vägde 4400 g så han växte ganska fort.

Det finns två saker man blir dum i huvet av: Det ena är att jobba, det andra är att inte jobba. /Themis
  • thebird

Jag har en pytteliten unge, som nu vid snart tre säkerligen skulle klara både vikt och längdgränser på ett babyskydd, men vi bytte vid ca. 9 månader när hon kunde sitta bra i en vanlig stol. Det är säkrare. Jag hade gärna bytt tidigare om det gått.

• Sisisisi

Som.redan skrivet så ska man byta till från babyskyddet när bebben kan sitta eftersom 9-25 kg stolen är.säkrare. Att ha en 1-åring i babyskydd är bara onödigt och dumt.

Men i den stolen är det viktigt att de sitter så länge som möjligt! Undrar ofta hur de tänker som påstår att deras 2-3-4-åring är för stor för att åka bakåtvänd, det är ju bara ett fåtal som är för stora innan de fyllt 5 år.

• Elisabeth01

Men gud?! Kunde inte din son sitta själv innan 1,5 års ålder??!! Min satt själv redan vid 4 månaders ålder och, ja, då bytte vi!

• De5pojkarna

Haha.. Ja vet inte om han e så liten.. Just nu 6 år å väger 21 kg. Vårat babyskydd va till 13 kg..  Acta Graco. Men de kanske e min son som e liten.. Va vet ja..

Svar på tråden Hur stora barn har folk egentligen?