• brd

Nån mer än jag som inte ser fram emot semestern med barnen?

... Ja, som rubriken säger: nån mer än jag som inte ser fram emot semestern? Vi har två underbara, glada, livfulla pojkar på 2 och 4 år som gör mig heeeeeelt slut! Alla pusslar och fixar för att de ska kunna vara lediga så länge som möjligt under sommaren... men jag vet inte hur jag ska palla de fyra veckor vi får tillsammans i sommar. Jag är ju för sjutton helt färdig efter en helg och ser fram emot att få gå till jobbet på måndagmorgonen för att få lite lugn och ro... Som sagt, mina barn är fantastiska och jag älskar dem över allt annat, men just nu är de överallt! De är rastlösa, far och flyger överallt, vrålar, klättrar, trotsar och testar gränser gång på gång. Känner mig som en slav i mitt egna hem och det enda jag gör är att passa upp, serva, släcka bränder, reda ut bråk och säga nej, nej, nej... hela tiden. Känner mig bitter, sur och ständigt TRÖTT.... Och det står mig upp i halsen! Så fyra veckors "ledighet"( för inte faan är man ledig med småbarn) känns inte som något jag ser fram emot just nu. Jag vet att vi skulle behöva barnvakt för att få komma ifrån lite med den lyxen har vi inte... Någon som känner igen sig eller kan bjussa på några hjälpande ord på vägen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-05 13:02
    Tack alla ni som har svarat och kommit med konkreta tips! Jag var väldigt slut när jag skrev det där och behövde verkligen få ventilera mina tankar och känslor. Underbart att jag fick göra det.

jag tar till mig alla råd och tips ni har gett mig och nu ser jag faktiskt fram emot semestern igen med min fina familj.

Tack ännu en gång...

• Svar på tråden Nån mer än jag som inte ser fram emot semestern med barnen?
  • La Lola

Min första tanke är; vad gör ni på helgerna?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Vendelsö

Försök ta dig hemifrån och få miljöombyte. Åk till ställen där barnen kan rasa runt ordentligt. Friluftsområden, lekparker, stränder. Ta med mat och fika så ni inte behöver in på cafeer eller restauranger. Så kan barnen leka av sig utan att du behöver känna dig stressad över att de låter mycket och far omkring. Försök också hitta någon mer förälder i samma situation. Hoppas det blir en sommar med fint väder, annars är lekland inomhus ett bra avbrott någon dag.

• Persimon

Min tanke är

Vart sjutton är barnens andra föräldrer?

och sen vad gör ni på lediga dagar?

Så små barn har mycket energi och behöver leka av sig, gå ut i parken, bada åka till en djurpark någonstans där dem kan leka av sig. Så går dagarna fortare också.

• Sisisisi

Mina barn är 7 &4 år och kommer att vara hemma 2,5 månad i sommar. De brukar alltid vara hemma så länge och det är underbart men såklart jobbigt ibland.

Jag brukar strukturera upp dagarna och planera så vi alltid har nåt att göra. Min äldsta är väldigt rastlös och hyperaktiv, att leka i sanden på stranden halva dan funkar inte! Brukar börja dagen med en cykeltur eller promenad så han gör av med lite energi. Sen brukar vi vara mycket på stranden där vi varvar bada, läsa, bollekar, klappa getterna, gå i skogen... Vi brukar oxå testa olika lekparker i stan och träffa kompisar. Det är helt annorlunda att vara hemma en sommar mot en helg. På helgerna ska man ju hinna så mycket! På sommaren tar vi det mycket lugnare och gör mest sånt som barnen tycker är roligt

• Sannlycke

Haha...inte jag heller. Jo, kanske det här med att slippa stressa på morgnarna men i övrigt har jag lite smått panik över fem veckor, dygnet runt med en treåring. Jag är ensamstående. Klart vi ska hitta på saker, sola pch bada i överflöd, men ändå!! Jag är lite inne på att sticka iväg och tågluffa med han bara för att hela tiden ha nått att göra, men inser att han nog är lite för liten. På nått magiskt sätt har jag fixat de två senaste sommrarna med honom så det ska väl lösa sig den här somaren med, men jag kan inte påstå att jag läääängtar....Måste kolla upp bra aktiviteter...

Hoppas ni får en fin sommar och att du får lite lugn och ro i alla fall:)

• blåbär02

Finns barnens pappa i erat liv?
    Kanske du kan hitta på något skoj med den ena en dag då pappan är med den andra och tvärtom?

Gå på Skansken med den lilla och nästa dag till Junibacken med den större
    mendans pappan gör något skoj med den andra också, men kanske något lugnt på hemmaplan..?

• Indiansommar

Ut och campa!!! Barnen hittar massor med kompisar att leka med och somnar som slagna hjältar på kvällen!! Ta en camping som är barnanpassad där det finns roliga lekplatser och bad

• camillas1985

Mitt tips är att packa picknick korgen och gå till olika dagis som har stängt. Finns inge bättre än lekparker som är helt inhägnade . Barnen tar sig ingenstans så man måste inte ha stenkoll hela tiden och barnen har ändå roligt. Har en pojk på 3 med en trolig adhd diagnos och en till väldigt aktiv pojk på snart 2 så nej så mycket semester och avkoppling blir det ju inte .

Isak 090201 William 100721 Flickan i magen 120710
  • Snösparv

Men om du inte orkar med dina barn måste du ju se till att få hjälp med avlastning tex? Sådär ska du ju inte känna!

• gryning2

Jag säger samma TS - vad gör pappan och vad brukar ni göra för aktiviteter? Jag förstår dina känslor för jag har också två pojkar varav åtminstone den lilla är väldigt aktiv hela dagarna. Stora är ganska lugn men han vill inte gå ut alls helst så det är mycket konflikter när vi ska försöka hitta på saker. Förra sommaren var jag hemma med barnen mestadels ensam i 7 veckor (maken var tvungen att plugga) och jag blev halvt knäckt Rynkar på näsan Om du har en närvarande pappa, försök att turas om med barnen några timmar var så ni får lite egen tid och vila. Man måste inte vara tillsammans hela familjen hela tiden.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • daimstrut

Jag ser fram emot semestern men jag förstår precis vad du menar, det är ingen semester med småbarn och jag kan också vara slut efter bara en helg. Men vi brukar oftast åka till släkten så man får lite avlastning av mor- och farföräldrarna. Bor långt ifrån dem annars så har i princip ingen barnvakt här där vi bor. Bara ett par timmar själv på stranden med en god bok är fantastiskt för en småbarnsmor

• daimstrut

Oj såg att du inte hade barnvsktsmöjlighet. Då är mitt tips att hitta på saker ihop med andra familjer med barn i samma ålder. Det är ofta lättare för då underhåller barnen varandra och själv hinner man i alla fall få lite vuxensnack mellan alla blöjbyten, toalettytorkningar, nästorkningar, matserveringar osv. Lycka till och ha en härlig sommar!

• Maja201203

Det mysigaste att göra när man har livliga barn är att hitta en riktigt stor gräsmatta och ta med en picnickorg mer behöver det inte vara.Bara slappna av i gräset när barnen busar runt

Svar på tråden Nån mer än jag som inte ser fram emot semestern med barnen?